Opel Zafira Tourer
Flexibele reisgenoot
Een auto is het meest flexibele vervoermiddel omdat een auto vervoer van deur tot deur biedt, op ieder gewenst tijdstip en voor één of meerdere personen. Het is op dit laatste punt waar de Opel Zafira Tourer een stapje verder gaat dan de meeste andere auto's.
Ruimte
De Zafira Tourer heeft namelijk een flexibel in te delen interieur dat naar keuze ruimte biedt aan zeven personen (maar nauwelijks bagage) of twee personen (en de bagageruimte van een bestelbusje).
De Zafira Tourer biedt toegang tot het interieur via heel gewone, scharnierende portieren. Dit ruimtewonder is niet voorzien van kindvriendelijke schuifdeuren of de slimme deuren van de Opel Meriva, die tegen de rijrichting in openen (en daarmee een veel makkelijkere instap verschaffen). De achterklep opent net niet hoog genoeg, zodat lange volwassenen moeten bukken om de bagageruimte te bereiken.
Alles Flex
Al sinds de introductie van de eerste generatie van de Opel Zafira in 1999 hoeven de achterstoelen niet uit de auto te worden verwijderd om extra bagageruimte te creëren. Dankzij "Flex7" vouwen stoelen simpelweg in de vloer wanneer deze niet worden gebruikt. Bij deze derde generatie is dat niet anders, maar de mogelijkheden zijn uitgebreid.
Zo bestaat de achterbank voortaan uit drie afzonderlijke stoelen. Die staan op rails, zodat ze kunnen worden verschoven voor meer bagageruimte of juist meer beenruimte achterin.
Nieuw voor de Zafira Tourer is "Lounge Seating". Hierbij wordt de middelste achterstoel opgeklapt, waarna deze dienst doet als armleuning. Vervolgens kunnen de buitenste stoelen nog verder naar achteren en iets verder naar elkaar toe worden geschoven. Dat laatste zorgt voor meer beweegruimte. Het resultaat is dat de Zafira Tourer achterin veruit de meeste ruimte biedt van alle auto's in dit segment.
Om de stoelen op de derde zitrij te bereiken is enig klim- en klauterwerk vereist. Ook als de stoelen op de tweede zitrij naar voren worden geschoven, is de beenruimte helemaal achterin minimaal. De derde zitrij is alleen het domein van kinderen. Wanneer de derde zitrij in gebruik is, is de resterende bagageruimte nihil (dit geldt echter voor alle auto's van dit type).
Zelfs aan de buitenkant is de Zafira Tourer flexibel: het optionele "FlexFix" is een uitklapbaar fietsenrek (monteren en demonteren niet nodig!). De nieuwste generatie van FlexFix is sterk genoeg om elektrische fietsen te dragen. Het kan voortaan met belading worden gekanteld om toegang te geven tot de bagageruimte.
Uitrusting
De flexibiliteit van het interieur beperkt zich niet tot schuivende en wegklappende stoelen. Onder de noemer "FlexRail" is tussen de voorstoelen een rail te vinden met daarop een bergvak, bekerhouders en een diep gelegen "geheim" vak voor kostbaarheden. Deze kunnen worden verplaatst en naar eigen inzicht worden ingedeeld. Het is echter niet mogelijk, zoals bij andere merken, om de bergvakken te vervangen door op maat gemaakte voorzieningen.
De Zafira Tourer is voorzien van twee dashboardkastjes, waarvan de bovenste klein lijkt maar in feite doorloopt tot onder de voorruit en daarom toch heel veel ruimte biedt. Ook heel slim is het uitklapbare paneel onder de middentunnel met daarin een AUX- en USB-aansluiting.
Personenauto
Ondanks alle ruimtebesparende vindingen ervaart de bestuurder de Zafira Tourer als een heel gewone personenauto en niet als een ruimtewonder. Dat is een compliment, want menig concurrent ademt de sfeer van een rijdende kinderkamer. In plaats daarvan heeft de Zafira Tourer dezelfde opzet en afwerkingskwaliteit als Opel's luxe zakenauto: de Insignia.
