Ford C-Max
Vorm voor functie
Bedankt Ford! Van het duo "C-Max" en "Grand C-Max" wil Ford de eerste aanprijzen als "life style" auto die ook nog eens heel ruim is. Menig autofabrikant stelt een auto waarbij de vormgeving belangrijk is in een donkere kleur beschikbaar. Alle inspanningen van de ontwerpers komen dan letterlijk en figuurlijk niet uit de verf. De testauto is echter uitgevoerd in een gewaagde citroenkleur en daarin komt het lijnenspel juist perfect tot z'n recht.
De C-Max is de eerste auto die de nieuwe huisstijl van Ford toont, genaamd "Kinetic Design phase 2". De lijnen zijn sterk aangezet, maar waar lijnen samenkomen zijn de vormen zacht en rond. De aflopende daklijn en oplopende schouderlijn geven de C-Max een dynamische uitstraling.
Uitrusting
Binnenin biedt de C-Max ruimte en "high tech". De enorme knoppenwinkel op het stuur en de drie displays op het dashboard komen in eerste instantie overweldigend over. Dit is geen auto om zomaar mee weg te rijden en onderweg uit te zoeken waar alle knoppen voor dienen. De opzet van alle bedieningselementen is gelukkig logisch; zodra de bediening van de ene functie duidelijk is, is de bediening van alle andere functies ook te begrijpen.
Één van de punten waarop de C-Max zich nadrukkelijk onderscheidt van de concurrentie is de uitgebreide uitrusting. Zo is de auto leverbaar met een elektrisch bedienbare achterklep, dodehoekdetectie, parkeercamera en automatische parkeerfunctie (de computer neemt het stuur over, de bestuurder geeft gas en remt). Het enige minpunt is het door Sony verzorgde audiosysteem, de klank hiervan is dof en rommelig. De bediening wijkt bovendien af van die van de andere elementen en dat is verwarrend.
Ruimte
De ruimte voorin is prima. Bovendien zijn zowel de stoelen als het stuurwiel voldoende verstelbaar, zodat iedereen een prettige zitpositie kan vinden. De zit is altijd hoog, wat een goed overzicht over het overige verkeer geeft. Voor een nog beter overzicht hadden de buitenspiegels echter groter gemogen en zouden ze verder verstelbaar mogen zijn.
De achterbank staat op rails zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer beenruimte achterin of meer bagageruimte. In de voorste stand telt de achterbank drie zitplaatsen (40/20/40).
Door de middelste zitplaats weg te klappen komen de resterende twee zitplaatsen dichter bij elkaar zodat ze tussen de wielkasten passen en verder naar achteren kunnen worden geschoven. In de voorste stand is de beenruimte achterin voldoende (wel kunnen de knieën van de passagiers hinderlijk tegen de klaptafeltjes in de rugleuning van de voorstoelen drukken). Met de achterbank in de achterste stand is de beenruimte royaal.
Ecoboost
De C-Max is de eerste Ford die is voorzien van de nieuwe "1.6 Ecoboost" motor. Ford belooft dat deze benzinemotor de souplesse en het lage verbruik van een dieselmotor benadert. Dat wordt in de praktijk zeker waargemaakt. Al bij een uitzonderlijk laag toerental (iets onder de 1.000 tpm) is merkbaar veel trekkracht beschikbaar. De standaard aanwezige schakelindicator is daarom geen overbodige luxe: menigeen is niet gewend om al bij zo'n laag toerental een volgende versnelling te kiezen.
Mede dankzij het lage toerental kunnen in alle rust lange afstanden worden afgelegd. De turbotechniek zorgt er mede voor dat de "Ecoboost" z'n naam waarmaakt. De traditionele 1.6 motor van Ford (105 pk / 150 Nm) stoot 154 gram CO2 per kilometer uit. De hier gereden 1.6 Ecoboost met 150 pk / 240 Nm heeft exact dezelfde uitstoot!
Ondank het spaarzame karakter, presteert de Ecoboost-krachtbron prima. Sterker nog, wanneer harder wordt gereden komt de C-Max tot leven en is het weggedrag aangenaam levendig voor een MPV.
Weggedrag
Dat is mede te danken aan "Torque Vectoring". Dit systeem was tot nu toe alleen in sportwagens en topklasse reisauto's te vinden. In een bocht legt het buitenste wiel een grotere afstand af dan het binnenste. Normaal gesproken wordt het wringen van de wielen adequaat opgevangen, maar door dit actief tegen te gaan is het weggedrag merkbaar beter.
Net zoals iedere andere Ford gaat de uitstekende wegligging niet ten koste van het comfort. In vergelijking met een traditionele personenauto helt de C-Max een fractie meer over; in vergelijking met andere MPV's is dit juist minimaal. Andere moderne MPV's hebben ook een prima weggedrag en zijn ook heel veilig. Ze doen alles wat ze moeten doen, maar dan wel met de flair en levenslust van een grijze boekhouder. De Ford C-Max voegt daar een welkome dosis plezier aan toe.
Conclusie
De nieuwe gezinsauto van Ford is leverbaar in twee uitvoeringen: de "C-Max" en "Grand C-Max". De hier gereden "C-Max" is ruim en praktisch, maar legt de nadruk op vormgeving en rijplezier. Zeker in een levendige kleur heeft de C-Max een dynamische uitstraling. De uitrusting is modern en biedt diverse voorzieningen die tot nu toe alleen leverbaar waren op auto's uit een hoger segment. In vergelijking met de vorige generatie is de "Ford C-Max 2011" comfortabeler, stiller en meer solide.
Het belangrijkste punt waarmee de C-Max zich onderscheidt van de concurrentie is het weggedrag. De "1.6 Ecoboost"-motor is sterk, zuinig en soepel. De wegligging zo goed dat de C-Max één van de weinige MPV's is die daadwerkelijk rijplezier biedt. Zelfs voor een MPV is vorm voor functie een dankbare keuze!
- Moderne techniek
- Uiterst comfortabel
- Uitstekend weggedrag
- Matige klank Sony audiosysteem
- Buitenspiegels te klein / onvoldoende verstelbaar