Toyota Verso
Groeistuipen
Met de Avensis boekt Toyota al jaren succes in het zakelijke segment. Juist daarom is de Avensis dit keer basis genomen voor de nieuwe Verso en niet de Corolla / Auris. De Verso deelt de bodemplaat (maar dan acht centimeter verlengd!), de motoren en de uitrusting met de Avensis.
Comfort
Dat is in de praktijk goed merkbaar. Voor een auto als deze is de Verso buitengewoon stil. Door de stad rijdt de Verso vrijwel geruisloos. Op de snelweg zijn iets meer rijgeluiden hoorbaar, maar nog steeds is de Verso bijzonder stil.
Bovendien valt op dat de Verso zeer stabiel en rustig is. Deze MPV rijdt niet, maar "schrijdt" als een chique limousine. In snelle bochten is de auto nauwelijks uit balans te krijgen. Op de snelweg valt de Verso op door een uitstekende "rechtuitstabiliteit", wat betekent dat er minder stuurcorrecties nodig zijn en daarom is het minder vermoeiend om lange afstanden af te leggen.
Kortom: de Verso rijdt als een Avensis. Dat betekent echter ook dat deze derde generatie van de Verso minder handzaam is dan de voorganger. Sommige bestuurders zullen de nieuwe Verso daarom ervaren als te groot en een tikkeltje zwaarlijving. Een ander zal dit juist ervaren als solide en groots.
Motoren
Ook de motoren zijn afkomstig van de Avensis. De testauto is voorzien van een 1.8 liter benzinemotor met "ValveMatic"-techniek. Hiermee zou de motor sterk en toch heel zuinig zijn.
In de praktijk valt de krachtbron vooral op door de rustige en stille loop. De prestaties zijn verdienstelijk, maar verwacht geen wonderen. Ondanks het vermogen (147 pk / 180 Nm) is en blijft de Verso een grote, zware en hoge auto.
Het beloofde lage verbruik is erg scherp gesteld. De Verso 1.8 met handgeschakelde versnellingsbak zou gemiddeld 6.9 liter per 100 km verbruiken. Ondanks de hulp van een eco-meter en schakelindicator, zijn deze cijfers in de praktijk moeilijk haalbaar.
De testauto is voorzien van een (prima functionerende) automaat en verbruikt daarmee volgens fabrieksopgave 7 liter per 100 km. Met een kalme rijstijl is 7.8 liter realistisch, wie stevig doorrijdt verbruikt 8.6 liter per 100 km.
Ruimte
Tot zo ver is de Verso even comfortabel en vlot als een Toyota Avensis. Het grote verschil zit uiteraard in de binnenruimte en dat begint met de hogere zitpositie. Die zorgt voor een gemakkelijke instap en een goed overzicht over het verkeer. De voorstoelen zijn extra ruim bemeten en zitten prima.
De opzet van het dashboard is gedurfd. De klokken zijn centraal onder de voorruit geplaatst. Dat is makkelijker af te lezen voor de bestuurder en geeft een zeer "opgeruimde" aanblik, wat het gevoel van ruimte vergroot.
De uitrusting is riant en zelfs vooruitstrevend. Daarom doet de Verso opnieuw meer denken aan een luxe zakenauto dan aan een "familiebusje". Alle knoppen, hendels en displays zijn rechtstreeks overgenomen van de Avensis en dat siert de Verso.
Uiteraard is deze gezinsauto uitgerust met allerlei praktische voorzieningen die de zakenauto niet kent. Dat begint met allerhande bakjes, vakjes, lades en klepjes. Het dashboardkastje bestaat uit twee delen, waarvan het bovenste is gekoppeld aan de airconditioning zodat bijvoorbeeld drankjes kunnen worden gekoeld.
Ook heel handig is de dubbele binnenspiegel, waarvan het kleinste exemplaar kan worden gebruikt om een oogje te houden op de achterpassagiers. Wie ooit met kleine kinderen achterin heeft gereden weet dat dit een uiterst zinvolle extra is.
EasyFlat 7
De achterbank bestaat uit drie losse stoelen die individueel kunnen worden versteld. De ruimte achterin is voldoende voor drie volwassenen. Heel prettig zijn de (optionele) zonweringen voor de zijruiten. Wanneer achterin wordt gewerkt met een laptop is dat een uitkomst.
Afhankelijk van de uitvoering zijn achter de achterbank nog twee stoeltjes te vinden. Deze zijn eenvoudig bereikbaar dankzij de opklappende stoelen van de tweede zitrij. De ruimte op de derde zitrij is echter alleen voldoende voor kleine kinderen. Achter de derde zitrij rest nog voldoende ruimte voor enkele weekendtassen.
Wanneer de achterste stoeltjes niet in gebruik zijn, kunnen deze letterlijk in één beweging worden weggeklapt in de laadvloer. Het is dus niet nodig om de stoelen uit te bouwen en op te bergen in de garage. Ook de stoelen van de tweede zitrij kunnen eenvoudig worden platgelegd, waarna een enorme laadruimte met een vlakke laadvloer ontstaat. Zelfs aan de hoedenplank is gedacht, want die kan (met enige handigheid) in een speciaal vak onder de laadvloer worden opgeborgen.
Veiligheid
Zakelijk of privé: veiligheid is altijd van belang. Zoals eerder aangegeven heeft de Verso een prima wegligging en op die manier kunnen ongelukken worden voorkomen. Een plotselinge uitwijkmanoeuvre brengt de Verso nauwelijks uit balans.
Uniek voor een auto als deze is "VSC+" (Vehicle Stability Control). Wanneer de auto onverhoopt in een slip is geraakt, wordt de juiste stuurcorrectie makkelijker gemaakt en stuurt de auto juist zwaarder in de richting die de slip verergert. Een veilig gevoel!
Conclusie
Toyota wil met de nieuwe Verso het verschil tussen zakenauto en gezinsauto verkleinen. Dat is absoluut gelukt, maar daar staat een forse prijs tegenover. Ook is de nieuwe Verso minder handzaam dan de voorganger. Door die groeistuipen is de Verso meer een opvolger van de Avensis Verso dan de Corolla Verso.
De Verso maakt een enorme sprong vooruit op het gebied van comfort en veiligheid en staat nu op hetzelfde niveau als een zakenauto met eenzelfde prijskaartje. De rijeigenschappen zijn zelfs vergelijkbaar met die van de Toyota Avensis! De prestaties van de hier gereden 1.8 liter benzinemotor zijn verdienstelijk, maar het lage fabrieksverbruik is lastig te realiseren.
Wanneer het werk er op zit, is de Verso een uiterst praktische gezinsauto. De overvloedige ruimte is bovendien flexibel in te delen dankzij "EasyFlat 7". Afhankelijk van de situatie biedt de Verso ruimte aan zeven personen en lichte bagage of juist aan twee personen en een enorme hoeveelheid bagage.
- Ruim en praktisch
- Luxueus en comfortabel
- Innovatieve, bruikbare techniek
- Geen schuifdeuren
- Fors groter en duurder dan voorganger
- Beloofde lage verbruik moeilijk haalbaar