Dacia Logan MCV
Meer van hetzelfde
Omdat het slechts om een facelift gaat, bleef het concept van de Logan MCV ongewijzigd. De Logan MCV is een royaal bemeten stationcar waarbij alles draait om de praktische mogelijkheden. De vormgeving is zeker niet verkeerd, maar alles is duidelijk zo opgezet dat deze auto eenvoudig en dus goedkoop kan worden geproduceerd.
Voor modeljaar 2017 is het front aangepast, waardoor de auto een modernere uitstraling kreeg. Het luchtrooster onder de bumper wordt nu niet meer onderbroken door plaatwerk, waardoor de auto er breder en meer zelfverzekerd uitziet. De hier getoonde kleur "Brun Tourmaline" is eveneens nieuw en geeft deze voordelige Roemeen zowaar een chique tintje!
Uitrusting
Binnenin staat opnieuw de functionaliteit centraal. En dat is een nette manier om te zeggen dat het interieur bepaald niet fraai of bijzonder is. Maar... op veler verzoek zijn enkele details aangepast. De knoppen voor de bediening van de (voorste!) zijruiten zitten nu in de portieren en niet meer in de middentunnel.
De uitrusting is gelijk gebleven voor modeljaar 2017. Dat wil zeggen dat al het noodzakelijke aanwezig is, maar absoluut niets meer dan dat. Alhoewel tijdens de week dat de Logan MCV te gast was nooit iets werd gemist, viel wel op dat allerhande kleine handigheidjes ontbreken.
Dat begint met iets simpels zoals een inklapbare sleutel, zodat deze niet in de broekzak prikt. Daarbij is er geen licht- of regensensor en wordt de luchtcirculatie niet met een knop, maar met een mechanische hendel bedoeld. Bij het inrijden van een tunnel moet de bestuurder dus zelf het licht ontsteken en de stank buiten houden.
Een akoestische parkeerhulp was al leverbaar, maar nu staat ook een achteruitrijcamera op de optielijst. Dat is geen overbodige luxe, want de buitenspiegels zijn klein en de Logan is altijd weer langer dan gedacht bij achteruit inparkeren.
Het gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem is goed, maar wederom eenvoudig. De vormgeving is simpel, en dat is in feite een voordeel. Het systeem is namelijk makkelijker te doorgronden en uiteindelijk even doeltreffend als duurdere systemen (die vaak vele extra's bieden die zelden worden gebruikt).
Ruimte
De ruimte voorin is gemiddeld. De hoofd- en beenruimte achterin juist bovengemiddeld goed. Omdat de Logan MCV zich ook goed leent voor het rijden met volwassenen achterin, valt op dat de achterste hoofdsteunen te laag zijn om daadwerkelijk aan bijdrage aan de veiligheid te leveren.
De bagageruimte is niet alleen bovengemiddeld, maar zelfs ruimer dan die van duurdere stationcars van een soortgelijke omvang! Tegelijkertijd is duidelijk waarom deze Dacia zo voordelig is: de achterbank kan niet volledig plat en er ontstaat geen volledig vlakke laadvloer. Bovendien voorziet Dacia niet in de ruimtebesparende hulpjes of ergonomische foefjes die inmiddels heel gewoon zijn bij andere merken.
Weggedrag
De rijeigenschappen zijn niet anders dan bij de introductie van de auto eind 2013. Uiteraard heeft moederbedrijf Renault inmiddels slimmere en meer verfijnde techniek in huis, maar dat zou deze Dacia duurder maken en dat is nou net niet de bedoeling. De motoren en het onderstel zijn daarom niet gewijzigd.
Nog meer dan tijdens de eerste kennismaking is het onderstel merkbaar eenvoudig. Dit wordt enigszins gecompenseerd door de zeer zachte stoelen, die zo bijdragen aan het comfort.
De besturing is vrijwel gevoelloos. Om te weten hoe het koetswerk precies reageert op commando's van de bestuurder, is de enige oplossing om domweg te wachten wat een stuuractie tot gevolg heeft. Dat geeft een onzeker gevoel en daarom zal de Dacia-rijder als vanzelf langzamer rijden dan strikt noodzakelijk. Wanneer de auto toch wordt geforceerd, helt het koetswerk over, maar verliezen de banden niet zomaar hun grip.
Motor
Omdat er geen nieuwe motoren leverbaar zijn (de versie op LPG werd wel voordeliger), is opnieuw gereden met de TCe 90. Ook in vergelijking met motoren van meer recente datum, is de TCe 90 nog steeds een prima keuze.
Het is duidelijk hoor- en voelbaar dat het hier een driecilinder betreft. De prestaties zijn echter ruim voldoende. Zelfs tussensprintjes op hoge snelheid (bijvoorbeeld 100 naar 120 km/u) verlopen verrassend vlot.
Het belangrijkste is echter dat de "Logan MCV TCe 90" niet alleen in de folder maar ook in de praktijk echt zuinig is. Tijdens de testperiode zijn vooral lange afstanden afgelegd en dat resulteerde in een testverbruik van precies 1 op 20. Dat maakt de Logan MCV niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik. En dan is dat gebrek aan verfijning snel vergeten!
Conclusie
De verschillen zijn minimaal en daarom was een week lang testrijden misschien wat overdreven. De facelift voor modeljaar 2017 betreft slechts een nieuw front, een nieuwe kleur en kleine wijzigingen aan de uitrusting.
Het weggedrag blijft hetzelfde, namelijk minder dan gemiddeld maar gezien de prijs nog altijd ruim voldoende. De TCe 90 motor was goed en blijft goed, levert voldoende prestaties en is ook in de praktijk echt zuinig.
Juist omdat de aanpassingen minimaal zijn, biedt de Logan MCV nog steeds heel veel auto voor heel weinig geld. Dat mag dan meer van hetzelfde zijn, maar is dat niet precies waar het om draait bij Dacia?
- Veel ruimte voor weinig geld
- Prima prestaties, laag verbruik
- Merkbaar bezuinigd
- Te lage hoofdsteunen achterin