De Zafira Tourer is uit te rusten met alle luxe van een moderne zakenauto. Letterlijk en figuurlijk het meest in het oog springend is het "Opel Eye". Dit is een camera die met de bestuurder meekijkt en onder andere verkeersborden leest (nu ook met onderschrift). Aangevuld met radar kan de computer nu ook waarschuwen voor naderend onheil. Wanneer een ongeluk onafwendbaar is, remt de computer bij om de schade te beperken. Andere merken gaan hierin echter verder en kunnen de auto geheel zelfstandig tot stilstand brengen.
Een absolute aanrader zijn de "AGR"-stoelen. Deze zijn ontwikkeld in samenwerking met het Duitse instituut voor gezonde ruggen en zitten werkelijk voortreffelijk.
Weggedrag
Net als bij andere moderne Opels, kan het karakter met een druk op de knop worden aangepast ("FlexRide"). In de "Sport"-modus worden zowel de reactie op het gaspedaal als het stuurwiel directer. De "Tour"-stand biedt merkbaar extra comfort en dat is prettig op slechte wegen.
Ongeacht de gekozen modus is de wegligging helaas minder goed dan gemiddeld. Wanneer een bocht netjes in wordt gestuurd, kan de Zafira Tourer zeer hoge bochtsnelheden halen. Echter, met een bruuske stuurbeweging (denk aan een uitwijkmanoeuvre!) verliezen de banden sneller dan gebruikelijk hun grip. Dan is de Zafira Tourer zwaar onderstuurd en glijdt de auto weg over de voorwielen. Dat wordt effectief gecorrigeerd door het standaard aanwezige stabiliteitssysteem, maar voor de gemoedsrust zou het prettiger zijn geweest als de limiet verder lag.
Motoren
Bij een veelzijdige auto hoort een veelheid aan motoren. Binnen afzienbare tijd zal de Zafira Tourer leverbaar zijn met twee benzine-, twee diesel-, een LPG- en een aardgasmotor. Op het moment van testen was slechts één krachtbron beschikbaar: de 165 pk / 360 Nm pk sterke 2.0 liter dieselmotor.
Ondanks het standaard aanwezige stop/start-systeem en de schakelindicator bleek het door Opel opgegeven verbruik van 4.6 liter per 100 km in de praktijk lastig haalbaar (testverbruik: 6.4 l/100 km).
Ook deze sterkste dieselmotor op de prijslijst is, geheel in lijn met het karakter van de auto, vooral afgestemd op comfort. Wanneer het gaspedaal stevig wordt ingetrapt, volgt geen onmiddellijke acceleratie. In plaats daarvan zal de "2.0 CDTI" altijd kalm en waardig versnellen. Dat is geen eufemisme om te verhullen dat de prestaties te wensen over zouden laten, want deze sterkste diesel haalt met gemak snelheden boven de 180 km/u (150 km/u is slechts 2.500 tpm). Bovendien blijft het zelfs bij zeer hoge snelheden aangenaam stil in de cabine.
Ondanks deze prima prestaties is een vliegtuig uiteindelijk nog sneller en ging de reis terug naar de redactie door de lucht. Maar de beste manier om bij het vliegveld te komen was nog altijd per... auto!
Conclusie
Een auto is het meest flexibele vervoermiddel van dit moment. Opel claimt dat de Zafira Tourer de meest flexibele auto is. Een uitgebreide test leert dat die claim grotendeels wordt waargemaakt.
Als het gaat om rijeigenschappen scoort de Zafira een voldoende, maar daar blijft het bij. Met name de wegligging is minder goed dan gemiddeld. De dieselmotor is sterk en stil, maar in de praktijk is het beloofde lage verbruik nauwelijks te realiseren.
Op het gebied van luxe, uitstraling en praktische mogelijkheden is de Opel Zafira Tourer inderdaad een ster. Van alle auto's in z'n soort biedt de Zafira Tourer de meeste ruimte en die ruimte is het meest flexibel in te delen. Dankzij de hoogwaardige afwerking en moderne uitrusting, kan de Zafira Tourer bovendien wedijveren met menig zakenauto.
- Comfortabel
- Moderne techniek
- Ruim en praktisch
- Niet zo zuinig als beloofd
- Achterklep opent niet hoog genoeg
- Verliest (te) snel grip bij plotselinge stuurbewegingen