Mercedes-Benz V-Klasse
Buitenbeentje
Wat de V-Klasse zeker niet is, is een busje. Althans, Mercedes-Benz doet er alles aan om die schijn te voorkomen. In de basisvorm is de V-Klasse weliswaar een doos op wielen, maar dankzij de nadrukkelijk aanwezige schouderlijn lijkt de V-Klasse minder hoog. Ook de elegante koplampen en slanke grille zorgen ervoor dat de V-Klasse de uitstraling van een personenauto benadert.
Ruimte
De V-Klasse is namelijk bedoeld als topmodel in het MPV segment. De V-Klasse moet meer comfort, meer luxe en meer ruimte bieden dan zelfs de grootste MPV van andere merken. Wat dat laatste betreft, overtuigt de V-Klasse direct na het instappen. De hier gereden versie met verlengde wielbasis is 5 meter 10 lang en is standaard voorzien van zes uiterst riante zitplaatsen.
De achterste vier stoelen staan op rails, maar kunnen ook worden uitgenomen. Door twee stoelen tegen de rijrichting in te plaatsen, kan een zitje worden gecreëerd waarbij de stoelen tegenover elkaar staan. Desgewenst is een (klap)tafeltje in het midden verkrijgbaar. In alle gevallen zijn de hoofd- en beenruimte achterin vorstelijk. Een klein minpuntje: de achterruiten kunnen niet worden geopend; de achterpassagiers zijn dus afhankelijk van de ventilatieopeningen achterin.
Een groot verschil met de meeste andere MPV's: ook wanneer alle zitplaatsen in gebruik zijn, is de bagageruimte nog steeds fors. Dankzij de enorme breedte en hoogte past de bagage van menig gezelschap probleemloos achterin. De "hoedenplank" kan op verschillende hoogten worden geïnstalleerd en doet daarom tevens dienst als legplank. De achterklep is (optioneel) elektrisch bedienbaar. Wanneer alle stoelen worden uitgenomen, bedraagt de totale bagageruimte 4.630 liter; voldoende om spontaan pleinvrees te krijgen.
Voorin
Om er voor te zorgen dat de chauffeur niet het idee heeft met een busje te rijden, heeft het dashboard van de V-Klasse dezelfde opzet als de recent geïntroduceerde C-Klasse. Ook de gebruikte materialen, en zelfs het stuurwiel, zijn gelijk aan die van de luxe personenauto's.
Het grote verschil met de personenauto's is de zit achter het stuur. In plaats van onderuit, zit de V-Klasse bestuurder rechtop als op een bureaustoel. Maar... dit is dan ook het enige punt waarop de V-Klasse zijn aard als bedrijfsauto verraadt.
Ook als het gaat om luxe- en veiligheidsvoorzieningen, biedt de V-Klasse bijna alles wat de traditionele personenauto's van Mercedes-Benz bieden. Denk daarbij aan een 360 graden parkeercamera, een systeem dat waarschuwt dan wel remt voor gevaar en het prestigieuze audiosysteem van Burmester. Uitzonderingen zijn kleine zaken zoals een parfumeur. In vergelijking met de voorganger van de V-Klasse, de Viano, is het geluidsniveau met 2 dB afgenomen (dus bijna gehalveerd) om wederom het comfort te vergroten.
Diesel
Vooralsnog is de V-Klasse alleen leverbaar met dieselmotoren. Met name voor de Amerikaanse markt wordt gewerkt aan benzinemotoren. Zoals gebruikelijk bij Mercedes-Benz, is achterwielaandrijving standaard, maar "4Matic" vierwielaandrijving is leverbaar.
Voor deze gelegenheid is gereden met de sterkste van het trio: de "250 CDI". Volgens Mercedes-Benz zou deze de prestaties van een zescilinder combineren met het verbruik van een viercilinder. De praktijk leert dat de waarheid ergens in het midden ligt.
De prestaties van deze 190 pk / 440 Nm sterke motor zijn beter dan die van de gemiddelde diesel, maar het verbruik ligt ook hoger. Volgens de brochure zou de 250 precies 6 liter dieselolie per 100 km verbruiken. Het testverbruik kwam uit op 7.6 liter, met een uitschieter naar 9.2 liter na een haastige Autobahn-rit.
Zeker op de snelweg doen de prestaties van de V-Klasse niet onder voor die van een luxe personenauto. Kruissnelheden van 160 km/u of meer worden moeiteloos vastgehouden.
De 250 CDi heeft niet het spannende geluid van een zescilinder, maar is tot zo'n 120 km/u zeer stil. Boven die snelheid neemt het geluidsniveau sterk toe. Dan biedt de (optionele) permanente intercom uitkomst: de stemmen van de bestuurder en bijrijder worden achterin middels extra luidsprekers in het dak versterkt.
Weggedrag
De laatste vraag is: rijdt de V-Klasse als een busje? Ook hier zet Mercedes-Benz moderne techniek in om die schijn te voorkomen. In tegenstelling tot de vorige generaties, maakt de nieuwe V-Klasse namelijk gebruik van de ondersteltechniek van de Mercedes-Benz E-Klasse. Daar bovenop wordt "Agilty Control" geleverd, waarmee het karakter van de auto met een druk op de knop is te beïnvloeden.
Het gevolg is dat de V-Klasse een veel verfijnder karakter heeft dan zomaar een "busje". De ervaring verschilt echter van het rijden met een grote SUV (Mercedes-Benz GL, Range Rover, Audi Q7) of MPV (Mercedes-Benz R-Klasse, Renault Grand Espace, Volkswagen Sharan). Die auto's geven een machtiger gevoel of rijden juist zo gemakkelijk dat de bestuurder zich nauwelijks bewust is met een bijzondere auto op pad te zijn.
De V-Klasse biedt dankzij de nog hogere zit achter het stuur een nog beter overzicht over het verkeer, terwijl het karakter van de auto uitnodigt tot een meer ontspannen rijstijl. Het is juist dat ontspannen rijden waardoor de V-Klasse een echte meerwaarde biedt boven het bestaande aanbod.
Conclusie
Wat is de Mercedes-Benz V-Klasse? In de basis is de nieuwe V-Klasse een busje, maar het onderstel bedient zich van dezelfde techniek als de personenauto's van Mercedes-Benz. De ruimte is die van een busje, maar de aankleding die van een limousine. De motoren zijn rechtstreeks afkomstig van de personenauto's, maar hebben merkbaar meer werk aan de hogere, zwaardere V-Klasse.
Volgens Mercedes-Benz is de nieuwe V-Klasse dankzij de verfijnde techniek en rijke uitrusting geen busje, maar de ruimste en meest luxueuze MPV op de markt. Volgens Autozine is het een unieke combinatie van beide.
- Extreem ruim
- Zeer comfortabel
- Prima prestaties
- Niet zo zuinig als beloofd
- Past nauwelijks op een parkeerplek
- Achterruiten niet te openen (afhankelijk van uitvoering)