Publicatiedatum: 24 december 2024
Alpine A290
Autotest

Alpine A290

Spanning en sensatie

Autotest - Na een aanloop van enkele jaren keerde het legendarische "Alpine" in 2017 terug met de A110. De lichtgewicht, tweepersoons sportwagen werd een succes. Daarna bleef het echter stil rondom Alpine. Daar komt nu verandering in! Alpine kondigt zeven nieuwe modellen aan. De eerste daarvan is de "A290". Is dit het model waarmee Alpine definitief doorbreekt bij een nieuw publiek?

In het verleden hadden Renault en Alpine een hechte band. Alpine had eigen modellen, maar de naam kwam ook terug op sportieve modellen van Renault. Voor deze wederopstanding is dat niet anders. De A290 is namelijk de ultieme versie van de nieuwe Renault 5. Echter, de aanpassingen gaan heel wat verder dan alleen een ander label of alleen een sterkere motor.

Alpine A290

De sportiviteit begint met een sportiever uiterlijk. Dat is niet alleen om de auto een eigen karakter te geven. Het is ook noodzakelijk omdat de A290 breder is (+6 cm) dan de Renault 5 voor een stabieler weggedrag. Wat lijkt op twee enorme Twitter-logo's op de neus is in feite dagrijverlichting. De vorm is een hint naar de breedstralers van klassieke rallywagens met daar overheen een kruis van tape om te voorkomen dat het glas barst tijdens een race. Het patroon van de grille onder de voorbumper heeft de vorm van sneeuwvlokken, om de band met de Alpen te benadrukken.

De Renault 5 Turbo uit 1980 had enorme luchtinlaten achter de voorportieren om de middenmotor van lucht te voorzien. De vorm van de achterportieren van de A290 hint naar dat legendarische model. Evenzo is op de motorkap een hint naar de luchthapper van weleer te vinden. Dit is nu slechts een decoratief element en een van de vele onderdelen die naar eigen wens is te personaliseren.

Alpine A290
Alpine A290

Interieur

Ook het interieur is anders dan dat van de Renault 5. Dankzij de gekozen kleuren en materialen is de ambiance minder speels en meer sportief. De stoelen bieden extra zijdelingse steun. Het stuurwiel is overgenomen van de racewagens van Alpine, inclusief "overtake" knop om kortstondig extra vermogen te leveren om een andere auto in te halen. De draaiknop die in de racewagens wordt gebruikt om de rijmodi te kiezen, dient in de A290 om te bepalen hoeveel energie wordt teruggewonnen bij het loslaten van het stroompedaal. Op de middentunnel zijn grote knoppen te vinden waarmee "drive", "neutral" en "reverse" worden gekozen, net als in de A110.

Uitrusting

De Renault 5 en Alpine A290 hebben dezelfde beeldschermen achter het stuurwiel en midden op het dashboard. Ook het brein hierachter is gelijk, met een hoofdrol voor Android Mobile. Echter, de weergave verschilt om beter bij de stijl van Alpine te passen. Bovendien biedt de A290 racefuncties om bijvoorbeeld rondetijden bij te houden en G-krachten te meten. Er is zelfs een "race coach" die aangeeft wat de ideale lijn is in bochten en wat het ideale rem-moment is! Zoals bij alle auto's met Android Mobile geldt: de functionaliteit is welhaast onovertroffen, maar dat geldt ook voor de zorgen over privacy. Een groot voordeel bij Renault / Alpine: Android Mobile kan worden uitgeschakeld.

„Een proefrit leert dat de A290 veel meer is dan een sportief aangeklede Renault 5“

Optioneel kan de A290 worden voorzien van een audiosysteem van "Devialet". Deze Franse specialist heeft naam gemaakt met de "Phantom": een kunstig vormgegeven bol als pronkstuk voor de huiskamer met daarin een versterker en luidsprekers. Dankzij uitgekiende elektronische aansturing komt uit deze kleine bol een onwaarschijnlijk vol en helder geluid. Echter, die slimme techniek blijkt in de A290 niet te werken. De helderheid ontbreekt en stemmen / instrumenten lijken uit willekeurige richtingen te komen. Het is alsof alle negen luidsprekers voor zichzelf zijn begonnen, want ze vormen geen eenheid.

Alpine A290

Weggedrag

Het platform van de Renault 5 is ontworpen voor elektrische aandrijving en dus is de Alpine A290 ook een elektrische auto. Omdat de batterijen deel uitmaken van de dragende constructie is dit platform relatief licht. Bovendien is een elektromotor veel kleiner en lichter dan een verbrandingsmotor. Alpine stelt daarom dat de A290 ongeveer hetzelfde weegt als een vergelijkbare snelle hatchback met benzinemotor en belooft daarom dezelfde levendigheid.

