Kia Carens
Speciale aanbieding
De "moderne" personenauto die de ontwerpers op het oog hadden, is hun eigen Kia Cee'd. De huidige generatie van dit middelgrote model boekt momenteel groot succes dankzij het gelikte uiterlijk, de vooruitstrevende techniek en de moderne motoren. Een logisch uitgangspunt dus.
Luxe
Maar om diezelfde sportieve lijnen te behouden in een grote MPV (Multi Purpose Vehicle) is een hele uitdaging. Het zijn de harmonieuze verhoudingen die de Cee'd zijn gelikte uiterlijk geven. Een MPV is echter veel hoger en hoekiger.
De oplossing die Kia heeft gevonden is even voordehandliggend als verrassend: de Carens heeft heel andere verhoudingen gekregen dan andere MPV's. De daklijn ligt veel lager en ook de verhouding tussen glas en metaal is compleet anders. Het resultaat is een auto die meer weg heeft van een grote stationcar dan een MPV.
De lage daklijn gaat niet ten koste van de binnenruimte. De stoelen staan namelijk veel lager dan in andere MPV's. De Carens heeft daarom niet de hoge instap die zo kenmerkend is voor MPV's en dat kan voor sommigen een nadeel zijn. Het voordeel is dat de Carens veel meer voelt als een personenauto, en niet als een busje.
Het gevoel van luxe wordt versterkt door de afwerking van het interieur. De testauto is uitgevoerd in lichte kleuren en dat geeft een chique uitstraling.
De Carens is uit te rusten met alle luxe die de fabrikant in huis heeft. Daarbij valt op dat zaken als een navigatiesysteem en achteruitrijcamera niet alleen zijn voorbehouden aan de allerduurste uitvoeringen.
Een elektrisch bediende handrem is wel alleen voorbehouden aan de topmodellen en dat is een goede zaak. De beloofde hulp bij wegrijden op een helling werkt nauwelijks. Omdat het rempedaal moet worden ingetrapt om de handrem te kunnen lossen, zorgt deze voorziening alleen maar voor extra werk.
Ruimte
De hoofd- en beenruimte voorin zijn prima. Ook de ruimte op de achterbank laat weinig te wensen over; zelfs grote volwassenen zitten hier prima. "Vliegtuigtafeltjes" in de rugleuning van de voorstoelen maken het leven achterin nog aangenamer.
In Nederland wordt de Carens standaard als zevenzitter geleverd. De derde zitrij is letterlijk met één handbeweging uit de laadvloer te toveren. Zoals gebruikelijk bij auto's van deze omvang, is de ruimte op de derde zitrij alleen voldoende voor (kleine) kinderen. Dat is niet alleen vanwege de ruimte, maar ook door de lenigheid die nodig is om achterin te komen.
Houd er rekening mee dat de Carens ruimte biedt aan zeven personen of een enorme hoeveelheid bagage; niet beide. Met drie zitrijen in gebruik resteert een bagageruimte met een inhoud van 104 liter; minder dan zelfs het kleinste stadsautootje. In vijfpersoons configuratie biedt de Carens volop kofferruimte, maar minder dan de concurrenten.
Motoren
Voor deze test is gereden met de 1.6 liter benzinemotor. Deze motor levert al bij lage toeren voldoende vermogen om mee te komen met de verkeersstroom, waardoor schakellui kan worden gereden. Wanneer meer wordt gevraagd, blijkt deze lichtste krachtbron op de prijslijst echter niet thuis te geven.
Om goed te kunnen presteren moet de motor veel toeren maken en dan schiet het verbruik omhoog. In stadsverkeer blijft het verbruik juist beperkt; dan hoeft de motor nauwelijks te werken en voorkomt een stop/start-systeem onnodig brandstofverbruik. Onder alle omstandigheden is de "1.6 GDI" aangenaam stil.
Weggedrag
Door te kiezen voor een lage daklijn en een lage zitpositie heeft Kia nog een doel bereikt: het zwaartepunt van de Carens ligt lager dan bij andere MPV's en dat verbetert automatisch ook het weggedrag. De Carens rijdt daarom ontwapenend eenvoudig.
Bovendien is de grote Carens even wendbaar als een gewone personenauto. De foto's bij dit artikel zijn gemaakt in een winkelcentrum en op het dak van een parkeergarage. Met grote MPV's kan een parkeergarage een uitdaging vormen, maar de Carens liet zich even makkelijk manoeuvreren als een kleine hatchback! In de stad wordt de Carens echter geplaagd door een A-stijl die hinderlijk in het zicht zit.
Op de buitenweg gedraagt de Carens zich voorbeeldig en is het personenautogevoel wederom overtuigend aanwezig. Alleen in (zeer) snelle bochten en bij een noodstop is voelbaar hoe zwaar de Carens daadwerkelijk is. Wie kalm met de verkeersstroom meerijdt, is zich er nauwelijks van bewust een grote MPV te rijden; en dat is een groot compliment aan Kia.
Conclusie
Al geruime tijd geleden nam Kia afscheid van de vorige Carens. Door een nietszeggend uiterlijk en verouderde motoren werd de Carens door de concurrentie van de markt gedrukt. Kia heeft van die fout geleerd en slaat nu terug met de geheel nieuwe en vooral vernieuwende Carens.
Het nieuwe model onderscheidt zich duidelijk van de concurrentie met een gestroomlijnd uiterlijk en een luxueuze uitrusting. De Carens heeft niet alleen de uitstraling van een gewone personenauto, maar rijdt ook zo. Daarom biedt Kia met de nieuwe Carens echt iets speciaals aan.
- Ruim en praktisch
- Geslaagde vormgeving
- Prima prijs/prestatie verhouding
- A-stijl vermindert overzichtelijkheid
- Beloofde, lage verbuik lastig te realiseren