Aiways U6
Chinese charme
De U6 is een middelgrote auto met de hoge bouw van een terreinwagen en de daklijn van een coupé. Dat concept is niet uniek, maar de draai die Aiways er aan geeft wel. Duidelijk zichtbare stootranden rondom zorgen voor een avontuurlijke uitstraling, terwijl accenten in kevlar patroon zorgen voor een sportief element. De diverse vleugels en welvingen dragen nauwelijks bij aan het verlagen van de luchtweerstand, maar hebben als belangrijkste doel om de U6 een eigenzinnige uitstraling te geven.
Doorslaggevend voor de uitstraling is de kleur. In het geel is de U6 opvallend en speels, waarmee Aiways de jongere koper wil aanspreken. De testauto in het mintgroen zorgt voor een modieuze uitstraling, waarbij het lijnenspel bovendien optimaal tot zijn recht komt (en daarom is die kleur gekozen voor de fotosessie). En hiermee is de toon gezet: Aiways is wel anders dan doorsnee merken, maar geen premium merk.
Ruimte
De U6 staat op hetzelfde platform als de meer alledaagse SUV van Aiways: de U5. Echter, de U6 heeft een langere overhang achter de achterwielen voor een grotere bagageruimte. Bovendien is de cabine anders ingedeeld en anders vormgegeven.
De ruimte voorin is goed, die achterin zelfs zeer goed, zelfs met glazen panoramadak. Wederom weet de U6 zich te onderscheiden van de massa met de vormgeving. De testauto heeft een fleurig interieur en zal daarom kopers aanspreken die de grijze en zwarte interieurs voor de zakelijke rijders te steriel vinden.
Uitrusting
Het dashboard is minimalistisch, waarbij de traditionele klokken achter het stuurwiel zijn vervangen door zo'n slank display, dat het is opgenomen in een sierstrip! Vrijwel alle informatie wordt namelijk weergegeven op een centraal beeldscherm. Dit concept heeft Aiways overduidelijk afgekeken van Tesla (Model 3 en Model Y). Echter, de Chinese fabrikant heeft het beeldscherm te laag geplaatst. Daardoor staat het niet in het blikveld en is het vermoeiend om de blik steeds te verplaatsen van het verkeer naar het beeldscherm.
Bovendien is de informatie op het beeldscherm rommelig ingedeeld. De hoeveelheid informatie en functies is groot en daarom moet steevast door meerdere menu's worden gebladerd om de gewenste keuze te maken. Aiways voorziet niet in een navigatiesysteem en biedt als alternatief ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Omdat de meeste gebruikers dit in de praktijk toch al gebruiken, is dat een logische keuze. Echter, bij een elektrische auto brengt dat twee nadelen met zich mee. Omdat de telefoon geen informatie heeft over de batterij, kan niet automatisch een laadstop op de route worden gepland. Ook kan de batterij niet automatisch worden voorverwarmd op weg naar een snellader om extra snel te kunnen laden (dit kan daarom handmatig worden geactiveerd).
Voor het audiosysteem is Aiways een samenwerking aangegaan met de Duitse specialist Magnat. De klank van dit audiosysteem is rijk en helder, maar niet van het niveau van een premium audiosysteem. Het vermogen van de versterker is gering en daarom leent de U6 zich niet voor een feestje.
De naam "Aiways" is ooit gekozen met het oog op AI (Artificial Intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie). Vooralsnog heeft de U6 echter weinig te bieden op het gebied van zelfrijdende functies of andere slimmigheden. De bestuurdersassistenten vormen zelfs het belangrijkste punt van kritiek! Om een maximale score te behalen bij de EuroNCAP veiligheidstest voorziet Aiways in alle gangbare functies, maar stelt die vervolgens hinderlijk scherp af. De elektronica stuurt nadrukkelijk mee en er klinken veel waarschuwingen, vaak zonder dat duidelijk is waarom. Al deze "assistenten" zijn uit te schakelen, maar omdat EuroNCAP dat vereist, worden ze bij het starten van de auto altijd allemaal weer ingeschakeld.
Elektrische auto
Alle nieuwkomers zijn ervan overtuigd dat de verbrandingsmotor geen toekomst heeft en daarom kiezen ze allemaal voor elektrische auto's. Het platform waarop de U6 is gebouwd is dus gemaakt voor elektrische aandrijving en biedt daarom volop ruimte voor een batterij. Die heeft bij de U6 een capaciteit van 63 kWh. Laden kan met 11 kW bij een publiek laadpunt en maximaal 90 kW bij een snellader. Met die waarden zit Aiways wederom tussen de alledaagse en premiummerken in.
