Subaru Forester
Doelgericht
Toen de eerste generatie van de Forester 27 jaar geleden verscheen, was het een hoge stationcar met extra bodemvrijheid en een robuuste uitstraling. Zo'n auto is inmiddels bekend als SUV of crossover, maar Subaru had het concept al uitgevonden voordat er een naam voor was! Ook de zesde generatie van de Forester blijft trouw aan dit concept.
Voor Subaru gaat functie altijd voor vorm. Zo wordt eerst gekeken naar veiligheid, overzichtelijkheid en ruimte. De nieuwe Forester is daarom niet zo scherp, modern of innovatief gelijnd als sommige concurrenten. Wel is de uitstraling overduidelijk moderner dan voorheen.
Ruimte
Subaru's belofte van ruimte en veiligheid komt uit zodra de bestuurder plaatsneemt. Dankzij slanke A-stijlen (balk tussen de voorruit en voorste zijruiten) is de overzichtelijkheid uitstekend en dat is een belangrijk onderdeel van veiligheid. De ruimte voorin is goed en de stoelen zitten uitstekend. Subaru belooft dat de stoelen zo zijn ontworpen en geplaatst, dat de bestuurder minder met het lichaam beweegt bij sturen en remmen. Dat zorgt voor minder inspanning en dus meer comfort. Zoiets is echter alleen merkbaar op zeer lange ritten. Tijdens de test is het zitcomfort slechts als "goed" ervaren. Vanaf de bestuurdersstoel is de motorkap duidelijk te zien, daarom geeft de Forester minstens zo'n machtig gevoel als sommige traditionele SUV's.
De nieuwe Forester is langer en breder dan de vorige. Dat komt vooral de ruimte achterin ten goede, want die is nu uitstekend. De bagageruimte is groot, waarbij de logo's op de achterbumper en in de mat op de laadvloer voor een ongebruikelijk frivool element zorgen.
Uitrusting
Nog een trend waar Subaru tegenin gaat: het kiest niet voor een strakke of minimalistische cockpit. De meeste functies hebben eigen knoppen, want volgens Subaru is dat makkelijker en sneller te bedienen. De praktijk leert echter dat dat alleen voor een eerste kennismaking geldt. Wie eenmaal vertrouwd is met menu's op beeldschermen of spraakgestuurde assistenten van andere merken, kan daar minstens zo snel mee werken.
Het audio-, communicatie- en navigatiesysteem is door Subaru zelf ontwikkeld. Het heeft geen slimme assistent, geen augmented reality en geen installeerbare apps. In vergelijking met infotainment-systemen van andere merken is de vormgeving van Subaru druk met veel kleuren / patronen en veel informatie tegelijkertijd in beeld. De functionaliteit is echter dik in orde. Bovendien biedt ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto de vrijheid om de eigen smartphone in te zetten (via USB-A of USB-C) als brein van het infotainment-systeem.
Subaru geeft een strikte invulling aan de regels van de Europese Unie en waarschuwt daarom bij de geringste fout of slordigheid van de bestuurder. Heel handig zijn de camera's rondom, die niet alleen bij manoeuvreren maar ook bij terreinrijden veel extra houvast geven.
Motor: e-Boxer
Subaru houdt vast aan de boxermotor omdat deze minder ruimte inneemt en daarom bij een ongeval eenvoudig onder het dashboard schuift en niet de cabine in. Bovendien zou een dergelijke constructie eenvoudiger zijn in onderhoud. In Amerika en Japan (de grootste markten voor Subaru) is de Forester leverbaar met een 1.8 liter turbo en een 2.5 liter benzinemotor. Deze hebben echter een te hoge uitstoot en voldoen niet aan de Europese milieu-richtlijnen.
Speciaal voor de Europese markt is de Forester daarom voorzien van een 2.0 liter boxermotor met mild-hybrid techniek. Dit is dezelfde motor als in de vorige Forester, maar dan met aangepaste software en een iets andere katalysator. Op die manier is de uitstoot verlaagd, ten koste van het vermogen en dus van de prestaties. Dat is in de praktijk merkbaar, want de 136 pk / 182 Nm is net voldoende. Wanneer kalm wordt gereden houdt de automaat (in feite: continu variabele transmissie (CVT)) het toerental laag en zijn de rijgeluiden gering. Ondanks alle uitstootverlagende maatregelen kwam het testverbruik op een veeleisend parcours met 50% stadsverkeer en 50% binnenwegen uit op 11.5 liter per 100 km. Dat is veel hoger dan het verbruik van SUV's van andere merken en maakt het rijden significant duurder dan met volledig elektrische SUV's.
Ondanks het verlaagde motorvermogen is het maximale trekgewicht gelijk gebleven. Dit is namelijk afhankelijk van de remmen en koeling (voor langdurig leveren van extra vermogen). De Forester mag daarom een aanhanger van maximaal 1.870 kg trekken.
Weggedrag
SUV's zijn in de loop der jaren steeds sportiever en dynamischer geworden. Subaru legt daarentegen nog steeds de nadruk op comfort en terreinwaardigheid. Daarom helt de Forester "ouderwets" over in de bocht. Tegelijkertijd is merkbaar dat de wielen desondanks stevig aan de grond blijven. Op de snelweg blijft het koetswerk rustig en is de rechtuitstabiliteit ondanks het minder strakke onderstel ruim voldoende (lees: weinig stuurcorrecties nodig).
Op slecht wegdek schittert de Forester juist met uitstekend veercomfort. Dat geldt nog sterker in het terrein, waar de inzittenden veel minder door elkaar worden geschud dan in andere terreinwagens. Om terreinrijden makkelijk te maken biedt de Forester de zogenaamde "X-Mode". Hierin regelt de elektronica de anti-slip regeling, verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen en zelfs die over de linker- en rechterwielen. Tijdens proefjes op licht terrein overtuigt de Forester in de modder en op steile hellingen. Zelfs wanneer nog slechts één wiel grip heeft, redt de elektronica de bestuurder eenvoudig uit de nood.
Conclusie
Is Subaru koppig of slim om tegen alle trends in door te gaan met SUV's met boxermotor en permanente vierwielaandrijving? Een beetje van beide. Subaru is zich ervan bewust een "niche merk" te zijn dat zich op een heel specifieke doelgroep richt. Ondanks alle aanpassingen is de Forester vanwege de hoge CO2-uitstoot inmiddels zo duur, dat voor hetzelfde bedrag twee (!) soortgelijke elektrisch aangedreven auto's van Chinese makelij te koop zijn.
Echter, dat is voor Subaru minder van belang. Voor de doelgroep van Subaru draait alles om vertrouwen. De proefrit bewijst dat de Forester iedere generatie verder wordt verfijnd en verbeterd. Dit zit in de ruimte, de ergonomie, het comfort en de veiligheid. De Forester wordt veelvuldig ingezet als trekauto en maakt veel kilometers in landelijke gebieden. Daar is de laad-infrastructuur veel minder goed en komen de conventionele aandrijving en de terreinwaardigheid beter van pas. Kortom: de aanpak van Subaru is niet koppig of slim, maar doelgericht.
- Ruim
- Comfortabel
- Ook bruikbaar in het terrein
- Hoge prijs
- Hoog verbruik
- Helt over in de bocht