Audi Q2
Jong van geest
Wie bij Audi werkt, heeft het voor het uitkiezen. Dat lijkt een ideale situatie, maar toch was er geen enkel model dat de jonge geest van het ontwikkelingsteam aansprak. Voor zijn gezin is een SUV de meest praktische keuze, maar Sports Utility Vehicles zijn kostbaar en uiterst onpraktisch in de stad.
De Audi A1 paste het beste in het budget, maar bood te weinig ruimte. En zo werd het idee voor de Q2 geboren: een ruime, praktische SUV die tegelijkertijd compact en betaalbaar is.
Uiterlijk
Bovendien moest de Q2 niet alleen compacter zijn dan de huidige SUV's, maar ook anders. De huidige SUV's spreken namelijk vooral een oudere doelgroep aan met een hoge instap en chique uitstraling. De Q2 daarentegen heeft een sportieve uitstraling.
Dat wordt bereikt door een korte, gedrongen vorm met een hoge schouderlijn. De zijruiten zijn laag en eindigen in een "blade". De "blade" is het donkere paneel tussen de achterste zijruiten en de achterruit. Door deze in een contrasterende kleur uit te voeren, lijkt het dak te "zweven" boven de auto.
Interieur
Het interieur vormt een mix van het zakelijke van Audi met speelse elementen. De basislijnen zijn strak en sober, maar worden doorkruist door accenten in de lakkleur van de auto. En... achter sommige van die accenten is verlichting verstopt, waardoor het interieur oplicht als een sterrenhemel in het donker!
Helaas is ook merkbaar dat de Q2 het instapmodel van Audi is. De gebruikte materialen zijn eenvoudiger dan in de duurdere modellen. De deurpanelen zijn van goedkoop plastic en het dashboard oogt soberder dan gebruikelijk bij Audi. De luchtroosters, die bij andere modellen ingenieuze juweeltjes van ergonomie zijn, zijn bij de Q2 gewone bolletjes die lucht doorlaten.
De ruimte voorin is goed. Daarbij valt op dat de stoelen hoog en rechtop staan. Op die manier geeft Audi de bestuurder en bijrijder het gevoel een grote auto te rijden. Met twee volwassenen voorin, resteert achterin precies voldoende ruimte voor nog eens twee volwassenen.
Uitrusting
De Q2 mag dan een instapmodel van Audi zijn, op het gebied van uitrusting ontbreekt het deze benjamin aan niets! Zelfs zaken zoals head-up display, mobiele wifi hotspot, een elektrisch bedienbare achterklep en alle gangbare actieve veiligheidsvoorzieningen zijn leverbaar (let op de woordkeuze: leverbaar, want bijna alles is een optie).
Audi's grote trots, de "Virtual Cockpit", is ook beschikbaar in de Q2. Dit betekent dat het aantal knoppen en hendels zo veel mogelijk wordt beperkt en dat alle functies worden bediend via een beeldscherm. Helaas is dat bij Audi nooit een aanraakgevoelig beeldscherm, ondanks het feit dat het perfect onder handbereik ligt. Audi houdt koste wat het kost vast aan een centraal geplaatste druk-/draaiknop. Zeker wanneer gebruik wordt gemaakt van Android Auto of Apple CarPlay is dat omslachtig en tegennatuurlijk.
Zelfs de klokken (snelheidsmeter en toerenteller) worden vervangen door een beeldscherm, met als voordeel dat de bestuurder zelf kan bepalen welke informatie wanneer het meest belangrijk is. De "Virtual Cockpit" is zowel mooi al praktisch en draagt echt bij aan het gebruiksgemak.
Op de optielijst staat ook een hoogwaardig audiosysteem van huisleverancier B&O. De geluidskwaliteit hiervan is beduidend minder dan bij andere Audi-modellen. Sterker nog, een doorsnee audiosysteem van andere automerken klinkt minstens zo goed!
