Lexus RX
Zichzelf opnieuw uitgevonden
Vrijwel gelijk met de RX introduceerde Lexus nog een nieuw model: de RZ. De RZ is een elektrisch aangedreven SUV die bol staat van innovatieve techniek. Om dat te onderstrepen heeft de RZ een futuristische uitstraling. En dat gaf de vormgevers de vrijheid om de RX juist een meer conventioneel uiterlijk te geven. Dat wil echter niet zeggen dat de RX ouderwets is, want voor de RX is zelfs een geheel nieuwe huisstijl ontworpen.
Het meest in het oog springend is de grille. Deze heeft geen randen, maar loopt naadloos over in het plaatwerk. Ten opzichte van de vorige generaties heeft de RX meer harmonieuze proporties; de verhouding tussen glas, plaatwerk en wielen is natuurlijker. Daarbij snijden dynamische lijnen grote oppervlakken, waardoor de RX kleiner lijkt dan hij eigenlijk is. In feite is de RX even kolossaal als een BMW iX, Mercedes-Benz GLE of Audi e-tron, maar de Lexus heeft een veel bescheidener uitstraling.
Ruimte en gastvrijheid
Ook binnenin voelt de RX kleiner dan hij eigenlijk is. Dat is te danken aan de zithouding, de zithoogte, de hoek van de voorruit en de overzichtelijkheid van het koetswerk. Terwijl andere grote SUV's imponeren met een torenhoge zit en de ruimtelijkheid van een kathedraal, is de RX juist ontwapenend en gastvrij. Dat laatste wordt door Lexus graag omschreven met de Japanse term "omotenashi" en komt tot uiting in de mix van natuurlijke vormen en materialen met technische elementen. Het interieur van de testauto is uitgevoerd in "dark sephia" met "bamboo" lijsten en dat staat de RX geweldig!
De ruimte voor- en achterin bewijst dat de RX wel degelijk een zeer grote SUV is, want vier personen zitten riant. Ook de bagageruimte is groot, zodat een gezelschap inclusief koffers comfortabel kan reizen.
Uitrusting
De uitrusting laat weinig te wensen over, waarbij de RX een traditionele auto is die waar nodig gebruik maakt van computers, maar het is zeker geen computer op wielen. Waar dat zinvol is worden functies met knoppen bediend, waar dat kan neemt een beeldscherm functies over. Lexus legt de nadruk op knoppen op het stuurwiel. Zodra deze worden aangeraakt wordt in het head-up display getoond welke functie de knoppen in welke context vervullen en dat werkt in de praktijk heel prettig. Lexus heeft de bediening van de (adaptieve) cruise-control opnieuw uitgevonden. Dat is even wennen, maar werd uiteindelijk als verbetering ervaren.
Het centrale beeldscherm wordt gebruikt voor het audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Dit is te bedienen door het scherm aan te raken of met gesproken commando's. Lexus voorziet niet in een slimme assistent, de spraakbediening blijft daarom beperkt tot vaste commando's in een vaste volgorde. Zoals gebruikelijk heeft Lexus voor het audiosysteem een beroep gedaan op specialist Mark Levinson. Dit resulteert in een rijk, helder en muzikaal geluid waar uren kan van worden genoten zonder dat het gaat vermoeien. Voor het koppelen van een mobiele telefoon met Apple CarPlay of Android Auto zijn twee USB-aansluitingen beschikbaar. Voor het laden van mobiele apparaten zijn zelfs vier USB-aansluitingen aanwezig.
Op het gebied van veiligheid biedt de RX alles wat gangbaar is. Veel hulpsystemen kennen een standaard, terughoudende of alerte stand. Daarmee voorkomt Lexus dat de auto te vaak waarschuwt en de bestuurder signalen gaat negeren. Alleen de tolerantie van de waarschuwing bij het overschrijden van de maximumsnelheid is niet te bepalen en zodra ook maar iets te hard wordt gereden klinkt meteen een waarschuwing. Alhoewel de testrijder absoluut geen hardrijder is, werd dit toch als hinderlijk ervaren en daarom werd de functie aan het begin van iedere rit opnieuw uitgeschakeld.
Hybride
De Lexus RX wist zich voorheen te onderscheiden met hybride aandrijving en ook deze nieuwe generatie kiest voor zo'n combinatie van een benzine- en een elektromotor. Echter, dit keer is er meer keuze! Net als de voorgaande generatie is de RX leverbaar met een "parallel hybride" (350h). Daarnaast zijn er een plug-inhybride (450h) en een turbohybride (500h). Voor deze test is gekozen voor de plug-inhybride, want die is helemaal nieuw.
