Opel Combo Tour
Toeren met de Tour
De eerste generatie van de Opel Combo (1986) was in feite een Opel Kadett met opbouw. Die "combinatie" van een gewone personenauto met de opbouw van een bedrijfsauto verklaart de naam "Combo". De Combo is inmiddels een op zichzelf staand model, maar de combinatie van bedrijfswagen en gezinsauto is gebleven. De Combo is namelijk leverbaar als bedrijfsauto met gesloten laadruimte én als gezinsauto met extra zitplaatsen. De bedrijfswagen heet "Combo", de gezinsauto heet "Combo Tour" ("Combo Life" buiten Nederland).
Uitrusting
Als gezinsauto is de Combo even robuust als de bedrijfswagen. En net als bij de bedrijfswagen ligt de nadruk op functionaliteit en prijs, niet op verfijning of prestaties. Toch is het juist de luxe waarmee de nieuwe Combo zich van de oude onderscheidt. De afwerkingskwaliteit en de gebruikte materialen zijn allemaal een stuk beter dan voorheen, maar nog steeds is het verschil met een gewone personenauto overduidelijk.
Alhoewel deze vijfde generatie van de Combo een veel rijkere uitrusting biedt dan voorheen, gaat het daarbij steeds om zaken die de auto functioneler of veiliger maken. Op die manier blijft de Combo een nuchter alternatief voor een MPV. Als het gaat om veiligheid, biedt de Combo nu een parkeercamera (180 graden zicht), vermoeidheidsdetectie en een head-up display. Deze laatste bestaat uit een glazen paneeltje op de stuurkolom waarop belangrijke informatie voor de bestuurder wordt getoond. Omdat de informatie in het blikveld van de bestuurder wordt getoond, is het makkelijker af te lezen en dat maakt het rijden minder vermoeiend. Het head-up display werkt in de praktijk zo prettig, dat de oude klokken achter het stuurwiel vrijwel konden worden genegeerd. Een camera kijkt met de bestuurder mee, leest verkeersborden en kan waarschuwen voor gevaar. Helaas is de betrouwbaarheid van deze camera minder hoog dan in andere Opel-modellen; tijdens de testrit gaf de computer bijvoorbeeld regelmatig onjuiste informatie over de geldende maximumsnelheid. De computer kan kleine stuurcorrecties uitvoeren wanneer de auto buiten de belijning op het wegdek raakt en dat werkt voorbeeldig.
Om met de tijd mee te gaan, biedt de Combo Tour voortaan een compleet "infotainment" systeem. Dat biedt naast de gebruikelijke audio, communicatie en navigatie ook ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto. De klank van het audiosysteem is "onevenwichtig": de ene frequentie is oververtegenwoordigd, terwijl andere frequenties juist minder aanwezig zijn en dat geeft een onaangenaam geluid. Mobiele telefoons kunnen voortaan draadloos worden opgeladen in de Combo. De enige nieuwe functie die in de categorie "overbodige weelde" valt, is stuurverwarming.
Voor de avontuurlijk ingestelde gezinnen is "IntelliGrip" beschikbaar. Zonder kostbare vierwielaandrijving kan de Combo hiermee beperkt terreinrijden door simpelweg de werking van de antislip-regeling aan te passen.
Ruimte
Als het gaat om de ruimte, is de vooruitgang minder spectaculair. De buitenmaten van de nieuwe Combo zijn grofweg gelijk aan die van de oude (lengte +1 cm, hoogte -4 cm) en daarom is de binnenruimte gelijk gebleven. De zit achter het stuurwiel is en blijft heel anders dan in een MPV; de Combo-rijder zit nadrukkelijk rechtop en de hoofdruimte is gigantisch. Helaas is de Combo niet te voorzien van Opels fameuze AGR-stoelen (ontwikkeld in samenwerking met het Duitse instituut voor gezonde ruggen). Op de lange afstand begon de testrijder daarom te draaien en te zoeken naar een betere zitpositie, die nooit werd gevonden. Optioneel is een combinatie van panoramadak en "dakbergvak" leverbaar, waarmee veel extra licht én bergruimte (36 liter) in het interieur ontstaat. Een aanrader!
Zoals gebruikelijk is de Combo leverbaar met gewone en extra lange wielbasis (+35 cm) en dat levert respectievelijk vijf of zeven zitplaatsen op. De standaard Combo Tour is slechts 3 cm langer dan een Opel Astra en de extra ruimte komt daarom vooral uit de hoogte. Ook op de achterbank zitten passagiers nadrukkelijk rechtop. Afhankelijk van de gekozen configuratie is de Combo voorzien van een achterbank (60/40 deelbaar) of van drie individuele zitplaatsen (inclusief drie ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes).
Wanneer wordt gekozen voor de verlengde wielbasis en zeven zitplaatsen, dan gaat het om zeven volwaardige zitplaatsen en niet om twee "kinderzitjes" achterin. De Combo Tour met lange wielbasis biedt daadwerkelijk ruimte aan zeven volwassenen en is daarmee uniek in deze prijsklasse.
