Nio ET5
Innovatiedrang
De ET5 doet nog iets anders: het is geen SUV! De ET5 is een traditionele sedan en dat betekent een gunstige stroomlijn en een laag zwaartepunt. De vele camera's en sensoren rondom maken duidelijk dat de ET5 bedoeld is als volledig zelfrijdende auto. In vergelijking met de directe concurrenten is de ET5 iets langer en breder voor een imposantere uitstraling.
Ruimte
Echter, de wielbasis is gemiddeld en daarom is de ruimte voor- en achterin ook gemiddeld. Dat wil zeggen: vier volwassenen zitten prima. Langere bestuurders merken dat de stoelen onvoldoende in hoogte verstelbaar zijn, daarom zitten ze onwennig hoog. Dat geeft meer het gevoel "op" dan "in" de auto te zitten. Desondanks is de hoofdruimte ruim voldoende. Vanwege de constructie van de hoedenplank en de vlak liggende achterruit is het zicht in de binnenspiegel matig.
De ET5 heeft niet alleen ruimte voor vier personen, maar ook voor hun bagage. Omdat de ET5 een echte sedan is (en geen "liftback") scharniert de achterruit niet mee met de achterklep en is de toegang tot de bagageruimte relatief klein. In tegenstelling tot veel andere elektrische auto's heeft de ET5 geen tweede bagageruimte onder de motorkap.
Uitrusting
Voor het dashboard heeft Nio zich op zijn zachtst gezegd laten "inspireren" door concurrent Tesla. Net als bij de Tesla Model 3 is het dashboard vrij van knoppen en zelfs luchtroosters zijn niet te zien. Alle functies worden bediend middels een centraal beeldscherm. De indeling, kleuren en zelfs reactiesnelheid is gelijk aan die van Tesla.
Nio gaat een stap verder met "Nomi": een bewegend robotje dat centraal op het dashboard staat. Met een vrolijke stem groet ze de inzittenden bij aanvang van iedere rit. En volgens Nio kan een groot deel van de auto worden bediend door simpelweg met Nomi te praten. Vooralsnog is de functionaliteit sterk beperkt in het Nederlands en daarom is voor deze test gekozen voor het Engels. Echter, ook dan begrijpt Nomi vrijwel niets. Ze vraagt dingen anders te formuleren, belooft het in de toekomst beter te doen of komt met het verkeerde antwoord. Door een "slimme" assistent zo prominent te presenteren lijkt Nio veel vertrouwen in de techniek te hebben, maar in de praktijk zijn slimme assistenten van andere merken beduidend slimmer.
Nio stelt dat het in China volledig zelfrijdende functies aanbiedt en de rekenkracht van de computer van de ET5 en de vele sensoren zetten die bewering kracht bij. In Europa zijn volledig zelfrijdende auto's echter nog niet toegestaan en daarom is de bestuurdershulp van de ET5 beperkt. Echter: voor een auto die zoveel kan, zou beperkte hulp in Europa een koud kunstje moeten zijn. In de praktijk staan echter ook de zelfrijdende functies niet op het niveau van de gevestigde orde. In vergelijking met eerder gereden modellen van Nio is wel merkbaar dat de software terughoudender is geworden, maar dat wil niet zeggen dat het ook beter of accurater is.
Ook op details is de software (versie 1.3.3 NL) voor verbetering vatbaar. Zo vielen FM en DAB+ radio alsmede een Bluetooth verbinding regelmatig weg. Tenslotte lijken diverse systemen elkaar tegen te werken. Zo kan Nomi opties op het centrale beeldscherm tonen, maar zodra de bestuurder de blik daarop richt zegt Nomi "houd de ogen op de weg"!
Elektrische auto
Zelfs de "eenvoudigste" ET5 gaat de concurrentie aan met de snelste en sterkste uitvoeringen van de concurrentie. Vierwielaandrijving en een vermogen van 490 pk / 700 Nm zijn namelijk standaard. In de comfortabele en economische modus is de ET5 al zo snel en sterk, dat de bestuurder als vanzelf een superieur gevoel krijgt. De ET5 zet zich moeiteloos in beweging, waarbij de bovengemiddelde breedte, het zicht op de motorkap en tegelijkertijd het gebrek aan motorgeluid voor een groots gevoel zorgen. In de comfortabele en economische modus voelt de ET5 groot en zwaar. Mede vanwege de ongebruikelijk grote draaicirkel voelt de ET5 bovendien nog groter dan hij eigenlijk is.
