Publicatiedatum: 2 maart 2017
Peugeot 5008 (2017 - 2024)
Autotest

Peugeot 5008 (2017 - 2024)

Schijnbare tegenstrijdigheden

Autotest - Autokopers hebben soms onmogelijke wensen. Ze willen een auto die ruim en functioneel is, maar ook stoer en begeerlijk. Ze willen een auto die groot en sterk is, maar ook zuinig en milieuvriendelijk. Uiteraard moet de auto de nieuwste techniek bieden, maar tegelijkertijd moet de prijs scherp zijn. De nieuwe Peugeot 5008 belooft af te rekenen met al die schijnbare tegenstrijdigheden.

De eerste Peugeot 5008 was een MPV, ofwel een "Multi Purpose Vehicle". Bij een MPV draait alles om ruimte en praktische mogelijkheden. Maar in de loop der jaren kregen deze functionele en daarom veelal vierkante auto's een wat suf imago. Ze werden gezien als "familiebusjes" waar kraak noch smaak aan zat.

Daarom werd de SUV, ofwel "Sport Utility Vehicle" steeds populairder. Deze auto's hebben de stoere uitstraling van een terreinauto en worden daarom als vanzelf geassocieerd met actie en avontuur (zelfs als ze voor dezelfde saaie ritjes worden gebruikt als de MPV).

Peugeot 5008 (2017 - 2024)

De nieuwe 5008 is nog ruimer en nog functioneler dan de vorige, maar heeft voortaan de uitstraling van een SUV. Bovendien: de SUV is wereldwijd het meest populaire type auto en op die manier kan Peugeot de 5008 overal verkopen.

Vormgeving

De volgende stap is de prijs. De klant wil zo min mogelijk betalen en daarom blijft het bij een stoer uiterlijk. De 5008 is geen terreinauto. En om de prijs laag te houden is de 5008 onderhuids gebaseerd op een bestaand model. Het platform van de Peugeot 3008 is met 16.5 cm verlengd en samen met extra overhang werd de 5008 19 cm langer.

Peugeot 5008 (2017 - 2024)

Bovendien paste Peugeot de vormgeving aan. Met name de langgerekte achterruiten geven de 5008 een iets elegantere uitstraling. Daarbij is ook het front op details anders. Volgens Peugeot delen de 3008 en 5008 "slechts" 70% van de onderdelen, maar in feite zijn er meer gelijkenissen omdat sommige onderdelen van de 5008 van een andere leverancier komen en voor het gemak ook als "uniek voor de 5008" worden bestempeld.

Ruimte

Wat de 5008 echt anders maakt, is de opzet van het interieur. De extra lengte is gebruikt voor een derde zitrij, waarmee de 5008 een zevenzitter is. Wanneer de achterste twee zitplaatsen niet in gebruik zijn, kunnen ze handig worden opgevouwen in de vloer. Wanneer ze voor langere tijd niet in gebruik zijn, kunnen ze zelfs worden uitgenomen (11 kg per stuk) en dat levert 40 liter extra bagageruimte per stoel op.

Peugeot 5008 (2017 - 2024)
Peugeot 5008 (2017 - 2024)

Doordat de deurpanelen veel dunner zijn dan die van de 3008, biedt de 5008 meer ruimte in de breedte. Daarom biedt de 5008 geen twee, maar drie stoelen op de tweede zitrij ("achterbank"). Deze stoelen staan bovendien op rails. Wanneer alle inzittenden inschikken, is de 5008 daadwerkelijk als zevenzitter te gebruiken.

Reken echter niet op de ruimte of het comfort van grotere MPV's. Bovendien beperken een bolling in het dak boven de derde zitrij en een eventueel panoramadak de hoofdruimte sterk. Ook de goedbedoelde vliegtuigtafeltjes op de tweede zitrij bieden meer hinder dan gemak, omdat ze veel te laag zitten en volwassenen in de knieën prikken.

iCockpit

Kenmerkend voor iedere nieuwe Peugeot is de zogenaamde "iCockpit". Dit betekent dat de bestuurder achter een zeer klein stuurwiel zit. Een eerste voordeel daarvan is dat de klokken bovenop de stuurkolom staan en veel beter afleesbaar zijn. Daarbij wordt de bestuurder in een actieve zitpositie gedwongen, waardoor hij/zij automatisch betere controle over de auto heeft.

Alleen de beleving van de iCockpit kan al een reden zijn om voor een Peugeot te kiezen. Echter, het gevoel is anders dan in de conventionele modellen (208 / 308) omdat de 5008 hoog is. Het sportwagen-gevoel ontbreekt daarom. Wat ook ontbreekt, is het machtige SUV-gevoel. Daarvoor is de zit juist weer te diep.

