20 september 2017
Kia Stonic

Kia Stonic

Liefde is vreemd

Autotest | Liefde is vreemd. Waar de één voor in vuur en vlam staat, laat een ander helemaal koud. Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor auto's. Een type auto waar mensen massaal voor vallen, is de compacte SUV. Ook Kia biedt nu een compacte SUV aan en wil verleiden met de Stonic.
 

Waarom zo veel mensen zich laten verleiden door een compacte SUV (Sports Utility Vehicle) is logisch. Een compacte SUV is even handelbaar als een doorsnee compacte auto en kost bijna hetzelfde. De SUV biedt echter meer ruimte en een veel stoerdere uitstraling.

Wie zich door welke compacte SUV laat verleiden, is puur persoonlijk. Kia kiest een hoge schouderlijn maar minder glasoppervlak, waardoor de auto een zekere beschaafdheid heeft die bij de concurrentie nog wel eens ontbreekt. Terwijl de tegenstrevers soms de uitstraling van een mannetjesputter hebben, heeft de Kia Stonic juist een atletisch voorkomen.

Kia Stonic

Verleiden

Hoezeer de Stonic verleidt, hangt af van de gekozen uitvoering. Een van de troeven van de Stonic is het grote kleurenpallet (9 stuks) in combinatie met vele thema's. Zo kunnen het dak en de spiegels in contrasterende kleuren (5 stuks) worden uitgevoerd.

Hoe de Stonic wordt aangekleed, is van doorslaggevend belang voor het karakter. Een Stonic in het grijs met grijze spiegels en een grijs dak is nauwelijks spannender dan de Rio waar hij van is afgeleid. De testauto in het knalgeel met zwart dak en hippe velgen is juist een verschijning die heel wel weet te verleiden!

Kia Stonic

Functioneel

De grote kracht van de Stonic is tevens de grootste zwakte. Onder het verleidelijke koetswerk gaat namelijk een auto schuil die even braaf en verstandig is als iedere andere Kia. Voor sommigen zal dat als een teleurstelling komen. Anderen zullen de combinatie van een uitgesproken uiterlijk en een vertrouwd innerlijk juist verwelkomen.

Vanwege de hogere bouw is de Stonic iets ruimer dan de Rio, waarbij niet geheel onverwacht de hogere instap opvalt. De zit is echter niet zo hoog dat de Stonic merkbaar beter overzicht over het verkeer geeft; laat staan dat de auto een machtig gevoel geeft. Alles is gericht op gebruiksgemak, niet op spanning en sensatie. De binnenruimte is goed, maar voor een auto in dit segment heel gemiddeld.

Kia Stonic

Uitrusting

De Stonic biedt zeker niet de laatste stand van de techniek en is op geen enkele manier innovatief. Dat is jammer voor een auto die op de emoties in moet spelen, maar opnieuw een logische keuze voor Kia. De Stonic biedt namelijk een goede balans tussen luxe, veiligheid en betaalbaarheid.

Zo biedt de Stonic alle nieuwe veiligheidssystemen die meekijken met de bestuurder en zo nodig assisteren (wel remmen, niet sturen). De Stonic is de eerste Kia die is voorzien van het nieuwe infotainmentsysteem van het merk. Het bijbehorende 7 inch beeldscherm staat prominent op het dashboard en ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. Daarmee is de Stonic klaar voor ontwikkelingen in de toekomst.

Kia Stonic
Kia Stonic

Rijden

Als het gaat om het rijden, is de Stonic niet half zo spannend als hij er uitziet. Vanwege de hogere bouw en de grotere bodemvrijheid (+4.3 cm) ligt ook het zwaartepunt hoger. Kia moest dat compenseren met een stugger onderstel en dat betekent minder comfort op slecht wegdek. Volgens Kia is de besturing afgestemd op een dynamisch weggedrag, maar gevoelsmatig stuurt de Stonic niet scherper dan de doorsnee Kia.

Dankzij het korte, gedrongen koetswerk is de Stonic overzichtelijk en wendbaar. De auto voelt zich daarom goed thuis in druk stadsverkeer. Op de snelweg valt op dat de auto mooi in balans is; zelfs op zeer hoge snelheden voelt de Stonic stabiel en vertrouwenwekkend.

Kia Stonic

Motoren

Omdat de Stonic relatief ruim is voor een compacte auto, wist Kia de grote 1.6 liter viercilinder dieselmotor in het vooronder te lepelen. Daarmee heeft de Stonic volop vermogen (110 pk / 260 Nm). Dit vermogen wordt uiterst geleidelijk opgebouwd, wat voor het nodige comfort zorgt. Dit kan echter net zo makkelijk worden uitgelegd als een gebrek aan karakter, want een motor die met het toenemen van het toerental ook merkbaar meer vermogen levert voelt levendiger.

De meeste kilometers zijn afgelegd met de motor die naar verwachting het meest verkocht zal worden: de 1.0 T-GDI benzinemotor. Deze is nu alleen leverbaar in combinatie met een prettig schakelende zesversnellingsbak. Voor 2018 is een zeventraps automaat met dubbele koppeling aangekondigd.

Kia Stonic

De driecilinder motor levert dankzij een turbo 120 pk / 172 Nm en... de gretigheid die bij de andere motoren ontbreekt. Vanaf lage snelheid kan de Stonic 1.0 zeer vlot uit de startblokken komen, waarbij zelfs voorzichtig moet worden omgesprongen met het koppelingspedaal om springen van de auto te voorkomen. Houdt bovendien rekening met een nadrukkelijk aanwezig roffelend geluid, dat voor sommigen als een verrassing kan komen.

Op de snelweg blijkt de driecilinder het meest in zijn element. Tijdens een sprintje op de Duitse Autobahn stond de 180 km/u (!) binnen een oogwenk op de teller. Niet alleen de daadkracht van de 1.0 T-GDI viel op, maar ook de rust waarmee de kleine motor dat doet. Zelfs op dergelijke hoge snelheden is het geluidsniveau uiterst beschaafd. En dat is tekenend voor de Stonic: een spectaculaire, luidruchtige pretauto is op de korte termijn heel spannend, maar op de lange duur is het comfort van de Stonic wel zo aangenaam.

Kia Stonic

Conclusie

Weet Kia te verleiden met de Stonic? Dat is puur persoonlijk. Het slechte nieuws is: alhoewel de Stonic in feite een Kia Rio met een spannender uiterlijk is, brengt dat uiterlijk de nodige nadelen met zich mee. Vanwege de hoogte nam het verbruik toe en moest het onderstel stugger worden gemaakt om voldoende veiligheid te bieden.

Aan de andere kant biedt de Stonic een heel eigen karakter, waarmee Kia zich goed weet te onderscheiden van andere compacte SUVs. De Stonic verleidt met een modern en atletisch voorkomen, dat nog eens kan worden versterkt met een spannende aankleding. De Stonic is niet zo spannend om te rijden als hij eruit ziet, maar is juist even verstandig en functioneel als iedere andere Kia. Voor de één is dat een minpunt, voor de ander een pluspunt. Liefde is vreemd.

plus
  • Sterke, daadkrachtige 1.0 T-GDI motor
  • Goede balans tussen prijs en uitrusting
  • Bijzonder, maar even verstandig als iedere andere Kia
min
  • Korte zittingen voorstoelen
  • Matig comfort op slecht wegdek
  • Alleen bijzonder in spannende uitvoering
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!