Ford Tourneo Courier
Een nieuwe lente, een nieuw geluid
Net als bij de concurrenten, is de Ford Tourneo Courier op de eerste plaats een bedrijfswagen. Pas later is een variant voor privé-gebruik ontwikkeld. Het grote verschil met andere merken is echter, dat dit ruimtewonder van Ford onderhuids is gebaseerd op een personenauto.
Zowel de Ford Fiesta als de B-Max als deze Tourneo Courier delen dezelfde basis. Dat heeft als voordeel, dat de ontwikkelingskosten laag konden blijven en daarmee ook de aanschafprijs. Bovendien zorgt het ervoor dat de Tourneo Courier van nature de nodige verfijning heeft waar het bedrijfswagens nog wel eens aan ontbreekt. Houd er wel rekening mee dat dit Ford's budget ruimte-auto is, niet alle voorzieningen (koplampen met lichtsensor, ruitenwissers met regensensor, etc.) van de andere modellen zijn in de Tourneo Courier te vinden.
De afwerkingskwaliteit van de cabine staat op hetzelfde niveau als die van de Fiesta en B-Max. De tweede natuur als bedrijfswagen zorgt er echter voor dat, waar dat nodig is, extra robuuste onderdelen zijn gebruikt. Een bedrijfsauto dient bij dagelijks intensief gebruik niet bovenmatig te slijten; een gezin met kleine kinderen zal daarom zeker geen problemen opleveren.
Ruimte
De Tourneo Courier is een stuk kleiner dan de recent geteste Tourneo Connect. De Courier moet het vooral van de hoogte hebben en dat is goed te merken in het interieur. De hoofdruimte voorin is gigantisch! Zelfs bestuurders van 2 meter lang hebben een decimeter hoofdruimte over. De zitpositie is gelijk aan die van de Ford B-Max, de Courier-bestuurder heeft mede daarom nooit het gevoel een verbouwde bedrijfsauto te rijden.
De hoofdruimte achterin is al even overweldigend, maar de beenruimte is net voldoende voor forse volwassenen. Aan de andere kant: dit is een compacte auto en gezien de lengte van de auto (en de resterende bagageruimte!) is de ruimte op de achterbank bovengemiddeld goed. De achterbank staat niet op rails, dat zou de auto te kostbaar maken.
Zoals het hoort bij een auto als deze, staat het interieur bol van de bergvakken. Zo is boven de voorruit een groot breed vak te vinden, het vak in de middentunnel slikt een tablet-computer en zelfs de deurvakken zijn extra groot. Achterin zijn klaptafeltjes te vinden. De bagageruimte is voorzien van haakjes en extra vakken in de zijwand.
Minstens zo belangrijk is de toegang tot al die ruimte. De achterklep scharniert zo ver omhoog, dat personen tot zo'n 1 meter 90 er comfortabel onder kunnen staan. De achterste zijdeuren zijn schuifdeuren. Dat voorkomt parkeerschade in krappe parkeervakken en geeft extra vrijheid rondom de auto bij het laden en lossen. Omdat auto's zoals de Tourneo Courier hun leven als bedrijfsauto beginnen, zijn de achterruiten vaak niet te openen; vracht hoeft immers niet te luchten. Ford heeft hier bij deze gezinsvriendelijke uitvoering wél aan gedacht: ook de achterste zijruiten zijn te openen. Kortom: op ergonomisch vlak scoort Ford op alle punten!
Rijeigenschappen
De Ford Fiesta en B-Max danken hun succes deels aan de uitstekende rijeigenschappen. Omdat de Tourneo Courier op hetzelfde onderstel staat, is het weggedrag van nature al goed. Net als de andere Fords biedt ook de Tourneo Courier een uitzonderlijke combinatie van comfort op slecht wegdek, zonder dat de auto ooit zweverig wordt of gevoelloos stuurt.
