Publicatiedatum: 14 februari 2025
Ford Capri
Autotest

Ford Capri

Negeer de naam

Autotest - Ford kiest voor een andere aanpak. Tot nu toe volgden alle modellen dezelfde huisstijl, met de omvang als belangrijkste verschil. Voortaan moet ieder model een eigen karakter hebben en om dat idee te versterken grijpt het merk terug op beroemde namen uit het verleden. Maak kennis met de Capri nieuwe stijl.

De eerste kennismaking met de nieuwe Capri kan als een schok worden ervaren. Tot 1986 was de Capri een elegante, slanke sportcoupé en de nieuwe Capri is een grote, brede, hoge SUV. Volgens Ford is dit hoe de auto zich zou hebben ontwikkeld als Ford de Capri de laatste 40 jaar in het modellengamma zou zijn gebleven. De originele Capri was immers een gezinsauto in een bijzondere verpakking en anno 2025 is een SUV een gezinsauto in een eigentijds jasje. Echter, wat Autozine betreft is dit wat er gebeurt als een atleet de gezondheid 40 jaar verwaarloost. De nieuwe Capri is in alle richtingen uitgedijd en het gespierde uiterlijk heeft ruimte gemaakt voor moddervette lijnen.

Ford Capri

Echter, naast andere moderne SUV's ziet de Capri er prima uit. Bovendien maakt de aflopende daklijn de Capri net even anders dan het huidige aanbod van Ford. Daarbij is de Capri groter dan de Explorer en kleiner dan de Mustang MACH-E en dus vult het model ook een gat in het aanbod. Met heel veel fantasie is er iets van de klassieke Capri terug te zien in de nieuwe generatie. De daklijn en de dubbele koplampen (maar wel gevat in een enkele behuizing), de grille die iets lager ligt dan de koplampen, de zwarte rand onder de portieren, het patroon van de velgen en de vorm van de achterste zijruit hinten bovendien aan de originele Capri.

Ford Capri
Ford Capri

Ruimte en uitrusting

Van binnen zijn de gelijkenissen geringer. De onderste spaak van het stuurwiel (en alleen de onderste!) en de streep op de stoelbekleding moeten voor een band met de klassieke Capri zorgen. De lage zitpositie van weleer is verruild voor de hoge zit van een SUV en dat zorgt voor een makkelijke instap, goed zicht op het verkeer en de mogelijkheid om de batterijen in de vloer te bouwen. Samen met de grote vraag naar SUV's is dat laatste de belangrijkste reden waarom de nieuwe Capri in de hoogte is gebouwd. De ruimte voorin is prima en met grote volwassenen voorin resteert achterin meer dan genoeg hoofd- en beenruimte voor nog eens twee grote volwassenen.

„De Ford Capri is een uitstekend rijdende elektrische auto die de voordelen van elektrisch rijden (stil, snel, zuinig, stabiel, makkelijk te rijden) goed benut“

Ten opzichte van de Ford Explorer heeft de Capri meer overhang achter de achterwielen en daarom is de bagageruimte zeer groot (627 liter). Een handig detail: in de loze ruimte tussen de wielkast en de achterklep heeft Ford een bak voor de laadkabel gemaakt.

Het dashboard is modern en minimalistisch, want het aantal knoppen op het dashboard is gering. Vrijwel alle functies worden bediend met toetsen op het stuurwiel en/of het centrale beeldscherm. Dat beeldscherm is zeer royaal bemeten en de hellingshoek kan worden aangepast. Wederom weet Ford loze ruimte slim te benutten, want achter het beeldscherm is een "geheim" bergvak gemaakt.

Omdat de Capri is gebaseerd op het platform van de Volkswagen ID.4 en ID.5 oogt het infotainment-systeem weliswaar als een Ford-product, maar is het "brein" afkomstig van Volkswagen. Desondanks kan de Capri wel communiceren met Fords eigen app om de auto te beheren via de mobiele telefoon. Alhoewel het navigatiesysteem naar behoren functioneert, is een navigatie-app op de mobiele telefoon overzichtelijker en makkelijker te bedienen. Tijdens de test is daarom frequent gebruik gemaakt van Apple CarPlay / Android Auto.

