Opel Meriva
Familiezaken
In Duitsland heeft het niet meer dan tien weken geduurd. In de rest van Europa enkele maanden. Daarna was de nieuwe Opel Meriva de best verkochte kleine familieauto. Dat is vooral te danken aan het slimme, of beter gezegd "flexibele" concept.
Alles flex
Dat begint al met de toegang tot het interieur. De achterdeuren zijn eigenwijs tegen de rijrichting in geplaatst. Dat is niet alleen om opvallend of anders te zijn, maar het is in de praktijk echt zinvol. Traditionele achterdeuren verplichten de passagiers een draai te maken om op de achterbank plaats te kunnen nemen. Het achterportier van de Meriva laat ruimte vrij waar dat zinvol is, zodat de passagiers eenvoudig binnen kunnen "wandelen".
Ook een kinderzitje is eenvoudiger te bereiken, omdat de deur niet langer in de weg zit. "FlexDoors", noemt de marketingafdeling van Opel dat.
Echt "flex" is de indeling van het interieur. De achterbank kan naar voren worden geschoven en biedt dan drie zitplaatsen. Door de bank naar achteren te schuiven ontstaat meer beenruimte. Omdat het zitvlak dan tussen de wielkasten is geschoven, wordt de achterbank dan wel smaller en zijn slechts twee zitplaatsen beschikbaar. Vooral in deze laatste stand is de ruimte achterin riant.
De Meriva kan worden voorzien van een rail die loopt van het dashboard tot bij de achterbank. Op deze "FlexRail" kunnen naar eigen inzicht (demontabele) bergvakken worden geplaatst.
Uniek voor Opel is de "FlexFix" fietsendrager die is geïntegreerd in de achterbumper. Eenmaal bekend met de procedure, kost het niet meer dan enkele eenvoudige handelingen om de fietsendrager uit de bumper te klappen. Wanneer het rek niet meer nodig is, kan het even gemakkelijk weer worden ingeklapt. Monteren of demonteren is niet nodig en FlexFix gaat niet ten koste van de bagageruimte.
Uitrusting
Afhankelijk van de gekozen uitrusting en kleuren is het interieur vrolijk en frivool (zie bijvoorbeeld de rode baan over het dashboard van de testauto) of juist chique en zakelijk. In alle gevallen voelen de gebruikte materialen degelijk en hoogwaardig aan.
Alhoewel de Meriva veel kleiner is, zijn de voorstoelen toch afkomstig uit de grote Opel Insignia. De bestuurder en bijrijder zitten daarom als een vorst voorin in dit kleintje! Bovendien zijn optioneel stoelen leverbaar die zijn ontwikkeld in samenwerking met het Duitse instituut voor gezonde ruggen. De meeste Opel-dealers hebben minstens één auto in huis met deze "ErgoFlex"-stoelen; probeer deze daarom zeker uit!
De uitrusting is modern en compleet, op één detail na. In vergelijking met andere merken laat de duidelijkheid van het Opel-navigatiesysteem te wensen over. De graphics zijn te elementair en bij complexe situaties verschijnt niet altijd een schematische weergave.
1.7 CDTi diesel
De reden om opnieuw proef te rijden met de Meriva, is de komst van een tweetal dieselmotoren. Beide dieselmotoren zijn al eerder gebruikt in andere Opels, maar zijn wel aangepast aan het karakter van de Meriva.
Het eerste deel van de testrit is verreden met de 130 pk / 300 Nm sterke krachtbron die het beste kan worden samengevat als "kleurloos". De "1.7 CDTi" doet alles wat van een moderne dieselmotor mag worden verwacht, maar toont weinig karakter.
Wel valt op dat de krachtbron over een zeer breed toerenbereik souplesse biedt. Om echt te presteren, moeten minimaal 2.000 toeren per minuut worden gemaakt. Wanneer het gaspedaal daartoe dieper wordt ingetrapt, duurt het even voordat dit resultaat heeft. Eenmaal op toeren presteert de 1.7 liter diesel prima. Daarbij is de zelfontbrander aangenaam stil, zodat moeiteloos en in relatieve rust lange afstanden kunnen worden afgelegd.
1.3 EcoFLEX
Voor de slimme zakelijke rijder is de 1.3 liter dieselmotor (95 pk / 180 Nm) een aanrader. Deze is niet alleen voordeliger in aanschaf dan de 1.7, maar rijdt prettiger! Dat komt omdat de kleine dieselmotor veel levendiger is. Al bij lage toeren volgt direct een gretige reactie op het dieper intrappen van het gaspedaal. In cijfers uitgedrukt is de 1.3 liter uiteraard trager dan de grotere 1.7, maar in de praktijk verdient de 1.3 de voorkeur door het levendige karakter. Het enige nadeel is dat de "ecoFLEX" geen aanhanger mag trekken.
De 1.3 CDTi is bijzonder zuinig. Op het moment van schrijven is er nog geen start/stop-systeem leverbaar. Desondanks vermeldde de boordcomputer na een veeleisende rit (binnenwegen van Frankrijk met veel rotondes en stadsverkeer) een triomfantelijke 3,8 liter* per 100 km. Zonder daar heel veel moeite voor te doen, reed de testauto zuiniger dan fabrieksopgave (4,5 liter per 100 km).
Daarbij brengt de "Meriva 1.3 CDTi" minder gewicht in de schaal dan de 1.7, waardoor de 1.3 net iets prettiger stuurt. Dus bespaar op een zwaardere motor en kies in plaats daarvan voor luxe opties waarmee de Meriva nog beter geschikt is voor familie én zaken.
Conclusie
De tweede generatie van de Opel Meriva is nu ook leverbaar met dieselmotoren. De 130 pk sterke 1.7 liter diesel functioneert naar behoren, maar geeft weinig rijplezier. De voordeligere 1.3 liter verdient de voorkeur omdat deze levendiger en significant zuiniger is.
Zoals iedere Opel Meriva, onderscheiden ook de diesel-varianten zich door flexibiliteit. Dankzij achterdeuren die aan de "achterkant" scharnieren, is de achterbank gemakkelijker toegankelijk dan bij traditionele ruimteauto's. De ruimte voor- en achterin is prima. Dankzij de moderne uitrusting en uitstekende afwerking geeft de Meriva een volwaardig en volwassen gevoel. Daarmee is de Meriva niet alleen een prima gezinsauto, maar nu ook een slimme zakenauto.
- Vlot en zuinig
- Uitstekende rijeigenschappen
- Ruim en flexibel in te delen interieur
- 1.3 CDTi mag geen aanhanger trekken
- Schakelindicator geeft niet aan wanneer terug te schakelen