Kia EV3
Nu ook voor de middenklasse
Kia wil dat ieder model een eigen karakter heeft, zij het binnen de stijl van het merk. De huisstijl van Kia heet "Opposites Unite" om aan te geven dat het tegenstellingen wil combineren. Dat geldt heel letterlijk voor deze middelgrote SUV, want dergelijke auto's moeten een avontuurlijke uitstraling hebben en die komt vaak van een hoge bouw, stoere neus en grote bodemvrijheid. Echter, om een auto efficiënt te maken is stroomlijn belangrijk en dat staat haaks op bovengenoemde zaken. Om dit op te lossen heeft Kia slim gebruik gemaakt van vouwen in het plaatwerk, waardoor oppervlakken groter of kleiner lijken dan ze zijn. De vele zwarte contrasten accentueren onderdelen en slim gekozen asymmetrische (!) vormen geven het lijnenspel dynamiek. De gunstige stroomlijn begint bij de basisvorm, want de EV3 is voor breder dan achter. Het eindigt bij details zoals de verzonken deurhendels, luchtgeleiders bij de voorwielen en de spoiler boven de achterruit.
Wat Autozine betreft is het eindresultaat meer dan geslaagd. De EV3 is modern en futuristisch, weet zich goed te onderscheiden van het bestaande aanbod en is trouw gebleven aan de originele conceptcar. Vaak zit er veel verschil tussen een eerste concept en het uiteindelijke productiemodel omdat onderdelen te kostbaar zijn, technisch lastig zijn te realiseren of niet voldoen aan veiligheidseisen. Bij de EV3 is duidelijk te zien dat het originele idee van de ontwerpers in stand is gebleven.
Ruimte
Kia heeft de voorruit zo ver mogelijk naar voren geplaatst voor maximale ruimte in de cabine. Toch is de neus niet zo kort en gestroomlijnd als die van bijvoorbeeld een Volkswagen ID.3. De EV3 heeft namelijk voorwielaandrijving en alle elektronica is onder de motorkap geplaatst. Dit betekent dat ook de laadaansluiting voorop zit. Ondanks het feit dat alle techniek voorin zit, vond Kia nog wel ruimte voor 25 liter bergruimte onder de motorkap, handig voor bijvoorbeeld de labelkabels.
De EV3 ziet er niet alleen van buiten uit als een elektrische auto, ook binnenin is de uitstraling heel anders dan in een conventionele Kia. Waar mogelijk is gewerkt met stof in plaats van plastic en dat geeft tegelijkertijd een warme, huiselijke en een futuristische uitstraling. 28.5 kg van de grondstoffen is gerecycled materiaal en op de het dashboard is een QR-code te vinden die verwijst naar een website met uitleg over de herkomst van de materialen. Het belangrijkste is echter: het oogt en voelt allemaal hoogwaardig en is op geen enkele manier inferieur aan conventionele materialen.
Dankzij de hoge bouw is de instap eenvoudig en de zit hoog. De ruimte voorin is goed, waarbij een uniek uitschuifbaar tafeltje voor het beoogde huiskamergevoel zorgt. Daarbij is de cabine opmerkelijk breed, waardoor de EV3 groter voelt dan hij eigenlijk is. De rugleuningen van de voorstoelen zijn gebogen en daarom is de beenruimte achterin weliswaar voldoende, maar komt de hoofdsteun onwennig dicht bij het gezicht van de achterpassagier (vergelijkbaar met iemand die de stoel in een vliegtuig achterover zet). Daarbij bestaat de achterkant van de voorstoelen uit keihard kunststof en dat is onprettig voor de knieën van de achterpassagiers.
Uitrusting
Een beeldscherm strekt zich uit van achter het stuurwiel tot halverwege het dashboard. Het bestaat in feite uit drie verbonden beeldschermen en is ongewijzigd overgenomen van Kia's topmodel: de EV9. Echter, voor de EV3 is de software (op basis van LG's WebOS) doorontwikkeld. De routeplanner kan nu slimmer laadstops plannen als de route langer is dan de batterij reikt. Voorheen ging de routeplanner ervan uit dat overal tot 100% werd opgeladen. Voortaan kan de computer suggereren slechts een paar minuten bij te laden als dat efficiënter is.
Het infotainment-systeem is goed doordacht en de beschikbare schermruimte wordt slim benut. Om de tijd te doden tijdens het opladen zijn spelletjes beschikbaar. ChatGPT is geïntegreerd om tijdens het rijden vragen te stellen over alles wat de inzittenden zich maar kunnen bedenken. Bovendien kan deze slimme assistent het navigatiesysteem programmeren en het klimaatcontrolesysteem bedienen. De beloofde koppeling met TripAdvisor kwam tijdens de test niet tot stand. Wanneer werd gevraagd om het beste hotel of het beste restaurant in de buurt, verscheen steevast een lijst bestemmingen voor het navigatiesysteem en niet het gevraagde advies. Het "premium" audiosysteem van Harman Kardon heeft een ruimtelijk en sprankelend geluid. Dankzij een slim filter laat het zich niet gek maken bij te veeleisende nummers, waardoor het strakke geluid gehandhaafd blijft.