De 5008 biedt alles wat mag worden verwacht op het gebied van luxe en veiligheid. De bediening is echter uniek. Zowel het beeldscherm op de stuurkolom als het centrale beeldscherm in het dashboard schitteren met animaties en soms bijna futuristische vormgeving. Dit doet overigens geen afbreuk aan de bruikbaarheid of afleesbaarheid: die is prima.

Peugeot 5008 (2017 - 2024)

Weggedrag

De iCockpit zorgt niet alleen voor een andere sfeer in het interieur, ook het rijden is echt anders. Een geringe uitslag van het stuurwiel is al goed voor een scherpe bocht en daarom voelt de 5008 dynamisch en wendbaar (maar wederom niet groots of machtig als een SUV).

Het onderstel is gelijk aan dat van de 3008, alleen de fijn-afstelling compenseert het hogere gewicht en de langere wielbasis. Daarom is de 5008 een fractie rustiger dan de 3008, maar het verschil is uiterst gering. Bij veel merken is een grotere versie van een bestaand model (Renault Grand Scenic, Citroen Grand C4 Picasso) iets comfortabeler afgestemd, maar daar heeft Peugeot niet voor gekozen. Net als de 3008 heeft de 5008 een sportief karakter en een uitstekende wegligging.

Peugeot 5008 (2017 - 2024)

Benzine

Nog een tegenstrijdigheid: automobilisten willen sterke en tegelijkertijd zuinige motoren. Het meest logische antwoord op die vraag is hybride of elektrische aandrijving, maar die laat nog tot 2019 op zich wachten.

Tot die tijd is de 1.2 liter "PureTech" benzinemotor in combinatie met een moderne automaat de beste keuze. Deze krachtbron is soepel en sterk bij lage toeren, en daar maakt de automaat optimaal gebruik van met als gevolg volop comfort. Wanneer wordt aangedrongen, schakelt de automaat terug, neemt het toerental rap toe en is de motor sterk en levendig. Alleen in dat laatste geval is hoorbaar dat dit een driecilinder is (roffelend geluid), verder is de 1.2 even stil en verfijnd als een viercilinder.

Peugeot 5008 (2017 - 2024)

Het verschil zit in het verbruik. Op papier verbruikt de "5008 1.2 PureTech EAT6" 5.5 liter per 100 km. Op een veeleisend parcours met veel bergen en binnenwegen kwam het testverbruik uit op 6.5 liter per 100 km.

Diesel

De 2.0 liter "BlueHDi" dieselmotor met 150 pk / 370 Nm (zie de test van de 3008 voor de versie met 180 pk) heeft een heel ander karakter. Naast de kleine benzinemotor is de diesel statiger en meer ingetogen. Het toerental blijft laag en het kost de diesel geen enkele moeite om te presteren. Aandringen hoeft niet, een voorzichtig gebaar met de rechtervoet is al voldoende om te versnellen.

Om het verbruik te beperken (testverbruik: 5.3 liter per 100 km) is ook deze versie niet voorzien van vierwielaandrijving. De nieuwe 5008 heeft alleen het uiterlijk van een terreinauto, maar blijft onderhuids een brave gezinsauto.

Peugeot 5008 (2017 - 2024)

Conclusie

De Peugeot 5008 wil schijnbare tegenstrijdigheden verenigen. Terwijl de vorige 5008 een MPV was, is de nieuwe een stoer uitziende SUV. Tegelijkertijd is de ruimte toegenomen. Door de 5008 te baseren op de 3008, kan tegen een relatief bescheiden prijs zeer moderne techniek worden aangeboden. Om schoon en zuinig te kunnen rijden wordt gewerkt aan een hybride-versie. De motoren die nu al worden aangeboden zijn goed, maar niet beter dan die van de concurrentie.

Tenslotte zorgt Peugeots eigenzinnige "iCockpit" voor een unieke beleving. De opzet zorgt voor een actieve zithouding waardoor de bestuurder betere controle over de auto heeft. Dat zorgt voor meer veiligheid en rijplezier. En zo is een braaf familiebusje een begeerlijke auto geworden.

plus
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Functioneel en doordacht concept
  • Unieke beleving dankzij iCockpit
min
  • Achterklep opent niet ver genoeg
  • Weinig hoofdruimte met panoramadak
  • Vliegtuigtafeltjes drukken hinderlijk tegen benen van volwassenen achterin