Publicatiedatum: 13 november 2021
Mercedes-Benz GLS
Autotest

Mercedes-Benz GLS

Met ster de grootste

Autotest - Er is groot, groter en grootst. SUV's hebben de genen van een terreinwagen en daarmee een grote bodemvrijheid, hoge bouw en flinke breedte om dat alles in balans te houden. Van nature is een Sports Utility Vehicle daarom al veel groter dan een doorsnee personenauto. Toch kan het altijd groter! Maak kennis met de grootste SUV van Nederland: de Mercedes-Benz GLS.

Eerst de naam. "GL" in "GLS" staat voor "Geländewagen" ofwel terreinauto. De "S" duidt op de hoogste trede in de hiërarchie van Mercedes-Benz. Maar hoewel de GLS de grootste en meest luxueuze terreinwagen is die Mercedes-Benz aanbiedt, is er geen band met de S-Klasse.

Mercedes-Benz GLS

Onderhuids is de GLS namelijk gebaseerd op de GLE, want daarmee deelt het model het platform en de techniek. Echter, ten opzichte van de GLE is de GLS een hele slag groter. Sterker nog: andere giganten onder de SUV's, zoals de Range Rover, BMW X7 en Ford Explorer, zijn naast de GLS kleintjes! De Mercedes-Benz is beduidend langer en heeft ook een langere wielbasis, zelfs in vergelijking met concurrenten in een versie met verlengde wielbasis!

Ruimte

De GLS wordt daarom geleverd als 7-zitter. Om toegang te geven tot de derde zitrij klapt de achterbank automatisch op, waarbij ook de voorstoel tijdelijk extra ruimte maakt. Het volledig elektrisch bedienen van de stoelen is luxueus en fascinerend om te zien, maar bij veelvuldig gebruik ook storend traag

Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz GLS

De instap tot de derde zitrij is goed. De hoofd- en beenruimte op de achterste plaatsen is zelfs bovengemiddeld. Met enige goede wil passen er daarom daadwerkelijk zeven volwassenen in de GLS. Die zitten bovendien niet tot aan de achterklep, want zelfs met alle zeven stoelen in gebruik resteert een forse bagageruimte. Kortom: de GLS is niet alleen de grootste auto in zijn soort, maar ook de ruimste.

De zit voorin is nog hoger en grootser dan die van andere grote SUV's. Daarbij kijkt de bestuurder uit op een grote motorkap en geeft de royale bewegingsruimte rondom de stoelen een extra gevoel van vrijheid. Daarom is de GLS niet alleen groot, de auto voelt ook groot.

Uitrusting

Voorin verwent de GLS met luxe en overdaad. De innovatie van de S-Klasse ontbreekt weliswaar, maar de GLS is wel degelijk voorzien van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die op het moment van introductie (2020) beschikbaar waren. Het meest in het oog springend is MBUX, ofwel de "Mercedes-Benz User eXperience". Twee grote beeldschermen zijn samen in een behuizing gevat en lijken daarom door te lopen van achter het stuurwiel tot midden op het dashboard. Middels deze beeldschermen wordt meer dan alleen het gebruikelijke audio-, communicatie- en navigatiesysteem bediend. Zo kunnen ook een massagefunctie, ontspanningsprogramma's en boordcomputer via de beeldschermen worden bediend. Als alternatief kunnen vrij geformuleerde, gesproken commando's worden gebruikt.

Mercedes-Benz GLS

De testauto is voorzien van een audiosysteem van specialist Burmester. Dit klinkt in de meeste modellen van Mercedes-Benz al bovengemiddeld goed. Voor dit topmodel is echter duidelijk hoorbaar dat nog betere componenten zijn ingezet voor een rijk, helder en bijna verslavend muzikaal geluid.