Op papier heeft de U6 een actieradius van 400 km. Tijdens de testrit onder gunstige weersomstandigheden was dat goed te realiseren (testverbruik 16.1 kWh / 100 km). Dit is iets gunstiger dan het verbruik met de Aiways U5 en dat is mede te danken aan een nieuw klimaatcontrolesysteem dat gebruik maakt van een warmtepomp (deze komt later ook naar de U5).
Via het centrale beeldscherm zijn diverse rijmodi te selecteren en afhankelijk daarvan is de U5 gemoedelijk en kalm tot uitdagend en venijnig snel. De manier waarop het vermogen van "slechts" 218 pk wordt opgebouwd zorgt er namelijk voor dat de U6 veel sneller voelt dan hij eigenlijk is. Gevoelsmatig kan de U6 zich meten met concurrenten met veel meer vermogen. Op lage snelheid valt op dat het waarschuwingsgeluid dat buiten klinkt om voetgangers te waarschuwen ook binnen hoorbaar is. Omdat dit in stadsverkeer regelmatig (en abrupt!) aan en uit gaat wordt dat als irritant ervaren.
Met een druk op de knop zou de U6 kunnen rijden met één pedaal. Dat betekent: wanneer het stroompedaal wordt losgelaten houdt de auto in en wordt bewegingsenergie omgezet in elektriciteit. Echter, de manier waarop de U6 dat doet voelt onnatuurlijk. Bovendien komt de auto nooit helemaal tot stilstand. Meer dan eens liet de testrijder zich daarom verrassen door de U6 en moest op het laatste moment toch nog op de rem worden getrapt om een aanrijding te voorkomen.
Omgekeerd trapt de computer tijdens afdalen regelmatig kortstondig op de rem om energie terug te winnen. Dat is op zich heel slim, maar de elektronica remt lang niet zo soepel als een mens dat zou doen en daarom wordt dit als oncomfortabel ervaren (met name door passagiers). Bij dit alles moet wel worden opgemerkt dat de testrit in een zeer vroeg stadium plaatsvond en de software nog niet definitief was.
Weggedrag
Aiways past het weggedrag van de U6 aan per werelddeel. Voor Europa wil Aiways de U6 het speelse karakter geven dat het uiterlijk belooft. Echter, hierin is de fabrikant slechts half geslaagd. In tegenstelling tot veel andere elektrische auto's heeft de U6 voorwielaandrijving. De ruimte onder de bagageruimte wordt in China namelijk gebruikt voor een extra accupakket (niet leverbaar in Europa) en daarom is daar geen plaats voor een elektromotor.
Het onderstel is stevig om het hoge gewicht van de accu's te verhullen. Omwille van het comfort is de afstand tussen de bestuurder en het mechaniek juist groot. Bovendien is duidelijk dat iedere actie van de bestuurder eerst door diverse lagen van goedbedoelde doch uiterst bemoeizuchtige elektronica gaat. Het beetje gevoel dat er is met het mechaniek, wordt daarom op schijnbaar willekeurige momenten beïnvloed door de computer.
De bestuurder krijgt daarom pas na lange tijd vertrouwen in de auto en moet aanvankelijk afwachten hoe de elektronica de bedoelingen van de bestuurder zal vertalen. Uiteraard is dit afhankelijk van de gekozen rijmodus. Wanneer de meeste hulpsystemen zijn uitgeschakeld en de besturing op "sportief" staat blijft die laatste gevoelloos licht, maar is de communicatie met het mechaniek voldoende. Dan blijkt dat de U6 uitgesproken wendbaar is en een zeer dynamisch karakter heeft!
Conclusie
Omdat de gevestigde orde de overstap naar elektrisch rijden nog altijd te traag maakt, grijpen nieuwe Chinese fabrikanten hun kans om een deel van de markt te veroveren. Omdat ze dat bijna allemaal met SUV's doen die ook nog eens grofweg dezelfde stijl hebben, kiest Aiways met de U6 een andere aanpak. Aiways heeft gekozen voor een eigenzinnig model dat het midden houdt tussen een SUV en een coupé. Zowel de aankleding als het weggedrag zijn ongebruikelijk speels. Minstens zo belangrijk: Aiways houdt met het product en de prijs het midden tussen een doorsnee merk en een premium merk.
De naam Aiways was gekozen omdat het merk de nadruk wilde leggen op AI (Artificial Intelligence) en de daarbij behorende zelfrijdende auto's. Die ontwikkelingen worden echter door de wet geremd. Daarom gooit Aiways het nu over een andere boeg en kiest het voor vormgeving en dynamiek. De naam Aiways is namelijk ook op een andere manier uit te leggen: in het Chinees kan het ook "liefde voor rijden" betekenen. Chinese charme dus!
- Nette prijs
- Levendig karakter
- Onderscheidende stijl
- Gevoelloos lichte besturing
- Bemoeizuchtige veiligheidsvoorzieningen
- Onhandige en gevaarlijke locatie laadaansluiting