Terwijl dit soort auto's soms om een aangepaste rijstijl vragen, kan de Courier worden gereden als een gewone personenauto. De hoge, smalle koets is misschien niet de allermooiste, in de stad komen de bescheiden buitenmaten goed van pas! Dankzij die rechthoekige vormen is het koetswerk gemakkelijk te overzien en is parkeren eenvoudig.
Toch is er een verschil met de eerder genoemde personenauto's. Wanneer bijvoorbeeld in een snelle bocht de grens wordt overschreden, reageert de Tourneo Courier heviger en is het lastiger om de auto weer in het rechte spoor te krijgen. Als dit gebeurt, heeft de bestuurder het echter al heel bont gemaakt en zullen de passagiers al lang en breed hebben laten weten niet van dergelijke capriolen gediend te zijn!
Diesel
Het zal niet als een verrassing komen: deze bedrijfsauto is leverbaar met een dieselmotor. Voor deze gelegenheid is gereden met de 1.6 liter TDCi (niet leverbaar in Nederland). Vreemd genoeg is deze zelfontbrander nadrukkelijker hoorbaar in de auto dan er buiten!
Het vermogen van 95 pk is in alle omstandigheden ruim voldoende. In de stad is de Tourneo Courier vlot en wendbaar, vlot invoegen op de snelweg is ook geen probleem. Een start/stop-systeem en schakelindicator zijn standaard om de bestuurder te helpen zuinig te rijden. Op een gemengd traject met stadsverkeer, provinciale wegen en bergweggetjes kwam het testverbruik uit op een keurige 4.3 liter per 100 km (zonder belading of passagiers).
Benzine
Hét geheim van de Tourneo Courier is Fords veel geprezen 1.0 liter "EcoBoost"benzinemotor. Deze piepkleine driecilinder benzinemotor wordt inmiddels in vele modellen van Ford toegepast, en terecht!
De prestaties van deze motor in de Courier zijn merkbaar minder goed dan in een kleinere, lichtere en beter gestroomlijnde Fiesta of B-Max. Terwijl het sprintvermogen gering is, "agressie" komt niet voor in het woordenboek van de EcoBoost, laat de motor zich heerlijk "op koppel" rijden. Omdat deze kleine motor vlot reageert op commando's van de bestuurder, voelt de "1.0 EcoBoost" sneller dan de cijfers op papier doen vermoeden.
Zeker op een heuvelachtig traject is de turbomotor sterk, soepel en bovendien zuinig. Het testverbruik kwam uit op 6.2 liter per 100 km (fabrieksopgave: 5.2 liter per 100 km).
Gezien de aanschafprijs is de benzinemotor daarom in veel gevallen een voordeligere keuze dan de dieselmotor. Bovendien richt Ford zich hiermee nog beter op de particuliere koper en laat het merk inderdaad zien dat het ook anders kan!
Conclusie
Ford introduceert de Tourneo Courier. Het is de kleinste bedrijfswagen van Ford, die ook leverbaar is als gezinsauto. Omdat de Tourneo Courier onderhuids is gebaseerd op een personenauto, biedt de Courier het beste van beide.
Het afwerkingsniveau en de uitrusting zijn die van een gezinsauto, niet die van een bedrijfsauto. De ruimte en praktische mogelijkheden zijn die van een onvervalste bestelauto. Het weggedrag is veel beter dan van de gemiddelde bestelwagen en staat zonder enige twijfel op het niveau van een gewone personenauto.
De 1.6 TDCi dieselmotor verstaat zijn werk goed, maar is niet beter of slechter dan vergelijkbare motoren van andere merken. De belangrijkste troef van de Tourneo Courier is de 1.0 EcoBoost benzinemotor die voordelig is in aanschaf en gebruik.
- Ruim en praktisch
- Uitstekend weggedrag
- Vlotte en zuinige 1.0 EcoBoost motor
- Dieselmotor nadrukkelijk hoorbaar
- Beeldscherm navigatiesysteem onhandig klein