GLS 450

Voor deze test is gereden met de "eenvoudigste" uitvoering op de prijslijst: de "GLS 450". Dat is de enige zescilinder in het programma; alle andere versies hebben achtcilindermotoren. Om het verbruik enigszins te beperken maakt de 3.0 liter krachtbron gebruik van mildhybrid-techniek. Tijdens remmen en uitrollen wordt bewegingsenergie omgezet in elektriciteit. Een elektromotor kan hiermee "gratis" assisteren op momenten dat de benzinemotor hard moet werken.

Mercedes-Benz GLS

De zescilinder start met een nauwelijks hoorbare brom, waarna het toerental snel zakt en de motor trilvrij en in stilte loopt. Onderweg blijft de naald van de toerenteller steeds lui onderin liggen voor maximale rust en comfort. Alleen wanneer wordt gekozen voor de sportstand laat de krachtbron van zich horen en klinkt zowel binnen als buiten de auto een imposant geluid. Dit geluid is echter spannender dan de daadwerkelijke prestaties. Het vermogen van 367 pk is namelijk pas beschikbaar bij een hoog toerental en het duurt (te) lang tot dit is bereikt. Het koppel van 500 Nm is juist vrijwel direct beschikbaar, waardoor de souplesse niets te wensen overlaat.

Ondanks de hybride-techniek en het terughoudende karakter van het mechaniek is het verbruik hoog. Reken in de stad op zo'n 1 op 7. Bij een kalme rijstijl en op lange afstanden (maximaal 100 km/u) kon tijdens de test exact het door Mercedes-Benz beloofde verbruik van 1 op 10 worden gerealiseerd.

„Van alle SUV's in Nederland is de GLS niet alleen de grootste, maar ook de ruimste“

Weggedrag

Zoals de term "Sports Utility Vehicle" suggereert, moet de GLS zich zowel op de snelweg als in het terrein thuisvoelen. Daarom kan het karakter afhankelijk van de situatie worden aangepast. In de comfortabele modus is het onderstel relatief zacht, is de besturing licht en reageert de GLS met een zekere traagheid op commando's van de bestuurder. Dan is duidelijk merkbaar dat de GLS primair is gericht op de Amerikaanse markt, waar de wegen recht zijn en het asfalt onregelmatig is.

Mercedes-Benz GLS

In de sportieve modus geeft de GLS meer "feedback" aan de bestuurder, waardoor deze gigant met een druk op de knop een maatje kleiner lijkt. Bovendien heeft de GLS in deze stand het vertrouwenwekkende weggedrag dat in de comfort-modus juist ontbreekt.

De GLS is weliswaar het topmodel onder de SUV's van Mercedes-Benz, het is niet het topmodel onder de terreinwagens. Die eer valt de "G-Klasse" dankzij een compromisloze opzet te beurt. De GLS is met het verfijndere onderstel veelzijdiger, stabieler en comfortabeler op slecht wegdek. De G-Klasse bedient zich van mechaniek om terreinrijden mogelijk te maken (diff-locks, lage gearing) terwijl de GLS alleen elektronische hulpmiddelen heeft. Ondanks die beperkingen wist de testauto zich, zelfs op "snelwegbanden", heel behoorlijk te redden in licht terrein.

Mercedes-Benz GLS

Conclusie

Er kan er maar één de grootste zijn en dat is de Mercedes-Benz GLS. Van alle SUV's in Nederland is de GLS niet alleen de grootste, maar ook de ruimste. Daarnaast weet de GLS te overtuigen met grootsheid. De afstemming van de besturing, het onderstel en de zithouding zorgen er samen voor dat de GLS een enorme rust geeft, waardoor moeiteloos lange afstanden worden afgelegd. Tenslotte verwent de GLS niet alleen met luxe, maar biedt de GLS zelfs pure overdaad. Immers, dit is een SUV met ster.

plus
  • Zeer luxueus
  • Bijzonder ruim
  • Uiterst comfortabel
min
  • Hoog verbruik
  • Elektrisch opklapbare stoelen werken storend straag