Publicatiedatum: 4 januari 2024
Fiat 600e
Autotest

Fiat 600e

Charmante gezinsauto

Autotest - De Fiat 500e is leuk, speels en charmant. Echter, als gezinsauto is de 500e net een maatje te klein. Bovendien is de vraag naar SUV's onverminderd groot en daar wil Fiat graag op inspelen. Daarom introduceert de Italiaanse fabrikant nu de 600e. De 600e volgt de stijl van de 500e, maar dan in de vorm van een SUV. Weet ook deze grote broer te verleiden?

Om meteen vooroordelen en misverstanden weg te nemen: de 600e is geen verlengde 500e. Qua stijl gaat de 600e zelfs verder, want het lijnenspel is aangescherpt voor een stoerdere uitstraling. En alhoewel de 600e niet hoger is dan de 500e, zorgen de onderlinge verhoudingen en de grote wielen voor de beoogde SUV-uitstraling. Grote logo's en strategisch geplaatste Italiaanse vlaggetjes benadrukken de trotse herkomst. Het geheel komt optimaal tot zijn recht dankzij de oranjerode kleur van de testauto.

Fiat 600e

Ruimte

Ook met het interieur weet de 600e te charmeren met uitgesproken kleuren en materiaalkeuzes. Bovendien is een mooie balans gevonden tussen retro elementen en moderne bediening. In vergelijking met soortgelijke auto's van andere merken van moederbedrijf Stellantis doet de 600 echter wat simpel aan. Zo is de Peugeot 2008 meer verfijnd en straalt de Opel Mokka meer kwaliteit uit. Fiat maakt dat echter goed met een beduidend lagere prijs.

Als het gaat om de binnenruimte weet de 600e helaas niet te overtuigen. Alhoewel de 600e veel groter lijkt dan de 500e, is de wielbasis slechts een paar centimeter langer. De ruimte voorin is daarom slechts gemiddeld en die achterin matig. Volwassenen passen alleen achterin als de bestuurder en bijrijder flink inschikken. Als gezinsauto is de 600e dus alleen geschikt voor ouders met kleine kinderen. En... hoe mooi de stoelen er ook uitzien: het comfort laat vooral op de lange afstand te wensen over.

Fiat 600e
Fiat 600e

De bagageruimte is wel beduidend groter dan die van de 500e. Echter, in vergelijking met andere compacte SUV's is ook de kofferruimte van de 600e slechts gemiddeld groot (groter dan de Opel Mokka, kleiner dan de Peugeot 2008). Toen de 600e werd aangekondigd, beloofde Fiat dat de auto de grootste bergruimte onder de voorklep ("frunk") zou krijgen in het segment. Hier is uiteindelijk niets van terecht gekomen: de 600e heeft namelijk helemaal geen bergruimte onder de motorkap! Ook jammer: de achterportieren hebben geen bergvakken.

Uitrusting

Omdat Fiat de 600e expliciet lager prijst dan de concurrenten uit eigen huis, is de uitrusting slechts adequaat. Ondanks het feit dat de testauto de "La Prima" top-uitvoering was, is deze nooit als overdadig of exclusief ervaren.

„Door de retro-stijl van de Fiat 500 te vertalen naar de proporties van de SUV is de 600 stoer en toch charmant“

Het infotainment-systeem (audio, communicatie en navigatie) is uiterst eenvoudig vormgegeven en ook de functionaliteit omvat wat vereist is en niet meer dan dat. Zo kan het navigatiesysteem geen automatische tussenstop plannen als de batterijlading ontoereikend is om de bestemming te halen. Wanneer de gebruiker vraagt om het energieverbruik in een andere eenheid weer te geven, rekent het systeem de oude data niet om, maar volgt een reset en begint de meting opnieuw. Da's nog eens een luie programmeur! De beloofde spraakgestuurde assistent meldt dat het abonnement nu al is verlopen, terwijl de demo nog geen maand oud is. Gelukkig zijn veel zaken eenvoudig goed te maken dankzij online updates. Daarnaast is er de mogelijkheid om terug te vallen op de eigen smartphone dankzij ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.

Fiat 600e

Alhoewel alle nieuw geintroduceerde auto's volgens de Europese wet iedere slordigheid van de chauffeur moeten afstraffen, doet de 600e dat niet. Volgens de informatie op het centrale beeldscherm waren alle veiligheidsvoorzieningen actief, maar tijdens de testrit klonk nooit een waarschuwing (en dat was niet omdat de testrijder foutloos reed). Alhoewel dit niet zo hoort, is het als een groot voordeel ervaren. Ook heel fijn: in tegenstelling tot de cruise-control in de Fiat 500e, raakt de 600e niet in paniek in druk verkeer.