De ET5 laat zijn kracht zien wanneer voor de "sport" of "sport+" stand wordt gekozen. Dan wordt het onderstel stugger, waardoor de hele auto minder zwaar voelt. Tegelijkertijd is de reactie op het stroompedaal veel gretiger en wordt meer energie teruggewonnen bij het loslaten van het stroompedaal. Wanneer het stroompedaal tot op de vloer wordt ingetrapt, is voelbaar dat de banden net voldoende grip hebben om de lawine van vermogen in beweging om te zetten. Dan is de ET5 ziedend snel met een venijn dat alleen is weggelegd voor elektrische auto's. Zoals eerder aangegeven: omdat de ET5 geen SUV is, is de wegligging veruit superieur en kan de ET5 het overweldigende vermogen goed aan (alhoewel de banden soms iets te vroeg "gillen" van plezier).
Laden en bereik
Reken bij een sportieve rijstijl op een verbruik van 19 kWh per 100 km. Wanneer kalm wordt gereden daalt dat tot 15 kWh per 100 km. Met de 75 kWh batterij in de testauto (er is ook een versie met 100 kWh) was dat onder zeer gunstige weersomstandigheden voldoende voor een actieradius van zo'n 450 km.
Op weg naar een snellader kan de batterij worden voorverwarmd om aldaar extra snel te kunnen laden. Tijdens de test kon daarom met 145 kW worden opgeladen en rond 50% daalde die snelheid tot zo'n 130 kW. Gedurende het laadproces toont de ET5 veel details over het laadproces, zodat de bestuurder volledig inzicht heeft in het proces.
Wat Nio uniek maakt, is het alternatief voor opladen. De batterij kan ook in zijn geheel worden vervangen! In de korte tijd dat Nio actief is in Nederland zijn inmiddels vijf zogenaamde "swap stations" geopend. Wanneer de auto bij het station arriveert, herkent de computer markeringen op het wegdek. Vervolgens rijdt de ET5 zelf achteruit het wisselstation binnen en wordt de accu volledig automatisch vervangen. Dit gaat zo snel, dat een stop bij het benzinestation meer tijd kost! Aanvankelijk leek batterij-wisselen overbodig en een oplossing voor een niet bestaand probleem, maar wie eenmaal een batterij heeft gewisseld ziet (snel)laden als complex en tijdrovend. Op dit punt heeft de ET5 de testrijder echt van gedachten doen veranderen!
Conclusie
Het nieuwe merk Nio begint niet met voordelige modellen onderin de markt, maar mikt meteen op de top! De ET5 gaat daarom de concurrentie aan met de meest innovatieve en vooruitstrevende modellen. Omdat de ET5 in feite een computer op wielen is, valt deze conclusie uiteen in een oordeel over de hard- en de software.
De software zou de ET5 in staat moeten stellen om volledig zelfstandig te kunnen rijden. Dat is echter nog niet toegestaan in Europa en daarom is deze functionaliteit sterk beperkt. Omdat de ET5 tot zoveel meer in staat is, zou beperkt zelfstandig rijden eenvoudig moeten zijn. In de praktijk zijn zelfrijdende functies echter minder accuraat en betrouwbaar dan gemiddeld. Ook de beloofde slimme assistent "Nomi" blijft qua begrip en mogelijkheden sterk achter bij het bestaande aanbod. Daarnaast lijken diverse functies onafhankelijk te zijn ontwikkeld met als gevolg dat ze elkaar in de praktijk tegenwerken. Het grote voordeel van software is echter: met een update zijn alle problemen eenvoudig te verhelpen.
Als het gaat om de hardware is er gelukkig veel minder reden tot kritiek. De ET5 is ruim en comfortabel. Het weggedrag is prima, waarbij de bestuurder kan kiezen voor comfort of dynamiek. De prestaties zijn uitmuntend en de actieradius ruim voldoende. De ET5 kan snel opladen. Als dat niet voldoende is, kan de batterij onderweg razendsnel worden vervangen.
- Uitstekende prestaties
- Hardware is klaar voor vooruitstrevende software
- Groot bereik, snel opladen, handig batterij wisselen
- Veel bandengeluiden
- Geen dashboardkastje
- Software voor (veel) verbetering vatbaar