Ford Mustang MACH-E
Getemd
Het gebruik van de naam en de stijl van de Ford Mustang is vooral gedaan voor de Amerikaanse markt. Daar zijn klanten nog lang niet overtuigd van de voordelen van elektrisch rijden. En door te hinten naar hun droomauto kan de aantrekkingskracht worden vergroot. In Nederland ligt dat heel anders, want tijdens de testperiode vroeg menigeen welk merk dit was omdat het logo met een paard de gemiddelde Hollander helemaal niets zegt.
Wel vindt iedereen de Mustang MACH-E mooi. De combinatie van sportieve lijnen met een hoge bouw is zowel uit esthetisch als uit praktisch oogpunt geslaagd. Het kiezen voor de hoge bouw van een SUV heeft twee voordelen. Het eerste is dat Ford hiermee inspeelt op de grote vraag naar deze ruime auto's met de uitstraling van een terreinwagen. Het tweede is dat de batterijen gemakkelijker in de vloer zijn te verwerken en toch heel veel binnenruimte overblijft. Dankzij grote wielen en een zwart dak lijkt de Mustang MACH-E minder groot dan hij is. Sterker nog: hij oogt gestroomlijnd en gespierd als een renpaard!
Ruimte en uitrusting
Dat Ford ook wil vernieuwen met de Mustang MACH-E blijkt uit de opzet van het interieur. Dit volgt niet de stijl van de bestaande modellen, maar is minimalistisch van opzet en daardoor zowel stijlvol als praktisch. De cabine oogt opgeruimd en straalt rust uit. De ruimte voorin is prima, ook voor lange bestuurders. De ruimte achterin is goed. De bagageruimte is niet hoog, maar wel heel diep. Zo kon bijvoorbeeld probleemloos een elektrische fiets worden vervoerd, zonder dat het voorwiel hoefde te worden gedemonteerd. Als extra bonus is een tweede bagageruimte onder de voorklep te vinden. Hierin passen bijvoorbeeld de laadkabels, zodat deze geen ruimte achterin vragen en de kofferruimte niet vies kunnen maken.
Vrijwel alle functies worden bediend middels een centraal, staand beeldscherm waarvoor Ford zich overduidelijk heeft laten "inspireren" (om een vriendelijk woord te gebruiken) door Tesla. Ook het grote glazen dak zonder zonnewering doet sterk denken aan dat van de Amerikaanse pionier. Bovenop de stuurkolom is een klein beelschermpje te vinden waarop de belangrijkste gegevens voor de bestuurder worden getoond (snelheid, bereik, navigatie-instructies).
Elektrische auto
De Mustang MACH-E is leverbaar met verschillende elektromotoren en batterijen. Er is keuze uit één of twee motoren, waarmee het vermogen varieert van 269 tot 361 pk. Daarnaast is er de keuze tussen een standaard (75 kWh) of extra sterke (98 kWh) batterij. De testauto heeft één motor (op de achterwielen) en de extra krachtige batterij. Daarmee is dit niet alleen de langeafstandskampioen onder de Mustangs, maar ook één van de voordeligste elektrische auto's met een bereik van meer dan 600 km.
Volgens een meting naar de WLTP-norm kan de "Ford Mustang MACH-E Extended Range Rear Wheel Drive" 610 km afleggen op een volle accu. Tijdens de test onder gematigde weersomstandigheden (20 graden, droog) kon steeds tussen de 520 en 550 km worden gereden zonder tussenstop. Dat is niet alleen te danken aan de omvang van de batterij, maar ook aan het lage verbruik. Alhoewel een enkele keer 18 kWh per 100 km werd aangetikt, lag het gemiddelde verbruik na ruim een week rijden op 16 kWh per 100 km en dat is zuiniger dan sommige kleinere elektrische auto's!
Desondanks zijn de prestaties uitstekend. Ook met slechts één motor is de MACH-E levendig, venijnig en machtig zoals mag worden verwacht van een afstammeling van de Mustang. Kenmerkend voor een elektrische auto is dat niet alleen de sprint bij het verkeerslicht snel verloopt (0 - 100 km/u in 6.1 seconden), maar ook die van 100 naar 130 km/u.
Op de laadsnelheid is eveneens weinig aan te merken. Bij een snellaadstation werd regelmatig 90 kW gehaald. Aangesloten op een publiek laadpunt werd steeds het maximale vermogen benut (tot 22 kW). Het enige kritiekpunt betreft het wisselen tussen rijden met één voet (stroompedaal loslaten = inhouden en energie terugwinnen) en traditioneel rijden (stroompedaal loslaten = uitrollen). Dit kan alleen via een menu en kan niet stapsgewijs worden ingesteld.
Weggedrag
Ongeacht de gekozen combinatie van batterij en motor heeft de Mustang MACH-E altijd hetzelfde onderstel (behalve bij de GT). Bij auto's met een verbrandingsmotor gebruikt Ford zijn kennis om een unieke combinatie van sportiviteit en comfort te kunnen bieden. Bij de Mustang is diezelfde kennis ingezet om iets te doen wat nog veel knapper is: de Mustang MACH-E weet zijn gewicht te verhullen!
Nog steeds is de Mustang MACH-E een grote, hoge en stevige auto, maar gevoelsmatig is de Ford lang niet zo zwaar als elektrische auto's van andere merken. Dat is behalve aan de ondersteltechniek ook te danken aan de zeer directe besturing. Daardoor volgt er sneller een reactie op een stuurbeweging en ook daardoor lijkt de auto lichter. Zelfs deze enigszins getemde mustang is daarom bovengemiddeld levendig!
Conclusie
Heeft de "Ford Mustang MACH-E" ook in de basisversie het karakter dat hoort bij de naam "Mustang"? Ja, zeker. Ongeacht de techniek onder de motorkap weet de Mustang MACH-E zich te onderscheiden met een levendig karakter. Ook het uiterlijk draagt bij aan het sportieve gevoel, alhoewel maar weinigen in Europa de link leggen met de Amerikaanse sportwagen waarop de MACH-E is gebaseerd.
Misschien wel het beste nieuws is dat de Mustang MACH-E in de basisversie bijzonder scherp geprijsd is. De combinatie van bereik en prestaties maakt de Mustang MACH-E voordelig in vergelijking met andere elektrische auto's. In de basis-uitvoering kost de Mustang MACH-E grofweg hetzelfde als een vergelijkbare SUV met benzinemotor. Echter, de Ford is sneller, comfortabeler en veel voordeliger per kilometer. Daarmee is het renpaard misschien iets getemd, maar de aantrekkelijkheid alleen maar toegenomen!
- Scherpe prijs
- Prima weggedrag
- Groot bereik, snel op te laden
- Onhandige en gevaarlijke locatie laadaansluiting
- Omslachtige handeling om 1-pedaal rijden in/uit te schakelen
- Deurhendels rechts alleen voor linkshandigen / deurhendels links alleen voor rechtshandigen