Publicatiedatum: 21 december 2024
Ford Puma
Autotest

Ford Puma

Opfrisser

Autotest - Ford frist de Puma op. Dat is op de eerste plaats omdat de auto inmiddels vijf jaar op de markt is, dus het is tijd voor vernieuwing. Daarbij moet de Puma voldoen aan nieuwe veiligheidseisen van de Europese Unie. En... heeft het misschien iets te maken met de zogenaamde "Gen E" die eraan komt?

Ford heeft zichzelf binnen luttele jaren getransformeerd van een merk dat hatchbacks, sedans en MPV's aanbiedt tot een merk dat nog voornamelijk SUV's levert. De Puma is daarvan de kleinste. En... het is een absoluut verkoopsucces voor Ford. Juist daarom is besloten de Puma op te frissen voor modeljaar 2024.

Ford Puma

Daarbij werden reacties van klanten genomen als leidraad. Volgens Ford waren klanten tevreden over de vormgeving, daarom zijn hier slechts kleine aanpassingen gemaakt. Zo is het logo verplaatst van de motorkap naar de grille, zijn er nieuwe velgen leverbaar en is decoratief chroom vervangen door zwarte elementen. Voortaan is LED-verlichting standaard en is matrix- verlichting optioneel.

Ruimte met Mega Box

Een unieke voorziening van de Puma is de zogenaamde "Mega Box". Dit is een diepe kuip onder de laadvloer waarin "vieze" dingen zoals laarzen, sportkleding of tuinplanten kunnen worden vervoerd. De kuip kan eenvoudig schoon worden gespoeld dankzij een afvoerputje onderin. Halverwege de carrière van de Puma heeft Ford de batterij van de mild-hybrid versie verplaatst, zodat de Mega Box groter is dan bij de eerste generatie van de Puma. Om aan te geven hoe groot de Mega Box is: een middelgrote trolley verdwijnt er bijna in (zie foto).

Ford Puma
Ford Puma

De ruimte voorin blijft prima, waarbij opvalt dat de Puma eigenlijk geen SUV is, maar een crossover. Dat betekent dat de Puma kleiner en lager is dan een SUV, maar hoger en ruimer opgezet dan een traditionele hatchback. De hier gereden ST-Line versie heeft een sportief tintje dankzij kuipstoelen, rode stiknaden en halflederen bekleding. De ruimte achterin is gemiddeld voor een auto van deze omvang.

Uitrusting met Sync4

Toen de Puma werd geïntroduceerd in 2019 leverde Ford versie 3 van het in eigen huis ontwikkelde audio-, communicatie- en navigatiesysteem genaamd "Sync". Inmiddels is de Puma voorzien van "Sync 4". Het eerste dat opvalt is het grote beeldscherm. Dat ziet er meer volwassen uit en is uiteraard makkelijker leesbaar. De functionaliteit is grofweg gelijk gebleven. De vooruitgang zit in een internet-verbinding waarmee updates zijn te installeren zonder de dealer te bezoeken. Ook het navigatiesysteem is internet gebaseerd, dus kaartmateriaal is nooit verouderd en verkeersinformatie is altijd actueel.

„De belangrijkste vooruitgang zit in het infotainmentsysteem "Sync4", dat voortaan internet als bron gebruikt voor informatie en updates“

Voor het koppelen van een mobiele telefoon (met Apple CarPlay / Android Auto) zijn voortaan USB A en C beschikbaar. Het opladen van een telefoon kan draadloos. Wanneer Apple CarPlay wordt gebruikt, biedt Ford een bijzondere weergave. Ford maakt gebruik van het grotere beeldscherm door CarPlay is niet beeldvullend weer te geven; ernaast wordt onder andere informatie over de afgespeelde muziek, het verbruik of de route getoond.

Ford Puma

De testauto is voorzien van een audiosysteem van "B&O Play". Dit is de eenvoudige tak van het hoogstaande hifi merk en doet wat het belooft: het produceert weliswaar geen hoogstaand geluid, maar wel een krachtige, heldere en muzikale klank waar lang en genoeglijk naar kan worden geluisterd. Voortaan is de Puma leverbaar met een "soundbar", maar die is niet vergelijkbaar met een dergelijke voorziening voor de televisie thuis. De "soundbar" bevat slechts twee tweeters en doet daarom meer voor het uiterlijk dan voor de geluidsbeleving.

