Volkswagen Golf GTE
Alles, altijd voor iedereen
De Golf GTE is niet nieuw. De uitvoering bestaat al sinds 2014. Sinds die tijd is er echter een geheel nieuwe generatie van de Golf geintroduceerd en is de plug-inhybride techniek meer dan eens herzien. Deze generatie van de Golf is officieel bekend als de "Golf 8.5" (tweede versie van achtste generatie) en is herkenbaar aan een scherper getekende voorbumper, nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten en nieuwe kleuren. Zo is de testauto uitgevoerd in "Crystal Ice Blue". Terwijl andere Volkswagens een lichtstrip over de gehele breedte van de neus hebben, is de vernieuwde Golf herkenbaar aan een verlicht Volkswagen-logo.
De GTE is bedoeld als (deels) elektrisch aangedreven variant van de sportieve GTI. Om het verschil tussen de puur mechanische en de half elektrische versie te benadrukken, heeft de GTI rode en de GTE blauwe accenten. Ze hebben beide een ruitjespatroon op de stoelen, waarbij de hoofdkleur bij de GTE wederom blauw is. De sportstoelen hebben een diepe zit en bieden lekker veel zijdelingse steun. Op die manier hint de GTE al bij het instappen naar sportiviteit. Let op dat deze riante sportstoelen ten koste gaan van de ruimte achterin, want die is matig. Verder is de cabine van de testauto even nuchter en degelijk als die van iedere andere Golf, want zowel de GTI als GTE zijn gezinsauto's met een sportief karakter en geen sportwagens (daarvoor is de veel radicalere "Golf R" bedoeld).
Uitrusting
Midden op het dashboard staat een groot beeldscherm voor het audio-, communicatie- en navigatiesysteem. De layout hiervan is druk. Volkswagen probeert heel veel informatie tegelijk te tonen, met als gevolg een onoverzichtelijk geheel. De bestuurder moet de ogen daarom veel langer van het verkeer houden dan wenselijk om de gezochte gegevens te lokaliseren. Alhoewel de functionaliteit weinig te wensen over laat, is vanwege de chaotische indeling voornamelijk gebruik gemaakt van Apple CarPlay / Android Audio (via USB-C) omdat die een layout gebruiken die beter is afgestemd op mobiel gebruik. Terwijl de volledig elektrische ID-modellen van Volkswagen imponeren met een groot head-up display met "augmented reality", beperkt de Golf zich tot eenvoudige projectie van alleen de meest essentiële zaken.
De Golf is juist wel heel modern als het gaat om veiligheidsvoorzieningen. De Duitse fabrikant is een van de weinige die de bestuurder enige speelruimte gunt en pas waarschuwt als hij/zij langdurig de fout in gaat. De bestuurders-assistenten van de meeste andere merken worden als plaaggeesten ervaren en daarom bij voorkeur zo snel mogelijk uitgeschakeld. De elektronische hulp van de Golf is daarentegen als zinvol ervaren en daarom niet uitgeschakeld.
Plug-in hybride
Het kenmerk van de GTE is dat het een "plug-inhybride" (ook wel bekend als "PHEV", voor plug-in hybrid electric vehicle) is. Net als een standaard hybride heeft de GTE een benzine- en een elektromotor onder de motorkap. Wanneer de auto remt of uitrolt wordt energie teruggewonnen die bij een standaard benzinemotor verloren zou gaan. Een plugin-hybride gaat een stap verder, want de batterij kan ook middels een stekker worden opgeladen. Bij de vernieuwde GTE kan dit zelfs bij een snellader, waarmee de Golf op veel meer plekken terecht kan en uitnodigt tot frequenter opladen (de redactie laadde soms meerdere keren per dag!). Alhoewel Volkswagen belooft dat de GTE met een snelheid van maximaal 50 kW kan opladen, is in de praktijk nooit een hogere snelheid dan 28 kW gehaald (de boordcomputer toont dan een laadsnelheid van 140 km/u). Dankzij de nieuwe batterij kan de GTE voortaan ruim 100 km geheel elektrisch afleggen en dat is veel meer dan de gemiddelde PHEV. Deze actieradius is zelfs groter dan die van de allereerste generatie volledig elektrische auto's!
