5 augustus 2018
Feedback
Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback

De fijnste

Autotest | Wat is de fijnste Audi? De A1 is de kleinste en daarmee ook het meest levendige model van Audi. De A8 daarentegen is het grootste, meest vooruitstrevende en daarom ook meest comfortabele model. De fijnste Audi combineert het beste van alle modellen en dat is precies wat de nieuwe A7 Sportback belooft: de dynamiek van een compact model en de technologie van het topmodel...

Er is nog een punt waarmee de A7 Sportback zich nadrukkelijk onderscheidt van andere modellen van Audi: het uiterlijk. De A7 Sportback is een vierdeurs model, maar de lijnen zijn die van een coupé. Daarmee is de A7 minder statig dan de A8 en begeerlijker dan de alledaagse A6. Hier heeft Audi het beste van bestaande modellen weten te combineren.

Audi A7 Sportback

Voor een vierdeurs coupé is de ruimte niet alleen voor- maar ook achterin bovengemiddeld goed. De bagageruimte is groot en dankzij de grote achterklep (die scharniert inclusief de achterruit) is de toegang uitstekend.

Showmodel

De vele details maken duidelijk dat de A7 echt het "showmodel" van Audi is. Zowel de koplampen als de achterlichten voeren een ware lichtshow op bij het ontgrendelen van de auto. Bij het instappen worden de inzittenden begroet met lichtstrips in de deurpanelen die van kleur veranderen. Zodra de motor wordt gestart, schuiven tweeters uit het dashboard en verschijnen ze als sterren op het podium.

Audi A7 Sportback
Audi A7 Sportback

Net als bij de nieuwe Audi A8 (model 2018), zijn bij de A7 vrijwel alle knoppen vervangen door beeldschermen. Het voordeel hiervan is, dat de bestuurder zelf kan bepalen hoe de knoppen zijn ingedeeld. Om het vetrouwde gevoel van een echte knop te behouden, voorziet het beeldscherm (optioneel) in zogenaamde "haptische feedback". Dat betekent dat het reliëf van het beeldscherm onder de vingers van de gebruikers verandert, waardoor het voelt alsof er een toets onder het beeldscherm schuil gaat.

Een ander voordeel van het gebruik van beeldschermen in plaats van knoppen is de  futuristische uitstraling. Het dashboard van de A7 oogt nog opgeruimder en nog strakker dan dat van andere modellen van Audi. Tegelijkertijd zijn hoogwaardige materialen gebruikt voor bekleding en decoratie, zodat de A7 ook overtuigt als premium product. Dat laatste is niet overbodig, want alleen met heel veel opties is de A7 compleet. Ter illustratie: de testauto was voorzien van 56.000 euro aan extra's! De favoriete optie van de redactie is het "Bang & Olufsen Advanced soundsystem" dat met zijn heldere, krachtige en realistische klank de prijs van 7.000 euro zeker waard is. Ook een dankbare keuze zijn de "Top View 360"-camera's, waarmee tijdens manoeuvreren beeld kan worden getoond alsof er camera's rondom de auto staan.

Audi A7 Sportback

Niet zo slim

De redactie was minder gecharmeerd van de zogenaamde "intelligente" functies. De slimme cruise-control, die de snelheid aanpast aan de verkeersborden die het leest, las meer dan eens borden die voor een andere rijbaan waren bedoeld. Daardoor ging de auto midden op de snelweg vol op de remmen. De A7 kan het verloop van de weg voorspellen aan de hand van data van het navigatiesysteem en daarom bij het naderen van een scherpe bocht, rotonde of kruispunt alsvast snelheid minderen. Dit doet de auto in de praktijk zo ver van tevoren, dat de bestuurder alsnog moet ingrijpen om het overige verkeer niet op te houden.

Het "intelligent" zoeken met het navigatiesysteem leverde weinig doordachte resultaten op. De spraakherkenning vertond steevast het verkeerde en is erg strikt in de formulering van opdrachten. In de praktijk is een doorsnee smartphone daarom slimmer dan de kostbare elektronica van Audi.

„Hoe slecht de chauffeur ook is: de elektronica zorgt ervoor dat de A7 reageert alsof de beste chauffeur ter wereld zojuist plaats heeft genomen achter het stuurwiel“
Audi A7 Sportback

Rijden

De elektronica van de A7 Sportback is gebaseerd op die van het topmodel van Audi: de A8. Het mechaniek heeft echter meer weg van de minder grote Audi A6. De rijeigenschappen zijn daarom heel anders dan die van de A8. De A7 voelt minder groot en statig, maar meer atletisch en dynamisch. Tegelijkertijd is altijd merkbaar dat er een dikke laag elektronica zit tussen de bestuurder en het mechaniek. Deze elektronica maakt het rijden veiliger en makkelijker.