De bagageruimte van de vijfzits Combo Tour is enorm (minimaal 597 liter, maximaal 2.693 liter). Om lange stukken bagage te kunnen vervoeren, kan de bijrijdersstoel worden opgeklapt. Daarbij is het interieur rijkelijk voorzien van bergvakken. Wanneer alle zeven stoelen van de zevenzitter in gebruik zijn resteert bagageruimte voor enkele tassen, maar niet voldoende ruimte voor de volledige vakantie-bagage van alle zeven personen.
De achterbank is bereikbaar via een schuifdeur. Ten opzichte van een scharnierende deur heeft dat als voordeel dat het openen minder ruimte rondom de auto vraagt en dat voorkomt kleine schades. De Combo bedrijfswagen is voorzien van twee zijwaarts scharnierende achterdeuren. De gezinsauto heeft een traditionele achterklep die omhoog scharniert. Heel slim: optioneel is alleen de achterruit te openen en dat is in de praktijk makkelijk om kleinere stukken bagage te laden zonder de grote/zware achterklep te hoeven openen. Ook handig: de Combo Tour is voorzien van een dubbele binnenspiegel: één om het achteropkomend verkeer te zien en één om de achterpassagiers in de gaten te houden.
Nieuwe partners
De vorige generatie van de Opel Combo was ontwikkeld in samenwerking met Fiat. Fiat verkocht vrijwel dezelfde auto onder de naam "Doblo". Sinds kort maakt Opel deel uit van de PSA Groep en daarom is de Combo voortaan verwant aan de Citroën Berlingo en Peugeot Partner. Onderhuids zijn deze drie auto's grotendeels gelijk, maar ieder merk geeft de auto een eigen gezicht. Peugeot kiest voor een nadrukkelijk avontuurlijk karakter, terwijl Citroën inzet op charme. De Opel heeft een meer neutraal karakter om een zo groot mogelijke doelgroep aan te kunnen spreken.
Dat neutrale karakter komt ook terug in de rijeigenschappen. De Combo Tour is in de basis een bedrijfswagen die is bedoeld voor intensief gebruik met zware belading. En omdat in het bedrijfsleven alles draait om kosten, is gekozen voor een relatief eenvoudig onderstel. De Combo Tour zal niet altijd met volle belading worden gebruikt en omwille van de kosten delen de bedrijfswagen en de personenauto hetzelfde onderstel. Wel zijn voor de Tour aanpassingen in de afstelling van het onderstel gemaakt. Desondanks is het weggedrag veel minder verfijnd dan dat van een MPV. Wanneer onvoldoende wordt geremd voor een verkeersdrempel, kan de Combo vreemde sprongen maken. Ook helt de auto nadrukkelijk over in de bocht en is de communicatie tussen bestuurder en mechaniek matig. Gezien de prijs zijn de rijeigenschappen echter ruim voldoende, maar het is duidelijk waarom de Combo Tour zo voordelig is.
Met het oog op privégebruik, is de Combo Tour voortaan leverbaar met een benzinemotor (de zakelijke markt vraagt louter om diesel). Die benzinemotor levert 110 pk / 205 Nm en dat is precies genoeg voor dit grote, hoge en weinig gestroomlijnde ruimtewonder. De "Combo Tour 1.2 Turbo" komt goed mee met de verkeersstroom. Snelle (tussen)sprints zitten er niet in, maar wanneer na enige tijd aandringen eenmaal een hoge snelheid is bereikt, wordt deze wél moeiteloos vastgehouden. Ondanks het geringe motorvermogen kunnen daarom toch moeiteloos lange afstanden op hoge snelheid (tot zo'n 130 km/u) worden afgelegd. Omdat de motor niet merkbaar moeite heeft om te presteren, maar in plaats daarvan simpelweg een gelaten karakter heeft, voelt de Combo Tour nooit traag. Daarbij valt op dat de geluiden van zowel de motor als de rijwind gering zijn, waarmee ook het comfort een grote stap voorwaarts heeft gemaakt.
Conclusie
Opel introduceert de vijfde generatie van de Combo en Combo Tour. De Combo Tour is bedoeld als slim alternatief voor een luxe gezinsauto. Net als bij de bedrijfsauto ligt de nadruk op functionaliteit en prijs. Tegelijkertijd moest de Combo wel met de tijd mee gaan. Daarom is veel vooruitgang geboekt als het gaat om uitrusting, afwerking en veiligheid. Daarbij is steeds gekozen voor zaken die nuttig zijn, niet voor overbodige luxe waardoor de auto onnodig duurder zou worden. De rijeigenschappen zijn goed, maar niet zo goed als die van een (duurdere) MPV.
Omdat de prijs van een auto tegenwoordig sterk wordt beïnvloed door de co2-belasting, is het prijsverschil met een luxe en verfijnde MPV ondanks alle inspanningen van Opel kleiner dan voorheen. Met name wanneer wordt gekozen voor de versie met verlengde wielbasis en zeven zitplaatsen, is de Combo Tour uniek in zijn klasse en heel veel voordeliger dan een MPV die evenveel ruimte biedt.
- Volop ruimte
- Moderne uitrusting
- Veel aandacht voor actieve veiligheid
- Weinig verfijnd onderstel
- OpelEye maakt veel fouten bij lezen verkeersborden
- Nauwelijks ruimer of praktischer dan de vorige generatie