Publicatiedatum: 25 juli 2005
Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)
Autotest

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Van A naar C

Autotest - Met de A-klasse ontketende Mercedes-Benz een kleine revolutie. Nooit eerder was een auto op de markt verschenen die de ruimte niet uit de lengte, maar uit de hoogte haalde. En toen de concurrentie enkele jaren later volgde, bleef de A-klasse veel meer dan een ruim hoog autootje. Maar nu gaat de Duitse fabrikant een stap verder. Met de B-klasse wil Mercedes voor de tweede keer een compleet nieuw segment creƫren. Of dat gelukt is?

Op het eerste gezicht is het concept van de B-klasse niet anders dan dat van de inmiddels vertrouwde A-klasse. De nieuwkomer is minder hoog en minder smal en dat komt vooral het uiterlijk ten goede. Voor een royaal bemeten 4-persoons MPV heeft de B-klasse een stoere uitstraling. Vooral de brede achterlichten doen het goed. Alleen de dubbele Mercedes-ster op de motorkap doet wat overdreven aan.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Interieur

Wat Mercedes precies beoogt met de B-klasse wordt duidelijk bij de instap. Net als het exterieur is ook het interieur smetteloos afgewerkt. Dit is duidelijk geen familiebusje, maar een zakenauto met extra's. Het dashboard is opgetrokken uit zacht kunststof dat iets meegeeft wanneer het wordt ingedrukt. De diverse chroom accenten geven het interieur een zeker cachet.

Daarmee onderscheidt de B-klasse zich van de massa, maar het bevoorrechte Mercedes-gevoel blijft uit. Dat heeft mede te maken met de uitvoering, want de testauto heeft nauwelijks optie-pakketten. Evenals iedere andere Mercedes zijn het juist de opties die de auto aankleden en dan komt het Mercedes-gevoel wel degelijk tot uiting. Volgens de foto's in de brochure is de B-klasse met de juiste extra's om te toveren tot een luxe zaken-cocon van allure vol wortelnotenhout en leder.

Ruimte

De uitrusting mag beperkt zijn, ruimte is er genoeg. De bovenzijde van het dashboard is boven de onderste rand van de zijruiten geplaatst. Vanaf de in hoogte verstelbare voorstoel kijkt de bestuurder ook in de laagste stand ontspannen over het verkeer heen, in plaats van er moeizaam doorheen. Het betekent wel dat deze hoge auto desondanks slechts beperkte hoofdruimte biedt. De beenruimte is juist enorm. Met de voorstoel in de achterste stand zal zelfs een 3 meter lange bestuurder royaal zitten. Het aantal bakjes en vakjes is fors, inclusief handige extra's als netten tegen de middenconsole en een zonnebrilhouder boven het portier van de bestuurder.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Ook achterin biedt de B-klasse volop ruimte. Mede dankzij de slimme vorm van de achterzijde van de voorstoelen, zitten volwassenen prima achterin de "B". Aan de veiligheid van jeugdige passagiers is gedacht met standaard Isofix bevestigingen voor kinderzitjes. Het maakt de B-klasse het ene moment chique genoeg om zakenrelaties te vervoeren, terwijl een moment later een kinderklasje mee kan.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

De bagageruimte is in één woord enorm. De achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen voor nog meer ruimte. Dan ontstaat wel een forse drempel in de laadruimte, maar die is weg te werken met het optionele "Easy Vario Plus" systeem. Bovendien maakt dit systeem het mogelijk de voorstoel uit te nemen. Dit is in de praktijk wel "vario", maar in het begin niet erg "easy".

Motoren

De B-klasse is leverbaar met een viertal benzinemotoren en twee diesels. De testauto is voorzien van een 1.7 liter viercilinder benzinemotor. Die maakt een weinig inspirerend geluid en het mechaniek van de versnellingsbak is soms hoorbaar. Het doet allemaal af aan de Mercedes-ervaring, maar in de stad rijdt de B170 prima. Daar is de auto wendbaar en gemakkelijk te overzien bij parkeren.

Op de buitenweg is de B-klasse comfortabel en redelijk stil, maar zijn de prestaties minder. Eenmaal op tempo kan iedere snelheid eenvoudig worden vastgehouden om daarna in alle rust flinke afstanden af te leggen. Voor vlot inhalen is het echter noodzakelijk terug te schakelen.

De wegligging van deze iets hoger dan gemiddelde auto is vergelijkbaar met die van de meeste andere exemplaren van deze omvang. In de bocht helt de B-klasse meer over dan een gewone personenauto, maar dit is een kwestie van wennen. De wegligging is prima, waarbij de B-klasse in extreme gevallen goedmoedig en vooral veilig is.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Conclusie

Is het gelukt? Heeft Mercedes-Benz voor de tweede keer een compleet nieuw segment aangeboord dankzij de B-klasse? Het antwoord is een voorzichtig "ja". Mercedes bevindt zich met de B-klasse namelijk op het gladde pad van het "premium" automobiel. Dat is een mooi woord voor meer betalen voor precies hetzelfde.

Immers, een ruime 4 persoons MPV is niet nieuw. Sterker nog: op de veiligheidsconstructie na, zijn de enorme ruimte of het "Easy Vario Plus" systeem niet revolutionair. De B-klasse is daarom niet bedoeld voor families die twijfelen tussen de diverse rijdende kinderkamers. Zij kunnen voor de prijs van de hier gereden B-klasse bij een ander merk een massaal 7-persoons ruimtewonder vol klapstoelen en rolgordijnen scoren.

Maar een dergelijk familiebusje is vrij van iedere vorm van flair, charme of aantrekkingskracht. Juist op die punten scoort de B-klasse wel. De B-klasse is daarom bedoeld voor de zakelijke rijder die prijs stelt op de luxe en uitstraling van een Mercedes, maar tegelijkertijd zoekt naar maximale ruimte en praktische mogelijkheden. Daarmee heeft de B-klasse letterlijk en figuurlijk het gat tussen de A-klasse en C-klasse gedicht.

plus
  • Zeer ruim
  • Comfortabel
  • Geslaagde vormgeving
min
  • Uiterst kostbaar
  • Matige prestaties 1.7 liter motor
  • Alleen met optie-pakketten echt compleet