In de elektrische modus gedraagt de Golf GTE zich grotendeels als een echte elektrische auto. De GTE reageert vlot en gretig op het gaspedaal, is krachtig en tegelijkertijd stil. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, houdt de GTE zo sterk in, dat veel energie wordt teruggewonnen en remmen minder vaak nodig is. Tijdens de testperiode is daarom meer dan eens 120 km in de volledig elektrische stand afgelegd! De GTE verschilt op een punt van een echte elektrische auto: ook in de elektrische stand schakelt de GTE en dat is een vreemde ervaring omdat de meeste elektrische auto's slechts 1 versnelling hebben.
De gemiddelde PHEV streeft naar een harmonieuze samenwerking tussen de benzine- en elektromotor voor maximaal comfort en een minimaal verbruik. Daarin slaagt de GTE minstens zo goed als andere plug-inhybrides, maar daarnaast is er een sportief karakter dat andere PHEV's niet hebben. Als de bestuurder voldoende aandringt, bundelen beide motoren hun krachten. Dan komt de neus omhoog, schiet de naald van de toerenteller richting het rode gebied, bouwt de turbo extra druk op en komt een fractie later zoveel geweld los, dat de bestuurder het stuurwiel heel goed vast moet houden. De voorwielen hebben namelijk grote moeite om het enorme vermogen (272 pk) effectief op het asfalt over te brengen. Bij nat, of zelfs maar vochtig, wegdek is het daarom een hele uitdaging om de GTE tijdens een sprint in het juiste spoor te houden. Alhoewel de sprint van 0 naar 100 km/u in 6.6 seconden bepaald geen recordtijd is, voelt het dankzij de joelende benzinemotor en de lawine van koppel van de elektromotor alsof het allemaal veel sneller gaat. Bovendien is de ervaring veel intenser dan met een conventionele GTI die het moet stellen met een enkele motor die "slechts" 245 pk levert.
Weggedrag
Het grotere bereik in de elektrische modus is te danken aan een grotere accu (omvang) die daarom ook een grotere capaciteit (was 10.6 kWh, is nu 19.7 kWh) heeft. Dankzij de uitgekiende afstemming van het onderstel voelt de GTE ondanks de zware batterij niet zwaarlijvig, maar juist solide. Het voelt alsof de GTE uit een blok graniet is gehouwen en dat betekent een scherpe besturing, waarbij de ingezette lijn exact wordt gevolgd (zolang de voorwielen het vermogen kunnen behappen). Misschien is het overbodig om te melden, maar omdat de Golf een gewone hatchback is, ligt het zwaartepunt laag en daarom is het weggedrag veruit superieur aan dat van een SUV of cross-over.
Wanneer de bestuurder is uitgespeeld, biedt de GTE voldoende rust om dienst te doen als brave gezinsauto. Dan is de GTE niet uitdagend en kan de bestuurder het gezin probleemloos en comfortabel vervoeren. Toch geeft de GTE ook dan een superieur gevoel en tijdens alledaagse ritten vertaalt dat zich in een hoge mate van veiligheid omdat de grenzen heel ver weg liggen.
Conclusie
De Volkswagen Golf GTE belooft schijnbare tegenstrijdigheden te verenigen. De GTE belooft tegelijkertijd meer comfort en meer sportiviteit dan een doorsnee auto. En de GTE belooft dienst te kunnen doen als elektrische auto, met een benzinemotor als reserve. Het resultaat is een auto die iedereen altijd tevreden stelt.
Als dagelijks vervoer is de Golf GTE functioneel, comfortabel, modern en relatief milieuvriendelijk. Alleen de sportstoelen gaan ten koste van de ruimte achterin. Dankzij de toegenomen batterij-capaciteit en de mogelijkheid tot snelladen kan de GTE langer en vaker elektrisch rijden, waardoor het makkelijker is om de plug-inhybride techniek optimaal te benutten.
Voor de sportieve rijder overtuigt de GTE met goede prestaties dankzij de geslaagde samenwerking van de benzine- en elektromotor. Dat zorgt niet alleen voor veel vermogen, maar voor een kortere reactietijd en meer slagkracht dankzij de elektromotor. De standaard Golf heeft al een prima weggedrag. Deze GTE heeft een sportief afgestemd onderstel, waardoor de auto een ronduit superieur gevoel geeft.
- Even functioneel als iedere andere Golf
- Geslaagde combinatie van comfort en sportiviteit
- Laadklepje opent alleen met uitgeschakelde motor
- Duurder dan een (nog capabelere) volledig elektrische auto