Publicatiedatum: 18 augustus 2015
Ford Galaxy
Autotest

Ford Galaxy

Groots

Autotest - Ford heeft twee grote MPV's in het programma: de Galaxy en de S-Max. Beide auto's zijn vrijwel even groot, maken gebruik van dezelfde techniek en vallen in dezelfde prijsklasse. Toch beweert Ford dat het twee heel verschillende auto's zijn. Wat biedt de Galaxy boven de S-Max?

Dat Ford niet één maar twee grote MPV's (Multi Purpose Vehicle) uitbrengt, getuigt op z'n zachtst gezegd van lef. De meeste andere merken zijn namelijk gestopt met de ontwikkeling van grote gezinsauto's zoals deze.

Ford biedt met de S-Max en de Galaxy zelfs twee smaken aan! De S-Max is bedoeld voor autoliefhebbers die een ruime, luxueuze auto zoeken die in de vrije tijd ook gebruikt kan worden met het hele gezin. De Galaxy is puur bedoeld als gezinsauto; ruimte en functionaliteit staan op de eerste plaats.

Ford Galaxy (Recht voor)

Ruimte

Alhoewel beide auto's onderhuids gelijk zijn, heeft de Galaxy een iets grotere overhang achter de achterwielen. Dat zorgt voor extra ruimte achterin, wel te verstaan: op de derde zitrij. Terwijl de beenruimte op de tweede achterbank in de S-Max slechts voldoende is voor kleine kinderen, is deze ruimte bij de Galaxy ook voldoende voor tieners en inschikkelijke volwassenen. Mede daarom is de derde zitrij standaard op de Galaxy, terwijl het slechts een optie is op de S-Max.

Om het dagelijks leven met de Galaxy te vergemakkelijken, zijn alle zitplaatsen van beide achterbanken (optioneel) elektrisch plat te leggen en weer rechtop te zetten! Ook de achterklep is elektrisch bedienbaar, maar dit gaat zo traag dat het meer ergernis dan gemak oplevert. Bovendien opent de achterklep niet hoog genoeg om er onder te kunnen staan (+/- 1 meter 80).

Ford Galaxy (Knoppen)
Ford Galaxy (Driekwart voor)

De bagageruimte meet standaard 300 liter (S-Max: 285 liter). Dat is ruim voldoende voor boodschappen of enkele koffers, maar zeker niet voldoende voor de reisbagage van zeven personen. Wanneer alle stoelen zijn opgeklapt, neemt de inhoud van de bagageruimte toe tot 2.339 liter (S-Max: 2.200 liter).

De ruimte op de tweede zitrij ("eerste achterbank") is mede dankzij de slimme "thin seats" uitstekend. Zelfs lange volwassenen zitten hier prima, ook op langere afstanden. Zaken als klaptafeltjes, een 12 volt stopcontact en een eigen temperatuurregeling maken reizen nog aangenamer voor de achterpassagiers.

Uitrusting

De ruimte achterin is prima, de ruimte voorin de Galaxy is zelfs vorstelijk. De bestuurder en bijrijder zitten op grote, brede, zachte zetels die zo comfortabel zijn dat menig Galaxy-rijder ze na de rit het liefst mee naar de huiskamer zou willen nemen! De hoge zit, enorme stoelen en de ruimtelijke opzet geven de Galaxy-bestuurder het bevoorrechte gevoel een grootse auto te rijden.

Alhoewel de Galaxy vooral bedoeld is als praktische auto, is het uitrustingsniveau vergelijkbaar met dat van een luxe zakenauto. Denk daarbij aan zaken zoals stoelen met massage-functie, een camera in de neus die "om de hoek" kan kijken, een elektrisch verwarmbaar stuurwiel en een functie om automatisch in en uit te parkeren.

Een bijzondere voorziening is de intelligente snelheidsbeperking. Dankzij een camera die verkeersborden leest, kan de zelf ingestelde maximumsnelheid automatisch worden aangepast aan de lokaal geldende maximumsnelheid. Tenminste, als het werkt. Tijdens de test las de camera meer dan eens een verkeersbord dat was bedoeld voor een parallelweg, waarop de snelheid plotseling werd beperkt van 100 tot 50 km/u (snel de limiter uitschakelen lost dit probleem op).