Diesel
Voor deze test is eerst gereden met de lichtste dieselmotor op de prijslijst: de 1.6 TDI (116 pk / 250 Nm). In de praktijk is helaas duidelijk merkbaar dat dit de basismotor is. De zelfontbrander is duidelijk hoorbaar en heeft een minder verfijnde loop dan andere Audi-diesels. Daarbij pakt de 1.6 TDI moeizaam op bij lage toerentallen. Vervolgens moet de motor hard werken om te kunnen presteren, waardoor het lastig is om zuinig te rijden.
Aan de andere kant van het spectrum staat de sterkste dieselmotor uit het programma: de 2.0 TDI. Deze is goed voor 190 pk / 440 Nm en dat schept hoge verwachtingen! Het gevoel van grootsheid dat mag worden verwacht bij een dergelijk vermogen blijft echter uit. Ook de gebruikelijke reserve is afwezig.
Echter... wanneer de 2.0 TDI nadrukkelijk wordt aangespoord om te presteren, dan zijn de prestaties uitstekend. De automaat met dubbele koppeling is perfect afgestemd op het karakter van de motor en zorgt ervoor dat de Q2 niet alleen vlot accelereert vanuit stilstand, maar ook genadeloos blijft versnellen! Dankzij de standaard aanwezige Quattro vierwielaandrijving is het vermogen onder alle omstandigheden optimaal en veilig te benutten. Daarnaast voorziet Audi in een speciale modus voor terreinrijden.
Benzine
Veruit de fijnste motor, en ook nog eens de voordeligste, is de 1.0 TFSI benzinemotor. De specificaties van deze motor (116 pk / 200 Nm) zijn weinig indrukwekkend, de prestaties in de praktijk zijn dat des te meer! Om te beginnen loopt de driecilinder fluisterstil en is iedere roffel of trilling die kenmerkend is voor dergelijke motoren geheel afwezig. Alleen wanneer met het raam open volgas wordt gegeven, is iets van het typische driecilinder geluid hoorbaar.
Ongeacht het toerental pakt de 1.0 TFSI goed op en heeft de bestuurder op geen enkele manier het idee een instapmodel te rijden. Sterker nog: de 1.0 TFSI is levendig en past perfect bij het karakter van de Q2!
Weggedrag
Het lekkerste is tot het laatste bewaard: het weggedrag. Een auto die er jong en dynamisch uitziet, moet dat ook waarmaken met het weggedrag en dat geldt zeker voor de Q2.
De Q2 is namelijk niet gebaseerd op een ander model van Audi, maar is een opzichzelfstaand model waarbij dynamiek voorop stond. Daarbij is overigens wel gebruik gemaakt van de standaard "bouwblokken" van Audi. Zo "leent" de Q2 de stuurinrichting van de sportieve Audi S3. Dat zorgt ervoor dat de Q2 aanvankelijk heel direct stuurt, maar bij een grotere stuuruitslag steeds minder direct reageert. Daarom heeft de Q2 een levendig karakter, zonder dat de auto nerveus wordt.
Het onderstel is verfijnd en goed in balans, waarmee de Q2 echt overtuigt als "premium" auto. Ondanks de hoge bouw helt de Q2 nauwelijks over en is het weggedrag zelfs vergelijkbaar met dat van een lagere auto. Daarmee is de Q2 niet alleen een uitstekende aanvulling op het huidige aanbod van Audi, maar is dit jongste model ook nog eens het leukste!
Conclusie
Was er naast de Audi Q3, Q5 en Q7 echt ruimte voor een vierde SUV van Audi? Na een proefrit met de Q2 is het antwoord op die vraag een volmondig "ja". De Q2 is niet alleen compacter en betaalbaarder dan de andere SUV's, maar ook nog eens leuker. De Q2 richt zich nadrukkelijker op jonge bestuurders, met een frisse vormgeving en dynamisch weggedrag.
Tegelijkertijd is de Q2 even functioneel als iedere andere SUV, waarmee ook de jongste medewerker van Audi eindelijk zijn ideale auto heeft gevonden.
- Compact en toch ruim
- Fijne 1.0 TFSI motor
- Uitmuntende rijeigenschappen
- Matige 1.6 TDI motor
- Omslachtige bediening infotainment (geen touch-screen)
- Materiaalkeuze maakt duidelijk dat dit een instapmodel is