In plaats van een standaard audiosysteem heeft de Capri een "sound bar". Dat betekent dat de luidsprekers niet naast, maar voor de luisteraars staan en dat klinkt veel natuurlijker. Net als de ID-modellen van Volkswagen heeft ook de Ford Capri knoppen die aanraakgevoelig zijn en fysiek kunnen worden ingedrukt. Echter: in beide gevallen is het resultaat onzeker en vooral het instellen van het volume van de radio is lastig.

Ford Capri

Elektrische auto

Omdat de Capri is gebaseerd op de Volkswagens ID.4 en ID.5 zijn de batterijen en aandrijflijnen ook gelijk. Daarom is de Capri leverbaar in een standaard versie met achterwielaandrijving ("standard range RWD"), met extra grote batterij en achterwielaandrijving ("extended range RWD") en met extra grote batterij en vierwielaandrijving. Het theoretische bereik varieert van 592 km tot 627 km en daarmee wil Ford kopers aanspreken die niet eerder elektrisch hebben gereden en zich zorgen maken over de actieradius.

Onder ideale omstandigheden kan de Capri met 185 kW (alleen "extended range") snelladen en dat is een keurige snelheid voor een auto in deze prijsklasse en met deze accucapaciteit. Echter, daarvoor is het nodig om de batterij ruim van tevoren op de ideale temperatuur te brengen (snellader als bestemming invoeren) en dit kan tot 45 minuten kosten bij koud weer.

Ford Capri

Het motorvermogen is, ongeacht de gekozen uitvoering, ruimschoots voldoende. De Capri overtuigt vanaf het eerste moment met nog meer daadkracht. De reactie op het stroompedaal is gretig en ook daarna bijt de SUV goed door. Door de B-stand van de automaat te selecteren kan op de motor worden geremd en tegelijkertijd energie worden teruggewonnen. Dit is onvoldoende om met één pedaal te kunnen rijden, maar voldoende om het rempedaal zelden aan te tikken.

Ford claimt dat de Capri een superieure stroomlijn heeft en belooft daarom het spectaculair lage verbruik van 13.3 kWh / 100 km. Tijdens onze test onder ongunstige weersomstandigheden was dat veel hoger, namelijk 17.6 kWh / 100 km. De daadwerkelijke actieradius verschilt daarom ook sterk van de belofte: 461 km in plaats van 592 km (AWD versie).

Ford Capri

Weggedrag

De belangrijkste reden om voor een (moderne) Ford te kiezen is het superieure weggedrag. Alhoewel het onderstel in de basis gelijk is aan dat van de eerder genoemde Volkswagens, belooft Ford dat de schokbrekers en fijnregeling verschillen om tot een eigen karakter te komen. In de praktijk is het gewicht van de centraal in de vloer geplaatste batterij echter van veel grotere invloed op het weggedrag dan de wielophanging en daarom rijdt de Capri als een heel gewone elektrische auto.

Dat wil zeggen: de Capri is een zeer goede elektrische auto. Ford weet het hoge gewicht van de accu goed te verhullen zonder terug te vallen op een hard onderstel. Daarbij maakt Ford slim gebruik van het feit dat de Capri primair achterwiel is aangedreven en daarom sturen de voorwielen heel ver in voor een kleine draaicirkel. Kortom: de Ford Capri is een fijne, functionele en moderne auto.

Ford Capri

Conclusie

Na een week rijden en een uitgebreid interview met een expert van Ford Nederland verkeert de Autozine-redactie nog steeds in opperste verwarring. Ford geeft aan dat de nieuwe Capri geen retro-model is en niet bedoeld is als opvolger van de iconische sportcoupé. Tegelijkertijd zijn er details met de haren bijgesleept om wel degelijk een band met het verleden te vormen. Het lijkt alsof Ford gedurende de ontwikkeling van het model zelf ook niet meer wist wat het wilde.

Het beste is daarom om de naam te negeren en te kijken naar het product. En dat deugt! De Ford Capri is een uitstekend rijdende elektrische auto die de voordelen van elektrisch rijden (stil, snel, zuinig, stabiel, makkelijk te rijden) goed benut. De actieradius is groot, opladen gaat snel. Het uiterlijk is modern en gestroomlijnd, zonder dat dit ten koste gaat van de binnenruimte. Kortom: negeer de naam, want dat is het enige echte grote nadeel van de Ford Capri.

plus
  • Prima prestaties
  • Goede rijeigenschappen
  • Zeer ruim, ook achterin
min
  • Onoverzichtelijk koetswerk
  • Onhandige druk-aanraak knoppen
  • Onbegrijpelijke keuze voor de naam