Omdat dat van de Europese Unie moet, waarschuwt de EV3 bij iedere fout en slordigheid. Echter, Kia gaat hierin verder dan strikt noodzakelijk en stelt de systemen zeer scherp af. Daarbij klinkt bij ieder herkend verkeersbord een geluidssignaal. Dit alles is voldoende om een gezond mens binnen een rit tot wanhoop te drijven. Gelukkig heeft één heldere geest binnen Kia het mogelijk gemaakt door de systemen met een druk op de knop het zwijgen op te leggen.
Elektrische auto
Kia gaat ervan uit dat de EV3 voor veel kopers de eerste elektrische auto zal zijn. Om zorgen over het bereik weg te nemen heeft de EV3 daarom een bovengemiddeld grote actieradius. De EV3 staat op een nieuw platform en maakt als eerste gebruik van een nieuwe generatie accu's van leverancier LG. De basisversie heeft een 58 kWh batterij, waarop in theorie 410 km kan worden afgelegd. Het topmodel heeft zelfs een 81 kWh batterij, goed voor een theoretische actieradius van 600 km! Tijdens de test onder gunstige weersomstandigheden was dat 541 km. Opladen kan met 11 kW bij een publiek laadpunt en met maximaal 128 kW bij een snellader (onder ideale omstandigheden).
Ongeacht de gekozen accu levert de EV3 altijd 204 pk / 283 Nm. Kia zorgt ervoor dat dat vermogen steeds direct beschikbaar is. Zowel vanuit stilstand als vanaf een hoge snelheid reageert de EV3 direct en gretig op het stroompedaal, waardoor de auto zeer snel lijkt. Echter, dit blijft bij korte tussensprints. Ten opzichte van het hoge gewicht is het vermogen onvoldoende om ook echt door te bijten.
Wat Autozine betreft is dit een slimme keuze, want samen met de moderne batterij-techniek, de innovatieve aansturing van de elektromotor en de vele mogelijkheden om energie terug te winnen is de EV3 bijzonder zuinig (testverbruik 14 kWh / 100 km). De bestuurder kan kiezen hoe sterk de EV3 inhoudt bij het loslaten van het stroompedaal en dus hoeveel energie wordt teruggewonnen. Daarbij is een "auto" stand beschikbaar, waarbij op basis van radar (afstand van andere objecten) en navigatie (kennis van de omgeving) wordt bepaald hoe sterk de auto remt bij het loslaten van het stroompedaal. Echter, in de praktijk werkt dit te traag en maakt de elektronica te veel fouten. Daarom is voornamelijk in de "iPedal"-modus gereden, waarbij de EV3 maximaal afremt en dus maximaal terugwint bij het loslaten van het stroompedaal.
Rijeigenschappen
Misschien wel het sterkste punt van de EV3 is het weggedrag. Net als bij de meeste andere elektrische auto's is de zware, maar laag en centraal geplaatst accu bepalend voor de rijeigenschappen. De EV3 is daarom in de basis al stabiel, terwijl de compacte bouw zorgt voor wendbaarheid.
Kia gaat echter verder dan dat met een geavanceerde wielophanging. Horizontale bewegingen worden niet opgevangen door rubber of kunststof, maar door een vloeistof-gevuld mechaniek. Verticale bewegingen worden opgevangen door schokbrekers die afhankelijk van de frequentie meer of minder dempen. Voorheen waren deze schokdempers te groot voor een compacte auto, maar deze derde versie van Kia's "Smart Frequency Comfort Dampers" past ook onder de compacte EV3. Op wegen met veel oneffenheden biedt de EV3 daarom bovengemiddeld comfort, terwijl de stabiliteit op de snelweg prima is. Toch schuilt er een risico in dit systeem. Omdat de auto verschillend reageert onder verschillende omstandigheden, kan de bestuurder een enkele keer verrast worden door het weggedrag. In de regel biedt de EV3 dankzij het brede koetswerk en de geavanceerde wielophanging de rust en verfijning van veel grotere auto's.
Conclusie
Met de EV3 heeft Kia iets bijzonders gerealiseerd. Het heeft de onderscheidende vormgeving en de geavanceerde techniek van veel grotere modellen naar de middenklasse gebracht. De EV3 steekt daarom in alle aspecten boven de middelmaat uit.
De uitrusting is even geavanceerd als in de grotere modellen en afhankelijk van de gekozen uitvoering ook even compleet. Dankzij het op maat gemaakte platform heeft de EV3 ruimte voor zeer grote batterijen en dat zorgt voor een bovengemiddelde actieradius. Wat bij sommige concurrenten het bereik van de "long range" versie is, is bij de EV3 de actieradius van de standaard-uitvoering. Het grote bereik is ook te danken aan het lage verbruik (moderne materialen, slim energie terugwinnen, gunstige stroomlijn). De elektromotor is levendig en gretig, waardoor de EV3 sneller lijkt dan hij is.
Dankzij een uiterst geavanceerd onderstel en goede geluidsisolatie biedt de EV3 het comfort en de verfijnde rijeigenschappen van een klasse hoger. Kortom: de EV3 bundelt alle kwaliteiten van de veel grotere (en duurdere!) EV6 en EV9 in een compact model en brengt dat naar de middenklasse.
- Groot bereik
- Onderscheidende vormgeving
- Comfortabel en verfijnd als een grotere auto
- Klein handschoenenkastje
- Zicht schuin naar achteren verminderd door brede C-stijl
- Harde achterkant voorstoelen hinderlijk voor achterpassagiers