De RX 450h beschikt over een 2.5 liter benzinemotor en drie elektromotoren (1 op de voorwielen, 2 op de achterwielen). Net als iedere andere hybride zet de 450h bewegingsenergie om in elektriciteit bij het uitrollen en remmen. Echter, zoals de naam al aangeeft kan deze plug-inhybride ook laden met een stekker (aan het stopcontact thuis of bij een publiek laadpunt). Met een volle batterij is de 450h in staat om 66 km geheel elektrisch te rijden en dan biedt de RX dezelfde rust, souplesse en gretigheid als een volledig elektrische auto. Alleen de mogelijkheid om met één pedaal te rijden ontbreekt.
Wanneer de batterij bijna leeg is, neemt de benzinemotor het werk over en beperken de elektromotoren zich tot assisteren voor meer souplesse en een lager verbruik. Hoe mooi en trillingsarm de benzinemotor ook loopt, in de praktijk is het voelbaar wanneer de benzinemotor het werk van de elektromotor overneemt. De reactie op het gaspedaal blijft gelijk, dus terugvallen op de benzinemotor wordt niet als een verlies ervaren (of als winst, zoals bij een enkele concurrent). Alleen wanneer veel vermogen wordt gevraagd laat de benzinemotor duidelijk van zich horen, maar dankzij het sonore geluid valt deze niet uit de toon bij de rest van de auto.
De prestaties zijn onder uiteenlopende omstandigheden ruimschoots voldoende en de 450h is zelfs als snel te betitelen. Daarom is nooit behoefte geweest aan meer. Wie toch de sportstand activeert merkt dat de RX daar wel wilder, maar niet sneller van wordt. Omgekeerd zorgt de eco-modus merkbaar voor minder pit. Daarom is tijdens de kleine week die de RX bij de redactie te gast was voornamelijk in de standaardmodus gereden. Dat zorgt in de praktijk voor een verbruik van zo'n 1 op 23 wanneer de batterij "leeg" is. Zoals bij iedere plug-inhybride geldt: hoe vaker wordt opgeladen, hoe groter het aandeel van de elektromotor met als ideale resultaat een verbruik van nul.
Weggedrag
De keuze voor de normale of sportstand heeft geen invloed op het weggedrag. Alleen de 500h F-Sport heeft een adaptief onderstel, alle andere uitvoeringen hebben een standaard onderstel (geen luchtvering). Dit is omdat de RX op het platform van de kleinere Lexus NX staat, maar dan vergroot en versterkt (om zwaardere aanhangers te kunnen trekken).
Zoals gebruikelijk bij Lexus is gekozen voor een combinatie van dynamiek en comfort. Omwille van het comfort is de vering relatief zacht, waardoor de RX overhelt in de bocht. Tegelijkertijd is merkbaar dat het koetswerk in balans blijft. Dat is mede te danken aan het relatief lage gewicht, want deze generatie is zo'n 200 kg lichter dan de vorige RX. Ook dat zorgt ervoor dat de RX kleiner voelt dan hij eigenlijk is en ontbreekt de grootsheid en waardigheid van de concurrenten. In plaats daarvan is de RX dynamisch, lenig en zelfs uitdagend.
Conclusie
Weet de nieuwe Lexus RX de concurrentie wederom een stap voor te blijven? Nee. Lexus heeft de RZ aangewezen als innovatief model. De RX is daarom een meer conventionele SUV.
Toch weet de RX zich wel beter te onderscheiden van de massa dan voorheen. Door nog meer nadruk te leggen op gastvrijheid in het interieur en verfijning van het onderstel krijgt de RX een sterker karakter. De meer harmonieuze vormgeving maakt de RX begeerlijker. Tenslotte zorgen het relatief lage gewicht, de sterke motoren, doordachte zithouding en het overzichtelijke koetswerk ervoor dat de RX minder intimiderend is en daarom eenvoudiger en dynamischer te rijden.
Kortom: de RX heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Dat resulteert nog meer in een eigen karakter en zo weet de RX zich nog beter te onderscheiden van de massa.
- Onderscheidend karakter
- Sterke, soepele, zuinige hybridemotor
- Helt iets over in de bocht
- Koeling hoorbaar van achter