Polestar 4
Geavanceerde eenvoud
De "4" in de modelnaam maakt duidelijk dat dit het vierde model is van Polestar. De 4 is immers geen aangepaste versie van een bestaand model met alleen een vloeiende daklijn en staat zelfs op een compleet nieuw platform. Dat gaf de vormgevers letterlijk en figuurlijk de ruimte om hun ideale lijnenspel te bepalen.

Ruimte
Naast het uiterlijk was ook de ruimte voor de achterpassagiers belangrijk. Bij veel SUV-coupés gaat de aangepaste daklijn namelijk ten koste van de hoofdruimte achterin. Polestar kon het scharnierpunt van de achterklep en een belangrijk deel van de rolkooi verder naar achteren verplaatsen, waardoor de ruimte achterin inderdaad prima is. De achterklep ligt echter zo vlak, dat een achterruit nauwelijks zicht naar achteren zou bieden. Om tot een unieke uitstraling te komen is de achterruit daarom geheel komen te vervallen. De achterklep is groot, waardoor de eveneens grote bagageruimte goed toegankelijk is.
De ruimte voorin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. De zithouding is die van een SUV (hoog en rechtop), niet die van een coupé (laag en onderuit). Ook het knusse gevoel van een coupé ontbreekt. In plaats daarvan heeft de 4 een typisch Scandinavische stijl met rustige tinten, een opgeruimd dashboard en een ingetogen uitstraling. De enige frivole elementen zijn een gekleurde lijn in de veiligheidsgordels en een bijzonder stiksel in de handgrepen van de portieren. En dat siert de 4!
Uitrusting
Omdat er weinig knoppen zijn, lijkt de uitrusting eenvoudig. In feite is de 4 juist een uiterst geavanceerde auto waarbij zo goed is nagedacht over de bediening dat er weinig knoppen, hendels of beeldschermen nodig zijn. Daarbij zijn de dialogen even fraai en ingetogen als de rest van de auto.
Toch waren het de vele computersystemen waar de testredacteur tijdens de week durende proefrit dagelijks ruzie mee had. Polestar heeft de ontwikkeling van het infotainment-systeem geheel uitbesteed aan Google. Het navigatiesysteem en de slimme assistent werken daarom uitmuntend, mits de gebruiker een Google-account heeft en bereid is alle persoonsgegevens met Google te delen. Zo niet, dan maakt de Polestar 4 het leven van de bestuurder iedere dag zo moeilijk mogelijk. Het koppelen van externe apparaten kan wel, maar als vervolgens geen toestemming wordt gegeven om persoonsgegevens te delen valt veel functionaliteit weg. Dit terwijl diezelfde functionaliteit bij andere fabrikanten probleemloos wordt geboden zonder gegevens te delen.

Voor het koppelen van externe apparaten legt Polestar de nadruk op Bluetooth. Er zijn USB-aansluitingen beschikbaar, maar bij voorkeur voor opladen. Het hoogwaardige Harman / Kardon-audiosysteem is daarom als parels voor de zwijnen. De bandbreedte van Bluetooth is namelijk veel te beperkt om muziek aan te kunnen bieden in een kwaliteit die het audiosysteem recht doet.
Omdat de 4 geen achterruit heeft, voorziet Polestar in een digitale binnenspiegel in combinatie met een camera achterop. Omdat de kijkhoek van de camera vrijwel gelijk is aan die van een glazen spiegel, vroeg het nauwelijks gewenning om met een beeldscherm in plaats van een camera te rijden. Echter, tijdens achteruit inparkeren keek de testrijder steeds uit automatisme achteruit naar een niet bestaand raam.
De verplichte veiligheidsvoorzieningen laten zich eenvoudig uitschakelen. Daarbij had de testauto een vreemd "mankement": veelal werd een te hoge snelheid van de verkeersborden gelezen (vaak 100 km/u in de stad), waardoor de waarschuwing voor te hard rijden zelden tot nooit klonk. Wel kan de 4 een forse ruk aan het stuur geven bij het overschrijden van de doorgetrokken streep (bijvoorbeeld om een spitsstrook op te rijden). Dat is iets waar de bestuurder bedacht op moet zijn om ongelukken te voorkomen!

