Volkswagen Sharan
Gezinsvoorstelling
Volkswagen presenteert ... een productie van Klaus Bischoff ... met vormgeving van Walter de Silva ... naar een verhaal van Autozine ... de nieuwe Sharan! In de hoofdrollen: "EasyFold", "BlueMotion" en natuurlijk uw toegewijde testrijder!
Ooit, in een ver en warm land hier heel ver vandaan werd de MPV uitgevonden: een auto met de ruimte van een bestelbusje, maar de luxe van een personenauto. Ook Volkswagen kwam met een Multi Purpose Vehicle en noemde het "Sharan". In de periode van 1996 tot 2010 gingen er ruim 600.000 exemplaren van over de toonbank. Nu is het tijd voor het nieuwste deel in deze saga.
De voorstelling begint met special effects, want de nieuwe Sharan ziet er veel kleiner uit dan deze eigenlijk is. Met een lengte van 4 meter 85 is de Sharan een enorme auto. Dankzij een eenvoudig en uiterst elegant lijnenspel oogt de Sharan echter allerminst groot of lomp.
Opstellen in rijen van zeven
Na zo'n geslaagde opening staat het publiek te trappelen om de zaal te mogen betreden. De Sharan biedt ruimte aan maximaal zeven personen, verdeeld over drie zitrijen.
De achterste zitplaatsen zijn bereikbaar via schuifdeuren. Dat is vooral handig met kinderen, omdat met schuifdeuren geen risico bestaat dat ze bij het overenthousiast opengooien van de deuren geparkeerde auto's beschadigen. Een nadeel is dat de schuifdeuren gemakkelijk dichtvallen wanneer de auto op een helling is geparkeerd. Optioneel zijn de schuifdeuren (en de achterklep) elektrisch bedienbaar. Dit werkt in de praktijk echter zo traag, dat de handbediende portieren toch de voorkeur verdienen.
Hoe groot de Sharan is, blijkt vooral op de achterbank. De hoofd- en beenruimte is riant! Zelfs volwassenen zitten prima achterin. Bovendien is de Sharan achterin van alle gemakken voorzien, denk daarbij aan: klaptafeltjes, een 12 volt stopcontact, volop bergruimte en een eigen airconditioning.
Achter de achterbank zijn nog twee stoelen te vinden. Deze zijn niet alleen bedoeld voor kinderen, ook volwassen zitten hier redelijk (uiteraard afhankelijk van het postuur). Bovendien is de instap naar de achterste zitplaatsen zeer ruim, het vereist daarom geen acrobatische toeren om deze exclusieve zitplaatsen te bereiken.
Wanneer alle zeven zitplaatsen in gebruik zijn, biedt de Sharan nog 267 liter bagageruimte. Dat is vergelijkbaar met de kofferruimte van de gemiddelde hatchback. Dankzij "EasyFold" kunnen alle stoelen met één eenvoudige beweging worden weggevouwen. Zelfs de bijrijdersstoel kan worden weggeklapt, waarna een gigantische laadruimte (met vlakke laadvloer) ontstaat. Dan biedt de Sharan ruimte voor objecten tot twee meter.
Voorin
Ook voorin is de ruimte royaal, maar hier is de vormgeving er op gericht het gevoel van een gewone personenauto te wekken. Het dashboard lijkt op dat van iedere andere Volkswagen, alleen de zitpositie verschilt. Ook de uitrusting is vergelijkbaar met die van de andere Volkswagens. Wie de Sharan zakelijk rijdt om in het weekend alle ruimte te hebben voor het gezin, zal daar geen spijt van krijgen.
De soundtrack van de Sharan is helaas zwak. Het optionele audiosysteem van hifi-specialist "Dynaudio", dat in andere Volkswagens zo goed klinkt, komt in de Sharan niet tot zijn recht. Het geluid is helder, maar kil en blikkerig.
Flashback: op Autozine heeft iedere auto een eigen forum. Op het forum voor de vorige generatie van de Sharan zijn veel reacties te lezen als: "de Volkswagen Sharan is een fijne auto, als hij tenminste rijdt". Daarom is expliciet bij Volkswagen nagevraagd of de betrouwbaarheid van deze nieuwe Sharan is verbeterd. Het antwoord: "de meeste componenten van de nieuwe Sharan zijn afkomstig van de Passat. Dus als de Passat heel blijft, dan geldt dat ook voor de Sharan".
Rijeigenschappen
Tijd voor actie! Dit is een gezinsvoorstelling, dus verwacht geen extreme uitspattingen. Voor een grote gezinsauto, stuurt de Sharan echter bijzonder goed. De ontwerpers van Volkswagen streefden er naar de Sharan te laten rijden als een Volkswagen Passat. Ondanks het feit dat de Sharan beduidend groter en zwaarder is, zijn de ontwerpers in hun opzet geslaagd.
Dat is onder andere te danken aan het onderstel, dat zich continu aanpast aan de situatie. Wanneer plotseling een bruuske beweging wordt gemaakt (bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre), wordt het onderstel kortstondig stugger, wat deinen en overhellen tegengaat.
