Citroen Grand C4 Picasso
Meer blauw op straat
De "Citroën C4 Picasso" is een grote gezinsauto. De "Grand C4 Picasso" doet daar in alle opzichten nog een schepje bovenop. Dat begint met een langere wielbasis (+5 cm). Vervolgens is de overhang vergroot (+12 cm).
Het verschil tussen de "C4 Picasso" en "Grand C4 Picasso" gaat echter verder dan de binnenruimte. Bij de "Grand" ligt de nadruk meer op elegantie en luxe. Daarom zijn de gelede koplampen (het stadslicht en dimlicht zijn gescheiden door een strook metaal) nog scherper gesneden. De bumper van de grotere Picasso loopt door de grille, waardoor de auto een nog futuristischere uitstraling krijgt.
Bij de gewone Picasso verspringt de lijn onder de zijruiten om de auto een speels tintje te geven. Bij de Grand C4 is de lijn juist doorgetrokken om de lengte te benadrukken. Heel bijzonder zijn de dakrails die onderaan de voorruit beginnen en doorlopen over het dak, langs de achterruit en rond de achterlichten terug naar de achterste zijruit. Als gezinsauto's alleen op basis van het uiterlijk zouden worden uitgekozen, dan was Citroën de onbetwiste winnaar. Complimenten voor die originaliteit!
Ruimte
Uiteraard draait het allemaal om de ruimte. De Grand C4 Picasso heeft drie zitrijen en biedt daarmee ruimte aan maximaal zeven personen. De tweede zitrij bestaat uit drie individueel te verstellen stoelen. Deze stoelen zijn bovendien te verschuiven, zodat extra beenruimte op de laatste rij kan worden gemaakt. Hoe er ook geschoven wordt, de Grand C4 Picasso biedt in geen enkele configuratie ruimte aan zeven volwassenen. Of de beenruimte op de tweede zitrij is onvoldoende, of de beenruimte op de derde zitrij is onvoldoende. Drie volwassenen plus twee kleine kinderen zitten echter riant.
Om toegang te bieden tot de achterste zitrij, schuift een stoel van de tweede zitrij naar voren én de zitting wordt tijdelijk opgeklapt om extra ruimte te maken. De C4 Grand Picasso biedt daarom veruit de makkelijkste toegang tot de achterste zitrij van alle auto's in zijn soort.
Helaas staan daar diverse ergonomische onvolkomenheden tegenover. De scharnieren van de klaptafeltjes aan de rugleuning voor de voorstoelen zijn zo laag gepositioneerd, dat ze de knieën van de gemiddelde volwassen passagier raken. Optioneel kan het klimaatcontrolesysteem worden doorgevoerd naar de achterste zitplaatsen. Dit gaat echter ten koste van de hoofdruimte en ook wanneer niet voor deze extra luchtroosters wordt gekozen, is het dak boven de derde zitrij toch verlaagd. Citroën voorziet niet in een bergvak voor de afdekhoes van de bagageruimte, deze gaat onherroepelijk door de auto zwerven.
De stoelen van de derde zitrij kunnen eenvoudig worden opgeklapt om de bagageruimte te vergroten. Deze procedure is eenvoudig en logisch, ook zonder het instructieboekje te lezen kan de maximale laadruimte eenvoudig worden gebruikt.
Uitrusting
Naast ruimte in absolute zin, geeft de C4 Picasso ook een gevoel van ruimte. Standaard wordt de auto namelijk geleverd met een "panoramische" voorruit die veel verder naar boven doorloopt dan bij andere auto's. Behalve het grotere gevoel van ruimte, biedt dit ook praktische voordelen. Zo zijn bijvoorbeeld verkeerslichten beter zichtbaar.
De stijl van het interieur past bij de vormgeving van de rest van de auto. Vrijwel alle beeldschermen en knoppen zijn geconcentreerd rond het midden van het dashboard. Een extra breed scherm centraal onder de voorruit toont informatie die van primair belang is voor de bestuurder. Denk daarbij aan de snelheidsmeter, toerenteller of instructies van het navigatiesysteem.
Een tweede, kleiner scherm, wordt gebruikt voor het audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Tot op zekere hoogte kan de bestuurder zelf bepalen welke informatie op welk scherm verschijnt. Bovendien zijn drie verschillende layouts beschikbaar om de informatie naar wens vorm te geven. Ook dit informatiesysteem wordt geplaagd door kleine "onhebbelijkheden" die op de lange duur storend zijn. Zo reageert het systeem soms traag op commando's en wordt het volume van de radio vanzelf weer verhoogd nadat het door de gebruiker tot nul is teruggedraaid.
