Alfa Romeo Giulia
Laatste kans of laten staan?
De Giulia is niet alleen het laatste model met een verbrandingsmotor zonder enige vorm van elektrische assistentie. Het is ook één van de laatste modellen die onafhankelijk van het nieuwe moederbedrijf zijn ontwikkeld. Daarom gebruikt de Giulia geen standaard-onderdelen van het moederbrief en dat maakt de auto uniek, echter ook kostbaar om aan te passen.

De wijzigingen voor modeljaar 2023 zijn daarom uiterst beperkt. De vorm van de koplampen is gelijk gebleven, maar binnen die behuizing zijn nu drie lampen te vinden. Daarmee grijpt Alfa Romeo terug naar legendarische modellen uit het sportieve verleden en precies daar draait het om bij de Giulia. De vraag naar grote sedans is namelijk sterk gedaald en daarom wordt de Giulia voortaan als echte liefhebbersauto gepresenteerd.
Uitrusting
Dat is ook de reden voor de nieuwe "Competizione"-uitvoering. Deze is herkenbaar aan mat-metallic lak in lichtgrijs, rode remklauwen en 21 inch velgen. Het dashboard en de stoelen hebben rode stiksels. Naast het "Veloce Pack" is de Competizione voorzien van een audiosysteem van Harman Kardon.
De ruimte voorin is nog altijd goed, waarbij het dashboard nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heen is gebouwd. De weelderige vormen en de gebruikte materialen zorgen voor de exclusieve uitstraling die hoort bij een auto als deze. De ruimte achterin is net voldoende voor volwassenen, maar het houdt niet over.
De nieuwe koplampen zien er niet alleen goed uit, ze zijn ook slimmer dan voorheen. De lichtbundel wordt aan de snelheid en omstandigheden aangepast. Bij gebruik van grootlicht wordt een deel van de bundel gedimd om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind. De klokken zijn vervangen door een beeldscherm, zodat de bestuurder een eigen layout kan kiezen om de snelheidsmeter en toerenteller weer te geven.
Het infotainment-systeem en de veiligheidsvoorzieningen gaan ongewijzigd mee sinds 2016. Daarom wordt het beeldscherm van het audio-, communicatie- en navigatiesysteem nu als klein ervaren, terwijl de bediening traag en omslachtig is. De Giulia kan de bestuurder slechts beperkt assisteren bij het remmen, sturen en gasgeven, maar voor autoliefhebbers is dat misschien wel een voordeel.

Rijeigenschappen
Wat de Giulia namelijk kenmerkt is het puur mechanische gevoel, dat met de komst van elektrische auto's vrijwel verloren is gegaan. Zelfs wanneer kalm wordt gereden is merkbaar dat de 2.0 liter viercilinder benzinemotor een overvloed aan vermogen heeft. De geringste beweging van de rechtervoet is voldoende voor een directe acceleratie. Die acceleratie wordt steeds heviger met het toenemen van het toerental en pas wanneer dat echt nodig is schakelt de automaat naar een hoger verzet.
Daarbij is de Giulia snel en machtig, maar altijd beschaafd. Dat verandert echter wanneer wordt gekozen voor de dynamische modus. Dan komt een flinke dosis agressie vrij. Zodra de motor dan vrij spel krijgt, is deze grote sedan slechts een speelbal van de 280 paardenkrachten. Bovendien laten de twee uitlaten nu een sportieve brom horen voor extra spektakel.

Houd er rekening mee dat deze krachtige doch hybridevrije motor veel brandstof nodig heeft om te presteren. Volgens Alfa Romeo bedraagt het verbruik 1 op 12. Tijdens de testrit met een overwegend kalme rijstijl was dat 1 op 10. Tel daarbij de CO2-belasting op die bij een auto als deze hoort en het is duidelijk dat de prijs alleen zal worden opgebracht door echte liefhebbers.
Weggedrag
De Giulia is een traditionele, lage sedan en dat is in vergelijking met moderne SUV's een gigantisch voordeel. Het zwaartepunt ligt laag en het gewicht is relatief laag, waardoor de Giulia van nature dynamisch en stabiel is. SUV's kunnen een dergelijk gevoel alleen benaderen met een geavanceerd onderstel en heel veel elektronica, maar dan nog blijft merkbaar dat het kunstmatige stabiliteit is.
Bovendien: de Giulia is geen rijdende computer, maar een mechanische auto die optimaal communiceert met de bestuurder en hem/haar daarom volledige controle geeft.

Conclusie
Is de Alfa Romeo Giulia voor modeljaar 2023 een laatste kans of een model dat men beter kan laten staan? Dat is puur persoonlijk. Moderne elektrische auto's zijn stiller, (nog) sneller, comfortabeler, schoner, voordeliger en maken het leven dankzij slimme elektronica makkelijker en veiliger. Wie een auto ziet als gebruiksvoorwerp laat de Giulia daarom liever staan.
Het perfectionisme maakt elektrische auto's voor de traditionele autoliefhebber echter steriel en karakterloos. Dat is waarom Alfa Romeo nog steeds kansen ziet voor de Giulia en het model voor 2023 heeft voorzien van een nieuw gezicht en een (iets) rijkere uitrusting. Zakelijke sedans zijn bijna uitgestorven en door de nadruk te leggen op het puristische en mechanische karakter weet de Giulia zich meer dan ooit te onderscheiden. Voor de echte liefhebber is de Giulia dus absoluut een laatste kans.
- Goede prestaties
- Uitstekend weggedrag
- Authentiek mechanisch gevoel
- Hoog verbruik
- Verouderde uitrusting
- Matige ruimte achterin