Dezelfde voorziening wordt ook gebruikt om het onderstel met een druk op de knop een sportiever of juist comfortabeler karakter te geven. Het verschil tussen deze twee standen is echter gering. In vergelijking met de vorige Sharan, is de nieuwkomer iets comfortabeler terwijl de wegligging even goed is.
Mede dankzij de relatief directe besturing voelt de Sharan absoluut niet groot. Pas in kleine dorpjes en op smalle weggetjes is merkbaar dat de Sharan wel degelijk een enorme auto is.
1.4 TSI benzine
Wie enkele jaren geleden zou hebben voorgesteld een auto als de Sharan te voorzien van een 1.4 liter benzinemotor, zou hartelijk worden uitgelachen. Onder de naam "TSI" voorziet Volkswagen kleine motoren van een turbo én een compressor, waardoor ze het vermogen van een grotere motor leveren terwijl het verbruik dat van een kleine motor blijft.
De hier gereden "Sharan 1.4 TSI" is goed voor 150 pk / 240 Nm en dat is precies voldoende. Door de matige stroomlijn en het forse gewicht, is dit echter de eerste auto waarin de 1.4 TSI motor merkbaar hard moet werken om prestaties van betekenis neer te zetten.
Op de snelweg vereist een tussenacceleratie van 100 naar 130 km/u heel veel geduld of terugschakelen van de zesde naar de vierde versnelling. In de stad bestaat het risico een enkele keer een te hoge versnelling te kiezen c.q. een te laag toerental aan te houden. Dan leveren de turbo en compressor nog geen extra vermogen en kan de motor afslaan.
2.0 TDI diesel
Voor de terugreis is een Sharan met 2.0 liter dieselmotor gebruikt. Het vermogen van deze krachtbron (140 pk / 320 Nm) is vrijwel gelijk aan dat van de benzinemotor en dat geldt ook voor de prestaties.
Dankzij het hogere koppel, presteert de dieselmotor met iets meer gemak op de snelweg. De benzinemotor is echter stiller en heeft een rustigere loop (trillingsvrij).
Verbruik
Onder de verzamelnaam "BlueMotion" is de Sharan voorzien van diverse technieken om het verbruik te verlagen. Het eerste daarvan is een start/stop-systeem. Zodra de auto tot stilstand komt, wordt de motor automatisch uitgeschakeld. Wanneer aanstalten wordt gemaakt om weg te rijden, start de motor vanzelf. Dit gaat zo snel, dat het nooit storend is en geen aangepaste rijstijl vereist.
Heel bijzonder is dat Volkswagens start/stop-systeem ook functioneert met een automatische versnellingsbak; iets wat diverse andere merken nog voor onmogelijk houden. Behalve dat start/stop het gemiddelde verbruik met 2% verlaagt, zorgt het ook voor een aangenaam rustpuntje in de voorstelling.
Sharans met handgeschakelde versnellingsbak, zijn voorzien van een schakelindicator. Deze geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Omdat de auto bijzonder stil is, is dit geen overbodige luxe. Wie niet goed luistert, rijdt ongemerkt in een te lage versnelling.
Dankzij alle brandstofbesparende maatregelen verbruikte de Sharan 1.4 TSI in de praktijk 9.4 liter per 100 km (fabrieksopgave: 7.2 liter per 100 km). De "2.0 TDI DSG" is beduidend eenvoudiger te verleiden tot een laag verbruik, de terugreis kostte slechts 5.5 liter per 100 km (fabrieksopgave: 5.7 liter per 100 km).
Parkeren
Aan het einde van de voorstelling heeft de Sharan een verrassing in petto: deze auto parkeert zichzelf in! Diverse autofabrikanten hebben een soortgelijke techniek in huis, maar Volkswagen loopt hiermee voorop. Een nadeel van de werkwijze van Volkswagen is dat de computer aan het stuurwiel draait terwijl de auto stilstaat, dit kan overmatige bandenslijtage tot gevolg hebben.
Parkeren doet de computer subliem: 25 cm speling voor- en achter de auto is al voldoende! De parkeerhulp heeft zich in een dergelijke kleine parkeerplek mogen bewijzen en functioneert feilloos. Eind goed, al goed.
Conclusie
De nieuwe Volkswagen Sharan heeft een voorstelling gegeven en de critici zijn enthousiast! De Sharan biedt ruimte aan zeven personen en een flinke hoeveelheid bagage. Dankzij "EasyFold" zijn alle stoelen gemakkelijk weg te vouwen en heeft de Sharan een gigantische laadruimte.
Een belangrijke rol in het succes van de Sharan is de "1.4 TSI" motor. Deze relatief kleine motor presteert als een grote motor, terwijl het verbruik onverminderd laag ligt. De 2.0 TDI" (140 pk) dieselmotor presteert even goed en is nog zuiniger. Alle motoren doen hun werk in alle rust en ook de geluiden van banden en rijwind zijn uiterst bescheiden.
Bovendien rijdt de Sharan net zo goed als een gewone personenauto en daarmee is Volkswagen in z'n opzet geslaagd. Applaus!
- Stille, zuinige 1.4 TSI motor
- Rijdt als een gewone personenauto
- Bescheiden van buiten, groots van binnen
- Schuifdeur valt onbedoeld dicht op helling
- Matige klank optioneel Dynaudio audiosysteem