Veiligheid

Uiteraard is de Puma vanaf 2024 voorzien met alle veiligheidssystemen die verplicht worden door de Europese Unie. Wie daar niet van is gediend kan ze uitschakelen door lang op de "LIM"-knop van de cruise-control op het stuurwiel te drukken om ze uit te schakelen. Handig!

Wat als belangrijkste bijdrage aan de veiligheid is ervaren, is de 360 graden camera. Dit is niet alleen praktisch tijdens parkeren. Bij manoeuvreren geeft het een beter zicht op de omgeving en dat maakt het veiliger voor fietsers en voetgangers. Ook heel handig: tijdens het rijden zijn de parkeersensoren aan de zijkant van de auto actief. Wanneer op een smalle weg een tegenligger nadert, is het daarom makkelijker om te bepalen hoeveel ruimte aan de zijkant van de auto resteert. Niet nieuw, maar wel opmerkelijk: ondanks de kleine buitenspiegels geeft de Puma toch prima zicht naar achteren.

Ford Puma

Rijeigenschappen

Zoals eerder aangestipt is de Puma geen SUV, maar een crossover. Daarom houdt ook het weggedrag het midden tussen dat van een terreinwagen en een personenauto. En omdat de Puma een Ford is, beschikt het model over een onderstel dat zelfs enthousiaste automobilisten blij weet te maken! Al jaren weet Ford de beste balans te vinden tussen comfort, sportiviteit en communicatie. Ondanks het feit dat er niets is gewijzigd aan het onderstel, wist de Puma tijdens deze test aangenaam te verrassen met de uitstekende rijeigenschappen. Op slecht wegdek zijn oneffenheden weliswaar voelbaar, de scherpe randjes worden effectief gefilterd en daarom is het rijden niet vermoeiend. Onder alle omstandigheden communiceert de Puma uitstekend met de bestuurder, zodat deze als vanzelf aanvoelt waartoe de auto in staat is. Omdat dat heel veel is, nodigt de Puma uit tot vlot rijden en beloont dat steevast met een levendig gedrag en overtuigende stabiliteit.

Let op: in de basis is het weggedrag van iedere Puma gelijk, maar afhankelijk van de gekozen uitvoering verschillen de nuances. De Titanium heeft een fractioneel verhoogd onderstel voor meer  comfort. De hier gereden ST-Line heeft juist een iets stugger onderstel voor een sportiever gevoel.

Ford Puma

Motor

Het weggedrag is niet voor verbetering vatbaar, de motor helaas wel. Dat is nog altijd een 1.0 liter mild hybrid. De prestaties daarvan zijn ruim voldoende en gecombineerd met de "Powershift"-automaat doet de aandrijflijn wat ervan mag worden verwacht. Het roffelende geluid van de driecilinder wordt effectief gesmoord, zodat de Puma niet klinkt als een goedkoop autootje.

Echter, het verbruik is te hoog in vergelijking met soortgelijke auto's van concurrenten. Op een veeleisend parcours in Belgisch Wallonië kwam het verbruik uit op 7 liter per 100 km en dat is echt te veel voor een auto als deze. In de stad en in de file loopt het verbruik snel op en alleen wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden dalen de waarden. En dat is waarom Ford inmiddels de "Gen E" heeft aangekondigd. Vanaf 2025 is de Puma ook leverbaar als elektrische auto en daarvoor vormt deze opgefriste Puma een goede basis.

Ford Puma

Conclusie

De Ford Puma is opgefrist voor modeljaar 2024. Die term is bewust gekozen, want de wijzigingen zijn minimaal. Het uiterlijk is slechts op details gewijzigd. De Puma voldoet voortaan aan de veiligheidseisen van de Europese Unie. De belangrijkste vooruitgang zit in het infotainmentsysteem "Sync4", dat voortaan internet als bron gebruikt voor informatie en updates.

Eigenlijk was de proefrit vooral een opfrisser voor de redacteur. Die was vergeten hoe fijn deze kleinste Ford rijdt en kijkt nu des te meer uit naar de "Gen E": de elektrisch aangedreven Puma die is aangekondigd voor 2025.

plus
  • Slimme Mega Box
  • Uitstekende rijeigenschappen
min
  • Hoog verbruik 1.0 mild hybrid motor
  • Opdringerige en irritante veiligheidssystemen (verplicht)