Elektrische auto

Fiat had al een compacte SUV in het assortiment, de 500X, maar die was niet leverbaar als elektrische auto. Dat is de belangrijkste reden van het bestaan van de 600e, want elektrische aandrijving is achteraf lastig in te bouwen. Dankzij de slimme timing van Fiat maakt de 600e gebruik van de net geïntroduceerde tweede generatie van de elektrische aandrijflijn van moederbedrijf Stellantis. Daarmee is de 600e in theorie concurrerend als het gaat om stroomverbruik, actieradius en prestaties.

Fiat 600e

Toch is in de praktijk vooral merkbaar dat Fiat zich richt op kopers die voor het eerst de overstap naar elektrisch rijden maken. Om die nieuwkomers tegen zichzelf te beschermen levert de elektromotor niet vanaf het eerste moment zijn volle vermogen, maar wordt de kracht geleidelijk opgebouwd alsof het een verbrandingsmotor is. Bovendien kan slechts zeer beperkt op de motor worden geremd (om energie terug te winnen). In de sportstand is de 600e een ontegenzeglijk vlotte auto, maar het echte venijn dat kenmerkend is voor elektrische auto's is geheel afwezig (bij Stellantis is dat alleen te vinden in de Abarth 500e). Op één punt verschilt de 600e uiteraard van een auto met verbrandingsmotor: de 600e doet zijn werk in stilte.

De 600e was een kleine week te gast bij de Autozine-redactie en in die periode varieerde het verbruik van 14 tot 17 kWh per 100 km. Vooral die eerste waarde is uitzonderlijk laag en kenmerkend voor de nieuwe, efficiente aandrijflijn van het moederbedrijf. Dankzij het lage energieverbruik kon de beloofde actieradius van 400 km gemakkelijk worden waargemaakt.

Fiat 600e

Volgens Fiat kan de 600e snelladen met een snelheid van maximaal 100 kW. Dat ging in de praktijk niet sneller dan 73 kW. Dat is echter nog steeds een keurige snelheid ten opzichte van de capaciteit van de batterij. Voor het laden bij een publiek laadpunt levert Fiat een knalgele kabel mee die zo goed opvalt, dat de kans minimaal is dat iemand er over struikelt.

Weggedrag

Naast het uiterlijk is het weggedrag het sterke punt van de Fiat 500e. Op een klein stuur en relatief directe besturing na, komt daarvan weinig terug in de 600. Technisch gezien heeft de 600 namelijk meer gemeenschappelijk met de Jeep Avenger (jawel, ook van hetzelfde moederbedrijf). Dat betekent dat de 600 een kalm, voorspelbaar en goedmoedig weggedrag heeft. Het onderstel is relatief zacht, voor minder dynamiek en meer comfort. Dat uitblijven van speelsheid lijkt misschien een nadeel, maar het is wel bepalend voor het karakter: de Fiat 600 is een gezinsauto.

Fiat 600e

Conclusie

Weet de Fiat 600 net zo te verleiden als de 500? Met het uiterlijk zeker wel. Door de retro-stijl van de Fiat 500 te vertalen naar de proporties van de SUV is de 600 stoer en toch charmant. De 600 oogt groot, maar is niet ruim. Er is weliswaar meer binnenruimte dan in een Fiat 500, maar de 600 blijft achter bij andere compacte SUV's. Als gezinsauto scoort de 600 daarom slechts een magere voldoende.

Omdat de 600e gebruik maakt van de tweede generatie van de aandrijflijn van het moederbedrijf, zijn de prestaties goed, het verbruik laag en de actieradius groot. Om de overstap naar elektrisch rijden zo klein mogelijk te maken, maakt Fiat doelbewust geen gebruik van alle mogelijkheden die elektrisch rijden biedt (bliksemsnelle acceleratie, rijden met één pedaal). Mede omdat de 600e op een ander platform staat, heeft de 600e niet zo'n speels weggedrag als de 500e. Het zorgt er echter voor dat de 600e nog beter in zijn rol als gezinsauto past, maar dan wel een heel charmante!

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Laag energieverbruik
  • Terughoudende bestuurders-assistenten
min
  • Kleine buitenspiegels
  • Matige ruimte uit royale buitenmaten
  • Matig comfort voorstoelen op lange afstand