De "active cruise-control" is een soortgelijk systeem: hiermee houdt de Galaxy automatisch een veilige afstand tot de voorligger, ook als deze de snelheid aanpast. Dit gaat zo ver dat de Galaxy automatisch tot stilstand kan komen als het overige verkeer dat ook doet. Echter: omdat de testauto was voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, sloeg de motor daarna af en dat is minder handig!

Ford Galaxy (Driekwart achter)

Verbruik en prestaties

Een grootse auto vraagt om een grootse motor en daarom is voor deze test gekozen voor de 2.0 TDCi diesel met 180 pk (er is ook een versie met 150 pk). Deze motor past welhaast perfect bij het karakter van de Galaxy. Deze sterkste dieselmotor op het programma is niet spannend of uitdagend, maar juist dienstbaar.

De Galaxy 2.0 TDCi komt moeiteloos mee met de verkeersstroom en doet zijn werk zo stilletjes, dat de schakelindicator meer dan eens nodig was om de testrijder er op te wijzen dat het tijd was om een hogere versnelling te kiezen. Ongeacht de gekozen versnelling komt de motor nooit vermogen tekort, maar is ook niets merkbaar van enige reserve.

Ford Galaxy (Driekwart voor hoog)

Maar... wanneer het gaspedaal resoluut tot de vloer wordt ingetrapt en de naald van de toerenteller een dikke 3.000 toeren per minuut aanwijst, blijkt deze kolos verrassend kwiek te zijn! Met name tijdens tussensprints op de snelweg imponeert deze chique bestelbus met zijn spierkracht (400 Nm).

Let op: de hier gereden combinatie van een 180 pk sterke diesel met een handgeschakelde versnellingsbak en tweewielaandrijving komt vooralsnog niet naar Nederland. In Nederland zal deze motor alleen in combinatie met vierwielaandrijving en een zestraps automaat leverbaar zijn. Vanwege andere versnellingsbakverhoudingen en een andere gewichtsverdeling kan het karakter met de automaat verschillen.

Ford Galaxy (Zijkant)

Weggedrag

Het grootste verschil tussen de Galaxy en de S-Max zit in het weggedrag. De S-Max biedt, zeker in combinatie met het optionele adaptieve onderstel en de bijbehorende adaptieve besturing, het nodige rijplezier. De Galaxy daarentegen heeft een andere achteras (Integral Link"), zodat de auto beter handelbaar is bij een volle lading.

En omdat de Galaxy is bedoeld als gezinsauto, ligt de nadruk niet op rijplezier voor de bestuurder maar op comfort voor de passagiers. In snelle bochten kan het koetswerk daarom overhellen, maar de elektronica zorgt ervoor dat de veiligheid desondanks gewaarborgd is. En terwijl de S-Max kleiner en wendbaarder voelt dan deze eigenlijk is, voelt de Galaxy juist groot en statig.

Ford Galaxy (Recht achter)

Conclusie

Ford introduceert twee nieuwe grote gezinsauto's: de Galaxy en de S-Max. Voorheen (2006 - 2015) bood Ford dit duo ook al aan en ook toen was de S-Max de extraverte liefhebbersauto en de Galaxy de brave gezinsauto.

Maar voor deze nieuwe generatie liggen de verhoudingen anders. Naast de eerste S-Max is de tweede generatie tam en ingetogen. Toch is het verschil gebleven, want de nieuwe Galaxy is nog ruimer en nog comfortabeler dan voorheen.

Meer dan ooit tevoren draait alles bij de Galaxy om praktische mogelijkheden, actieve veiligheid (lees: ongelukken voorkomen) en gemak. Zowel de motoren als het onderstel zijn er op gericht om hun werk zo onopvallend mogelijk te doen. Met zoveel ruimte en zo veel comfort kan de Galaxy in één woord worden omschreven: groots.

plus
  • Ruim
  • Praktisch
  • Comfortabel
min
  • Achterklep opent niet hoog genoeg
  • Automatisch herkennen verkeersborden niet 100% betrouwbaar