Volkswagen ID.Buzz
Prettig wonen
Met een onweerstaanbaar uiterlijk! Volkswagen heeft het geliefde en welhaast iconische busje uit de jaren '60 als uitgangspunt genomen en op basis daarvan een moderne auto ontwikkeld. De uitstraling is daarom sympathiek en dat vormt een groot contrast met de stoere en onverzettelijke terreinwagens die nu als gezinsauto worden ingezet.
De Volkswagen-bus dankt zijn tweede leven mede aan de komst van elektrische aandrijving. Die past namelijk perfect in een bus. De vloer is lang en vlak en biedt daarom ruimte aan een grote batterij. Een elektrische motor is juist klein, zodat er geen lange motorkap nodig is. Sterker nog: de ID.Buzz heeft achterwielaandrijving en onder de motorkap zijn alleen de airconditioning en stuurbekrachtiging te vinden. Bijna de volledige lengte van de Buzz kan daarom nuttig worden gebruikt en dus is de binnenruimte veel groter dan die van een evengrote SUV.
Ruimte
SUV's worden vaak gekozen om de eenvoudige instap en het goede overzicht over het verkeer. De instap van de ID.Buzz is zelfs hoger dan die van een zeer grote SUV en het overzicht over het verkeer is daarom nog beter. De ruimte voorin is uitstekend, maar waar de ID.Buzz echt schittert is achterin. De tweede rij stoelen staat op rails, zodat er keuze is tussen veel beenruimte of zelfs overweldigende beenruimte.
De hier gereden versie met verlengde wielbasis (LWB) is voorzien van een derde zitrij en ook daar zijn de hoofd- en beenruimte zeer goed. Zelfs de hoofdsteunen zijn hoog genoeg om lange volwassenen optimale veiligheid te bieden achterin. De derde zitrij is makkelijk bereikbaar dankzij de grote, elektrisch bedienbare schuifdeuren. Die voorkomen bovendien dat overenthousiaste kinderen de deuren op de bestemming opengooien en daarmee andere auto's beschadigen.
Zelfs wanneer de derde zitrij in gebruik is, is een behoorlijke bagageruimte beschikbaar. Deze biedt ruimte voor enkele grote koffers, maar niet voor de vakantiebagage van zes personen. Mocht dat ooit nodig zijn, dan mag de ID.Buzz een aanhanger van maximaal 1.600 kg trekken. Wanneer de stoelen van de derde zitrij worden verwijderd, resteert ruimte voor vier personen en heel veel bagage. Let op dat de stoelen van de tweede zitrij wel zijn op te klappen, maar niet te verwijderen (dat kan alleen met de Volkswagen Multivan).
Alhoewel de ruimte van de ID.Buzz uitzonderlijk is, weet de auto de meeste indruk te maken met de aankleding ervan. De testauto heeft een prachtig crème-kleurig interieur dat een warme uitstraling heeft. Het grote glazen dak zorgt voor veel licht in de cabine en versterkt het gevoel van ruimte. Het dak is elektronisch te dimmen, maar het effect hiervan is veel minder sterk dan bij andere merken. Het wordt daarom ook heet bij felle zon. Tenslotte dient het grote aantal bakjes, vakjes, USB-laders en andere praktische zaken in het interieur een vermelding. Dit alles maakt de ID.Buzz niet alleen tot een fijne auto om mee te reizen, maar zelfs om in te gaan wonen!
Uitrusting
De ID.Buzz is vanaf de basis ontworpen als personenauto én als bedrijfswagen. Wanneer een auto primair als bedrijfswagen is ontworpen en later een personenauto volgt, is de uitrusting vaak een bijzaak. Dankzij de opzet heeft de ID.Buzz dezelfde uitrusting als de meest moderne personenauto's van Volkswagen.
De fabrikant kiest daarbij voor een mix van beeldschermen en knoppen en dat pakt in de praktijk goed uit. Veelgebruikte functies zijn vaak in één handeling te activeren en alleen minder gebruikte zaken vereisen het bladeren door menu's op het centrale beeldscherm. Het enige kritiekpunt betreft de aanraakgevoelige paneeltjes (o.a. voor volume-regeling) die domweg minder handig en minder precies zijn te bedienen dan ouderwetse schuifjes. Juist heel slim is het "ID.Light": een lichtbalk over de volledige breedte van het interieur, net onder de voorruit. Middels animaties worden instructies van het navigatiesysteem, de laadstatus of de werking van de spraakgestuurde assistent verduidelijkt.
Alle elektronica functioneerde tijdens de testperiode zoals het hoort. De veiligheidsvoorzieningen zijn terughoudend. Waarschuwingen voor fouten of slordigheden worden niet als een kleinerende tik op de vingers ervaren, maar als een zinvolle hint. De bij andere merken zo gehate assistenten zijn daarom niet uitgeschakeld (hoewel dat eenvoudig kan).