De Polestar 4 heeft geen traditionele sleutel, maar slechts een zendertje. Wanneer de bestuurder directerbij komt, ontgrendelt de auto. Wanneer hij/zij wegloopt, gaat de auto op slot. Tot zover niets bijzonders. Echter, het bereik ervan is minimaal. Wanneer de bestuurder naast de auto staat om een stekker aan te sluiten voor het opladen, gaat deze al op slot. Als er dan nog passagiers in de auto zitten, gaat het alarm vrijwel direct af. Hier had Polestar iets meer beweegruimte in mogen bouwen (want de "dog modus" inschakelen bij iedere stap buiten de auto is erg omslachtig).
Elektrische auto
Dankzij het nieuwe platform gaat het opladen zeer snel. Zelfs zonder de accu volledig leeg te rijden en zonder de accu voor te verwarmen, noteerde de testauto gemakkelijk laadsnelheden van ver boven de 100 kW. Die snelheden werden bovendien langdurig aangehouden. Dat is belangrijk, want de batterij heeft een capaciteit van 100 kWh. Als de laadsnelheden lager zouden liggen, zou de wachttijd onacceptabel lang zijn.
Dankzij deze enorme accu-capaciteit is de Polestar 4 een echte langeafstandskampioen. Daarbij is de 4 bijzonder zuinig (testverbruik: 16.6 kWh / 100 km) voor een auto van deze omvang en daarom kon in de praktijk steeds ruim 600 km op een volle batterij worden afgelegd.

Op het moment van schrijven staan er een twee- en een vierwielaangedreven versie van de Polestar 4 op de prijslijst. De variant met alleen achterwielaandrijving levert 272 pk / 343 Nm en dat is in de praktijk ruim voldoende. Ook met dit relatief bescheiden vermogen levert de 4 beduidend betere prestaties dan een soortgelijke auto met verbrandingsmotor. Bovendien worden die prestaties met groot gemak geleverd. Polestar kiest voor een ongebruikelijk hoge topsnelheid van 200 km/u en ook die wordt met groot gemak bereikt.
Let op: vanaf 80 km/u is al bovengemiddeld veel windruis bij de A-stijl hoorbaar. Boven de 130 km/u nemen de rijgeluiden zelfs sterk toe.
Weggedrag
De Polestar 4 met vierwielaandrijving heeft semi-actieve wielophanging, de hier gereden versie met tweewielaandrijving heeft een standaard onderstel. Daarmee is het weggedrag stevig, maar niet oncomfortabel. Het hoge gewicht zorgt namelijk voor een zekere rust, waardoor de auto ondanks de harde veren nooit stuitert of onrustig is. De stabiliteit is prima en daarom leent de Polestar 4 zich bij uitstek voor het afleggen van zeer grote afstanden.

Conclusie
Waarom neemt Polestar de moeite om voor een SUV-coupé een compleet ander model te introduceren terwijl andere merken alleen de daklijn aanpassen? Om de vormgevers de vrijheid te geven om echt tot een elegant model te komen. En om de hoofdruimte op de achterbank te garanderen.
Het nieuwe platform maakt de 4 ook tot het modernste model van Polestar. Dat komt tot uiting in de slimme elektronica, de doordachte bediening, de hoge laadsnelheden en de uitstekende rijeigenschappen. Toch maakt dat de 4 niet uniek. Juist elektrische auto's concurreren op het gebied van innovatie. Wat Polestar uniek maakt is het karakter: de Polestar 4 maakt alles makkelijk en is overal goed in, maar is tegelijkertijd uiterst bescheiden. De Polestar 4 laat zich daarom het beste omschrijven als "geavanceerde eenvoud".
- Prima rijeigenschappen
- Groot bereik, snel opladen
- Zeer ruim, ook onder het coupe-dak
- Alarm te scherp afgesteld
- Veel windruis op hoge snelheid
- Zorgen over privacy door Android Automotive