Weggedrag
Niet alleen het uiterlijk verschilt van de "C4 Picasso", de "Grand C4 Picasso" heeft ook een ander weggedrag. Omdat de "Grand" nog nadrukkelijker bedoeld is als gezinsauto, ligt de nadruk meer op comfort en minder op sportiviteit. Terwijl de gewone C4 Picasso zo'n goed weggedrag heeft dat de bestuurder bijna wordt uitgedaagd tot snel bochtenwerk, nodigt de Grand C4 Picasso juist uit tot een kalme rijstijl.
In combinatie met een dieselmotor, is het weggedrag uitstekend. In een noodsituatie reageert het onderstel voorspelbaar en goedmoedig. Dit is mede te danken aan het lage zwaartepunt, dat 3 cm lager ligt dan bij de vorige C4 Picasso.
Blue HDI
Tijdens de eerste kennismaking met de gewone C4 Picasso vielen de dieselmotoren beter in de smaak dan de benzinemotoren. Voor deze proefrit is gekozen voor de allerfijnste dieselmotor: de "Blue HDI". Deze heeft een inhoud van 2.0 liter en levert maximaal 150 pk / 340 Nm.
Al na enkele kilometers dringt zich het gevoel op dat de "Blue HDI" motor welhaast voor deze auto is gemaakt. De manier waarop het vermogen wordt opgebouwd, de versnellingsbakverhoudingen en zelfs het geluid van de krachtbron passen perfect bij het karakter van de auto. Met deze motor in het vooronder is de C4 Picasso geen snelle auto, maar komt de grote MPV nooit vermogen tekort. Wanneer de krachtbron op toeren wordt gehouden, zijn zelfs verrassend snelle tussensprints mogelijk.
Ondanks de prima prestaties is het verbruik aangenaam laag. Citroën claimt een gemiddeld verbruik van 4.2 liter per 100 km. Met een rustige rijstijl is dit goed te benaderen. Een proefrit met stadsverkeer, provinciale wegen en snelwegen kostte een beschaafde 4.6 liter per 100 km.
Het lage verbruik betekent logischerwijs ook een lage CO2-uitstoot. De "Grand C4 Picasso Blue HDI" stoot 110 gram per kilometer uit. Daarmee komt deze grote MPV (Multi Purpose Vehicle), net als de lichter gemotoriseerde versies, in aanmerking voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik.
Het geheim van de "Blue HDI" zit in het gebruik van "AdBlue". Naast het gebruikelijke roetfilter beschikt de "Blue HDI" over een filter waar de vloeistoef "AdBlue" wordt toegevoegd. Hiermee wordt NOx omgezet in onschadelijke gassen en is de uitstoot nauwelijks hoger dan die van de minder krachtige motoren.
De C4 Picasso is het eerste model dat met "Blue HDI" leverbaar is. In de toekomst zullen ook de andere Citroëns leverbaar worden met deze dieselmotor; als het aan Citroën ligt zal er dus binnenkort veel meer blauw op straat verschijnen.
Conclusie
Na de nieuwe Citroën C4 Picasso is er nu ook een nieuwe "Grand C4 Picasso". De "Grand C4 Picasso" biedt twee extra zitplaatsen. Net als bij andere auto's van deze omvang zijn die zitplaatsen bedoeld voor kleine kinderen. De extra stoeltjes zijn eenvoudig op te klappen, waarna de Grand C4 Picasso nog meer bagageruimte biedt. Net als de kleinere variant, kent ook de Grand C4 Picasso de nodige ergonomische ongemakken. Let hier op bij een proefrit en bepaal zelf of deze wel dan niet storend zijn.
De rijeigenschappen verschillen nadrukkelijk van die van de gewone C4 Picasso. De Grand C4 Picasso biedt meer comfort, zonder dat dit ten koste gaat van de wegligging. In combinatie met een dieselmotor is de C4 Picasso welhaast perfect in balans. De nieuwe "Blue HDI" biedt volop vermogen en combineert dat met een beschaafd verbruik en een lage bijtelling. Van blauwe enveloppen is immers niemand gediend...
- Zeer ruim
- Vlot en zuinig
- Onderscheidend uiterlijk
- Elektirsche parkeerrem werkt te traag
- Kleine maar storende ergonomische missers