Het rijden wordt ook makkelijk gemaakt door Quattro vielwielaandrijving, (optioneel) luchtvering, progressieve besturing en een beperkte mate van vierwielbesturing. Het resultaat is dat de bestuurder ieder willekeurig commando kan geven en dat de elektronica er vervolgens voor zorgt dat dat wordt uitgevoerd. Hoe slecht de chauffeur ook is: de elektronica zorgt ervoor dat de A7 reageert alsof de beste chauffeur ter wereld zojuist plaats heeft genomen achter het stuurwiel. Dankzij (optioneel) dubbel glas en uitstekende geluidsisolatie zijn de geluiden van banden en rijwind nihil, waardoor het gevoel van snelheid gering is. Dat alles geeft een aangenaam gevoel van superioriteit, maar heeft ook als gevolg dat de A7 onbedoeld als een bullebak door het verkeer stuurt. Andere verkeersdeelnemers lijken onmogelijk traag en onbeholpen te rijden, terwijl het de A7 is die juist superieur is.

Audi A7 Sportback

Het karakter kan (iets) worden aangepast met "Audi Drive Select", door te kiezen voor een comfortabel, normaal of dynamisch programma. De testauto stond op 21 inch velgen met daar omheen banden met zulke lage wangen dat het een laag plakband leek. Dankzij Drive Select was het comfort desondanks nog steeds prima en werd de auto nooit springerig op slecht wegdek.

Diesel

De elektronica zorgt er niet alleen voor dat de A7 een voorbeeldig weggedrag heeft, het zorgt er ook voor dat de motoren hun vermogen onder alle omstandigheden optimaal op het asfalt over kunnen brengen. Op het leveringsprogramma staan namelijk alleen echte krachtpatsers.

Voor de testauto is dat een 3.0 liter zescilinder diesel die een vermogen van 286 pk / 620 Nm ontwikkelt. Met name het enorme koppel zorgt ervoor dat de "50 TDI" een regelrechte geweldenaar is. Zelfs wanneer in de economische stand wordt gereden en voorzichtig van 50 naar 100 km/u moet worden versneld om op de snelweg in te voegen, is het risico groot dat er aan het einde van de invoegstrook onbedoeld 150 km/u op de klok staat. Wanneer het gaspedaal doelbewust dieper wordt ingetrapt, schakelt de automaat razendsnel terug, klinkt een machtig geluid en deelt de dieselmotor ware mokerslagen uit.

Wie heel veel zelfbeheersing heeft, kan het overvloedige vermogen beteugelen en kan zuinig rijden met de "A7 Sportback 50 TDI Quattro". Na de nodige sportieve uitspattingen is verder uiterst kalm gereden en dat kostte 5.5 liter per 100 km.

Audi A7 Sportback

Conclusie

De Audi A7 combineert het beste van alle modellen van Audi. Van de A8 heeft de A7 de geavanceerde elektronica. Denk daarbij aan de laatste generatie van de "virtual cockpit" alsmede aan een uitmuntend audiosysteem. Daarbij moet worden opgemerkt dat de meest interessante mogelijkheden, de zelfrijdende functies, op het moment van schrijven nog niet beschikbaar zijn.

Van de andere modellen heeft de A7 het dynamische weggedrag. In tegenstelling tot de compacte modellen van Audi is de A7 geen lichtvoetige of sportieve auto, maar een snelle reisauto met sportieve ondertoon. Juist dat ingetogen karakter in combinatie met het enorme potentieel maakt de A7 Sportback de fijnste Audi van dit moment.

plus
  • Moderne techniek
  • Onderscheidende vormgeving
  • Geslaagde combinatie van sportiviteit en comfort
min
  • Fors duurder dan vorige A7
  • Pas echt bijzonder met (kostbare) opties
  • Intelligente functies in de praktijk niet zo slim
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
Tesla Model STesla Model S
"Hoe ouder hoe beter?"
BMW 5-Serie GTBMW 5-Serie GT
"De luxe van ruimte"
Mercedes CLSMercedes CLS
"Het origineel"
Kia StingerKia Stinger
"Grote verrassing"