De A290 staat op een op maat gemaakt onderstel met een andere wielophanging en op speciaal voor Alpine ontwikkelde banden. Dat zorgt niet alleen voor meer precisie, het maakt de A290 ook lichter! Bovendien zijn de remmen veel sterker, want het motorvermogen is flink toegenomen.

Dat alles is in de praktijk duidelijk merkbaar. De Renault 5 is al levendig en dynamisch, de Alpine A290 is gretig en uitdagend. De nog directere besturing geeft samen met de goede communicatie tussen bestuurder en mechaniek vanaf het eerste moment een zeer vertrouwenwekkend gevoel. Bovendien beloont de A290 de bestuurder welhaast wanneer harder wordt gereden, zodat de snelheid tijdens de proefrit gaandeweg steeds verder oploopt.

Alpine A290

Elektrische auto

De Renault 5 levert maximaal 150 pk, de Alpine A290 begint met 180 pk! De reactie op het stroompedaal is zo gekozen, dat de A290 in de stad handelbaar en kalm is. Echter, zodra iets wordt aangedrongen loopt de vermogensafgifte sterk op voor een levendig en gretig karakter. Mede dankzij launch-control is de sprint van 0 naar 100 km/u met de 220 pk sterke versie in 6.4 seconden geklaard. De eerder genoemde "overtake"-knop op het stuurwiel zorgt voor extra pret met een kortstondige en duidelijk merkbare vermogenstoename. Dan bijt de A290 net even beter door voor nog overtuigendere prestaties. Overigens, wanneer het stroompedaal kordaat tot de vloer wordt ingetrapt, zorgt de elektronica voor dezelfde kortstondige extra duw in de rug.

Volgens Renault heeft de gekozen rijmodus (inclusief wel of niet activeren van "overtake") ook effect op de mate van recuperatie. In de praktijk houdt de A290 echter nooit sterk in bij het loslaten van het stroompedaal en is rijden met een pedaal niet of nauwelijks mogelijk. Echter, het is wel merkbaar dat het rempedaal veel happiger is in de sport- of overtake-modus.

Alpine A290

Verbruik en actieradius

Vanwege het uitdagende karakter, vraagt het veel van de zelfbeheersing om kalm te rijden met de A290. Op een veeleisende en bergachtige route in Spanje kostte te testrit met de A290 daarom 16.1 kWh / 100 km. Alpine stelde ook een circuit beschikbaar voor enkele snelle ronden, daarop liep het verbruik zelfs op tot 57.7 kWh / 100 km, maar daar is dan ook excessief hard en bruut gereden.

Dankzij de batterij met een capaciteit van 52 kWh heeft de A290 een theoretische actieradius van 380 km. Er vanuit gaande dat niemand de A290 koopt om kalm te toeren, komt het daadwerkelijke bereik met een vlotte rijstijl uit op zo'n 300 km.

Snelladen kan onder ideale omstandigheden met een snelheid van 100 kW. Daarnaast kan de A290 energie terugleveren aan het net (bijvoorbeeld om pieken in het net op te vangen) of elektrische apparaten van stroom voorzien.

Alpine A290

Conclusie

Alpine introduceert de A290. Een proefrit leert dat de A290 veel meer is dan een sportief aangeklede Renault 5. De auto is breder, heeft een eigen wielophanging en wordt aangedreven door sterkere motoren. Terwijl de Renault 5 met zijn lage instapprijs en vrolijke uitstraling een elektrische auto voor het grote publiek is, is de A290 juist stoer en exclusief.

Daarmee gaat de Alpine A290 verder waar de Renault 5 ophoudt. Met de aankleding en uitrusting voelt de A290 vanaf het instappen als een veel exclusievere auto dan de Renault 5. De Renault 5 heeft een dynamisch weggedrag. De Alpine gaat veel verder met een ronduit verslavend weggedrag, dat de bestuurder meer voldoening geeft wanneer harder wordt gereden. Dat laatste wordt mogelijk gemaakt door de krachtige motor, die met het kunstmatige geluid bovendien voor een nog intensere beleving zorgt.

plus
  • Prima prestaties
  • Exclusief en sportief
  • Uitstekend en uitdagend weggedrag
min
  • Rommelig geluid Devialet audiosysteem
  • Infotainment op basis van Android geeft zorgen over privacy