Elektrische auto
Sinds de introductie in 2022 heeft Volkswagen de ID.Buzz gaandeweg verbeterd. Zo is bij de meeste uitvoeringen een 286 pk sterke motor standaard (was 204 pk) en heeft de batterij een capaciteit van 79 kWh (behalve bij de Pure-uitvoering). Volkswagen heeft de extra lengte die de versie met lange wielbasis biedt niet benut om een grotere batterij te plaatsen. De reden is dat de balans tussen gewicht, prestaties en prijs hierdoor verstoord zou worden. Wat Autozine betreft is dit een juiste keuze, want tijdens een kleine week proefrijden wist de ID.Buzz op alle punten te overtuigen.
De prestaties van de 286 pk / 560 Nm sterke elektromotor zijn op zijn zachtst gezegd goed. Als de bestuurder niet voorzichtig is, zet de ID.Buzz zich steeds met een forse duw van achteren in beweging. Daarbij is de auto zo vlot en stil, dat het belangrijk is om de snelheidsmeter goed in de gaten te houden om te voorkomen dat er niet ongemerkt te hard wordt gereden. Het verschil tussen de diverse rijmodi (eco / normaal / sport) is gering. Daarom is in de praktijk steeds de B-stand op de automaat gebruikt om meer energie terug te winnen bij uitrollen en remmen. Dat zorgt voor meer weerstand, voorkomt ongemerkt te hard rijden en beperkt het verbruik. Het testverbruik bij zeer gunstige weersomstandigheden en een ietwat baldadige rijstijl kwam uit op 19.4 kWh / 100 km (werkelijke actieradius: 427 km).
Opladen aan een publiek laadpunt verloopt teleurstellend traag. Bij een snellader wist de testauto een snelheid van 180 kW te halen. Dit liep vanaf 50% lading terug tot 153 kW en vanaf 60% zelfs tot 125 kW. Die snelheden zijn net voldoende voor een auto met deze accu-capaciteit en met dit prijskaartje.
Rijeigenschappen
Vanwege ronde vormen en vrolijke kleuren lijkt de ID.Buzz veel kleiner dan hij eigenlijk is. In feite is de ID.Buzz net zo groot als een Volkswagen Transporter of Multivan en daarom bepaald geen handzaam stadsautootje. Wel heeft Volkswagen er alles aan gedaan om het koetswerk zo overzichtelijk mogelijk te maken. De neus is zo kort, dat deze bijna ophoudt waar de voorruit begint. Dankzij een extra ruitje bij de A-stijl is er vrijwel geen dode hoek vooruit en is de kans kleiner om iets over het hoofd te zien in druk verkeer. Uiteraard heeft de ID.Buzz camera's rondom om manoeuvreren makkelijker te maken.
In tegenstelling tot veel andere busjes is de ID.Buzz vanaf de basis ontworpen als elektrische auto en dat komt tot zijn recht in de rijeigenschappen. Naast Volkswagens eigen Transporter biedt de ID.Buzz veel meer rust en verfijning. Gezien het karakter en de enorme omvang mag het logisch zijn dat de ID.Buzz geen dynamische auto is. Het is wel een heel stabiele auto. De bestuurder hoeft de rijstijl nooit aan te passen aan eventuele beperkingen van dit busje. De reactie op de besturing is zelfs zo vertrouwenwekkend dat menig bestuurder als vanzelf vlotter gaat rijden! De hoge zit, de stille cabine en het goedmoedige karakter maken de ID.Buzz bij uitstek geschikt om lange afstanden af te leggen.
Conclusie
Weet Volkswagen met de ID.Buzz de MPV nieuw leven in te blazen? Ja, zeker! Dat doet de fabrikant om te beginnen met het aansprekende uiterlijk. Deze test leert echter dat de ID.Buzz veel meer biedt dan alleen een aantrekkelijke vormgeving.
De hoekige vorm met de stompe neus zorgt ervoor dat de ID.Buzz veel meer ruimte biedt dan een even lange SUV. Daarom is de binnenruimte overweldigend, zeker wanneer wordt gekozen voor de lange wielbasis (LWB). Daarbij heeft Volkswagen de ruimte fraai aangekleed en voorzien van alle luxe om het verblijf te veraangenamen.
De rijeigenschappen zijn uitstekend. Dankzij de elektrische aandrijving is het zwaartepunt laag en dankzij de nieuwe motor zijn de prestaties uitstekend. Het weggedrag is zowel stabiel als verfijnd, waardoor merkbaar is dat de ID.Buzz vanaf de basis is ontworpen als elektrische auto. Kortom: als de ontwikkeling van de MPV niet was verstoord door de komst van de SUV, dan was de ID.Buzz het resultaat geweest.
- Zeer ruim
- Geslaagde vormgeving
- Uitstekende rijeigenschappen
- Forse prijs
- Traag opladen aan wisselstroom
- Elektrisch dimbaar zonnedak weinig effectief

