Volkswagen Touran
Meer inhoud
Zoals gezegd: de auto met de grootste inhoud is veelal de beste als het gaat om grote gezinsauto's. En dus is de nieuwe Touran een stuk groter dan de vorige. De wielbasis nam met 11 cm toe en die lengte komt de ruimte op de achterbank ten goede. De ruimte voorin is goed, maar niet opmerkelijk.
Ruimte
Begin een kennismaking daarom niet voor- maar achterin de auto. De beenruimte achterin is namelijk overweldigend! Bovendien is het concept achter de Touran een stuk slimmer dan voorheen. Voortaan hoeven de stoelen niet uit- en weer ingebouwd te worden om tot een vlakke laadvloer te komen. De stoelen kunnen simpelweg in de vloer worden weggeklapt. Volkswagen is daar rijkelijk laat mee, maar voor de Touran is het een sprong vooruit.
De stoelen op de tweede zitrij staan op rails, zodat afhankelijk van de situatie voor meer beenruimte of (nog) meer bagageruimte kan worden gekozen. De bagageruimte kan in vakken worden gedeeld met verschuifbare barrières en/of netten.
Het klimaatcontrolesysteem (incl. pollenfilter) is opgedeeld in drie zones. Voortaan kunnen ook de achterpassagiers hun eigen temperatuur kiezen. Ook heel handig: achterin zijn een 220 volt stopcontact en een uitneembare zaklamp te vinden.
Optioneel is de Touran te voorzien van een derde zitrij. Ondanks de relatief bescheiden buitenmaten van de Touran, is de ruimte op de achterste zitrij bovengemiddeld goed. Wanneer alle inzittenden iets inschikken, passsen zeven volwassenen (net aan) in de Touran! Goed om te weten: alle achterstoelen beschikken over volwaardige hoofdsteunen en ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes.
Uitrusting
Heel bijzonder: middels de "Media Control App" kunnen passagiers het audio- en navigatiesysteem van de auto besturen via hun smartphone of tablet. Via een speciale app kan het beeld van een GoPro camera (via een Android toestel met MirrorLink) op het centrale beeldscherm in het dashboard worden getoond. Op die manier kunnen kinderen achterin in de gaten worden gehouden, maar kan bijvoorbeeld ook een oogje worden behouden op de inhoud van een (paarden)trailer of caravan.
En als het toch over aanhangers gaat: de Touran is niet alleen voorzien van het inmiddels gebruikelijke "trailer stability control" (voorkomt ongecontroleerd slingeren van een aanhanger), maar kan voortaan ook helpen bij het achteruitrijden met een aanhanger. Met een joystick wordt de richting van de aanhanger bepaald en vervolgens hoeft de bestuurder alleen het gas en de rem te bedienen. Verwarring over naar links sturen om de trailer naar rechts te dwingen (of was dat omgekeerd?) behoort daarmee tot het verleden.
Naast deze bijzondere zaken, biedt de Touran alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die van een moderne auto verwacht mogen worden. Ook de laatste stand van de techniek is vertegenwoordigd met ondersteuning voor "Apple CarPlay" en "Android Auto".
Motoren
De Touran is voorzien van standaard Volkswagen-motoren die ook in vele andere modellen zijn te vinden. Meest interessant voor de Nederlandse markt is de 1.6 liter TDI die, in combinatie met een DSG-automaat, in aanmerking komt voor een lage bijtelling (2015).
De prestaties van deze 110 pk / 250 Nm sterke dieselmotor zijn echter matig. Zowel in de stad als op de snelweg is altijd merkbaar dat dit het instapmodel is, omdat de motor hard moet werken om mee te komen. Meer gasgeven leidt vooral tot meer motorgeluid, maar nauwelijks tot betere prestaties. Wie de rijstijl aanpast aan de capaciteiten van de motor, kan het door Volkswagen beloofde verbruik van 4.4 liter per 100 km daadwerkelijk realiseren.
Maar... de 2.0 liter TDI met 150 pk / 340 Nm noteert zowel op papier als in de praktijk exact hetzelfde verbruik! De 2.0 TDI presteert echter met veel meer gemak en tilt de gehele auto daarmee naar een hoger niveau. Veel fabrikanten proberen het vermogen, ongeacht het toerental, zo veel mogelijk constant te houden omwille van het comfort. Volkswagen kiest er juist voor het afgegeven vermogen evenredig met het toerental toe te laten nemen. Dat geeft een levendiger karakter en een groter gevoel van snelheid.
Dat geldt ook voor de 1.4 TSI benzinemotor, die standaard wordt gekoppeld aan een DSG-automaat. Ook deze motor is goed voor 150 pk (koppel: 250 Nm) en levert zijn prestaties met groot gemak. Het grootste verschil met de dieselmotoren is het hogere praktijk-verbruik. Op eenzelfde traject en met een uiterst kalme rijstijl kon het opgegeven fabrieksverbruik dit keer niet worden gerealiseerd (testverbruik 5.9 liter per 100 km, opgave: 5.4 liter per 100 km).
De rijgeluiden zijn, ongeacht de gekozen motor en overbrenging, gemiddeld voor een auto in dit segment en in deze prijsklasse.
Weggedrag
Alhoewel de Touran fors is gegroeid, is het gewicht gedaald dankzij het gebruik van moderne composit-materialen. Hiermee is de Touran zo'n 150 kg lichter dan vergelijkbare modellen van andere merken.
Tegelijkertijd is Volkswagen er in geslaagd om het gewicht zo gunstig mogelijk over het koetswerk te verdelen, waardoor het weggedrag opmerkelijk goed is. Op de hoge zit en een onhandig grote draaicirkel na, is op geen enkele manier merkbaar dat dit een grote, hoge MPV (multi purpose vehicle) is!
Oneffenheden in het wegdek worden voorbeeldig opgevangen. Toch is het onderstel niet zo zacht geveerd dat het koetswerk overhelt in de bocht. Terwijl de auto er niet mee te koop loopt, is het weggedrag in feite van grote klasse. Mocht dat karakter bekend klinken, dan klopt dat. Onderhuids is de Touran namelijk gebaseerd op de Volkswagen Passat, alleen zijn de componenten anders gerangschikt om tot een auto met meer inhoud te komen.
Conclusie
Nadat Volkswagen de eerste generatie van de Touran meerdere keren ingrijpend heeft vernieuwd, is het nu -eindelijk- tijd voor een geheel nieuwe Touran. Een proefrit leert dat het concept achter de auto niet is veranderd. Dit blijft een ruime gezinsauto waarbij de praktische mogelijkheden voorop staan. Door het vertrouwde concept in te vullen met moderne techniek, is een veel betere auto ontstaan.
Dankzij de toegenomen lengte is de ruimte achterin uitstekend. Wanneer de Touran wordt voorzien van de optionele derde zitrij kunnen met enige wil zelfs zeven volwassenen worden vervoerd. Het enorme aantal bergruimten én de slimme techniek maken het dagelijks leven met de Touran veilig en aangenaam. Als trekauto is de Touran zelfs vooruitstrevend te noemen.
De Touran is voorzien van standaard motoren die ook in andere Volkswagens zijn te vinden. De 1.6 TDI scoort in de Touran een magere voldoende voor de prestaties. Alle andere motoren overtuigen juist met een prima verhouding tussen de geleverde prestaties en het verbruik. Het weggedrag is uitstekend.
- Zeer ruim
- Moderne, bruikbare techniek
- Vlot en zuinig met 2.0 TDI / 1.4 TSI
- Matige prestaties 1.6 TDI
- Onhandig grote draaicirkel
- Dodehoek-assistent te scherp afgesteld