Seat Arona
Seat zoekt het hoger op
Eigenlijk spreekt Seat liever van "crossover" dan van SUV (Sports Utility Vehcile). Dat zit zo: een SUV is simpel gezegd een luxe terreinauto. Een crossover is een mix van SUV en personenauto: wel het stoere uiterlijk en de extra ruimte, niet de kostbare techniek.
En daarmee onderscheidt de Arona zich meteen van de helft van zijn concurrenten, die geschikt zijn voor zowel het terrein als de openbare weg. De Seat Arona is bedoeld als praktisch en stoer ogend alternatief voor een doorsnee personenauto. Door zich toe te leggen op de kwaliteiten op de openbare weg kon de Seat Ibiza gebruikt worden als basis voor de Arona. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat de Arona tegen een scherpe prijs kan worden aangeboden.
Vormgeving
De lijnen van de Ibiza zijn duidelijk herkenbaar in de Arona, zij het dat de Arona het in de hoogte zoekt. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de Arona een brave compacte auto of juist een opvallende verschijning. Voor deze test is gekozen voor een uiterst beschaafde uitvoering. Toch geven het grijze dak en de aluminium baan in de C-stijl met daarop de "X" voor "crossover" ook dit basismodel iets bijzonders. Naast recent geïntroduceerde compacte SUVs en crossovers van de Koreaanse en Franse concurrenten is de Arona echter een uiterst beschaafd vormgegeven auto.
Een paneel dat van links naar rechts over het dashboard loopt, is uitgevoerd in de lakkleur van de auto. Ook vele accenten zijn uitgevoerd in deze kleur, waarmee de Arona even degelijk is als iedere andere Seat maar tegelijkertijd een eigen karakter heeft. Wanneer wordt gekozen voor de FR-uitvoering, is het paneel over het dashboard bekleed met leder. Bovendien is de FR-versie voorzien van heerlijke sportstoelen, waarmee deze variant echt overtuigt als topversie.
Ruimte
Een onderdeel van Seats succesformule is "combineer vorm met functie". Dat doet Seat door de techniek onder het koetswerk zo slim mogelijk weg te bouwen, waardoor uiteindelijk zo veel mogelijk ruimte voor de inzittenden overblijft. "Packaging" heet dat in vaktermen.
Dat Seat is geslaagd in die opzet, blijkt wel uit de ruimte voorin. Behalve dat de instap makkelijk en de zit lekker hoog is (+52 mm hoger, +37 mm meer hoofdruimte t.o.v. de Ibiza), is de ruimte uitstekend. Met de voorstoel in de achterste stand kunnen zelfs lange bestuurders niet meer bij de pedalen! De ruimte achterin is eveneens bovengemiddeld; vier volwassenen zitten heel behoorlijk in deze compacte Seat (+33 mm meer beenruimte dan de Ibiza). De bagageruimte meet 400 liter en dat is een prima waarde voor een auto in dit segment.
Uitrusting
Seat belooft een goede kwaliteit voor de prijs. Daarom heeft de fabrikant keuzen moeten maken op het gebied van luxe en veiligheid. Zo kan de Arona wel automatisch remmen voor gevaar, maar niet zelf sturen. De Arona waarschuwt wel voor objecten in de dodehoek van de buitenspiegel, maar kan geen verkeersborden lezen.
Bijzonder is het links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, dat middels "Air Care" ook nog eens zorgt voor frisse lucht in de auto. Het audiosysteem, dat is ontwikkeld in samenwerking met "Beats", verdient een speciale vermelding. Het klinkt kraakhelder, realistisch en aangenaam. Samen met de ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto scoort de Arona op het gebied van "infotainment" een dikke tien!
Motoren
Seat belooft een groot pallet aan motoren, van kleine driecilinders via motoren op aardgas tot een krachtige sport-versie. Op het moment van schrijven waren er slechts twee motoren beschikbaar: de 1.0 TSI (115 pk) en de 1.5 TSI (150 pk).
Die 1.0 TSI motor is de meest verstandige keuze. Hiermee zijn de prestaties ruim voldoende, terwijl het verbruik bescheiden blijft. Ondanks de geringe motorinhoud is de souplesse uitstekend en kan zelfs heerlijk "op koppel" worden gereden. Wanneer een keer meer vermogen wordt gevraagd, is de 1.0 TSI alert en ronduit gretig. De geluiden van de (driecilinder) motor, rijwind en banden zijn gering.
De 1.5 TSI motor geeft de Arona een meer volwassen gevoel. Prestaties worden met meer gemak geleverd en het dieper intrappen van het gaspedaal resulteert in een daadkrachtige acceleratie. Tegelijkertijd is de Arona met de grotere motor nog stiller; de schakelindicator is daarom geen overbodige luxe. Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd, worden twee van de vier cilinders uitgeschakeld. Mede daarom was het uiteindelijke testverbruik een uiterst bescheiden 5.1 liter per 100 km.
Weggedrag
Ongeacht de motor valt op dat de Arona zeer gemakkelijk (uit)rolt. Gas loslaten zorgt nauwelijks voor vermindering van de snelheid en daarom voelt de Arona licht en wendbaar. Het verschil met een lage auto, zoals de Seat Ibiza, is echter duidelijk merkbaar. Een Ibiza geeft een groter gevoel van vertrouwen en communiceert nog duidelijker met de bestuurder. Desondanks is het weggedag van de Arona zeer goed voor een hoge auto. De Arona laat zich straffeloos met hoge snelheden een bocht in "smijten" en volgt die koers dan alsof hij op de spreekwoordelijke rails rijdt.
De Arona is bij een gewone rijstijl echter niet interessanter om te rijden dan bijvoorbeeld een Ibiza. Alleen wanneer daar expliciet om wordt gevraagd, komt de Arona tot leven en geeft ook deze Seat het nodige rijplezier. En dat is kenmerkend voor deze Seat: de extravagant vormgegeven concurrenten zijn vooral vanwege hun uiterlijk altijd bijzonder om te rijden. De Seat Arona staat echter boven zulke fratsen.
Conclusie
Seat introduceert de Arona, een crossover en geen SUV. De Seat Arona is bedoeld als functioneel en stoer uitziend alternatief voor een doorsnee personenauto. De Arona is niet bedoeld als sportieve of terreinwaardige auto. Door de nadruk te leggen op vorm en functie, kon de prijs beperkt worden gehouden.
Geheel volgens de huidige succesformule van Seat combineert de Arona uiterlijk en functionaliteit, prijs en moderne techniek, dynamiek en comfort. De Arona is daarom behalve een origineel ogend alternatief voor een standaard auto ook nog eens een heel verstandige keuze.
- Ruim en praktisch
- Fijne 1.0 en 1.5 TSI motoren
- Gunstige prijs/prestatie verhouding
- Veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar
- Tikkeltje saai in vergelijking met de concurrentie