Publicatiedatum: 2 oktober 2022
Volkswagen ID.Buzz Cargo
Autotest

Volkswagen ID.Buzz Cargo

Het mes snijdt aan twee kanten

Autotest - Een autoliefhebber wil bij voorkeur de leukste en meest opwindende auto rijden die het budget toelaat. Een ondernemer wil juist de meest praktische auto die bovendien zo voordelig mogelijk per kilometer is. Tot nu toe konden die twee wensen nauwelijks worden verenigd. Met de komst van de Volkswagen ID.Buzz Cargo zou daar verandering in moeten komen!

In de regel zijn coupés en cabriolets de meest begeerlijke auto's voor liefhebbers. Echter, de "Volkswagen Transporter T1" was vanaf de eerste introductie veel meer dan zomaar een busje. Dankzij het innemende uiterlijk en de rijke historie is dit één van de weinige bedrijfswagens die ook wordt gekoesterd door autoliefhebbers. Daar speelt Volkswagen nu handig op in door de ID.Buzz een moderne interpretatie van het klassieke lijnenspel van de Transporter T1 te geven.

Volkswagen ID.Buzz Cargo

Deze moderne versie van de T1 heeft nog steeds de brede glimlach op de neus en heeft daarmee dezelfde innemende persoonlijkheid. En alhoewel de ID.Buzz Cargo aanvankelijk alleen leverbaar is in sombere kleuren (zoals het hier getoonde donkerblauw), belooft Volkswagen dat er later ook vrolijke kleuren beschikbaar zullen zijn.

Volkswagen ID.Buzz Cargo
Volkswagen ID.Buzz Cargo

Echter, in tegenstelling tot de ID.Buzz personenauto heeft de Cargo altijd een grijs/zwart interieur en dat doet behoorlijk afbreuk aan het zo zorgvuldig vormgegeven uiterlijk. Bovendien voelt de gebruikte kunststof hard en goedkoop. Een "opbergmeubel" tussen de voorstoelen van de testauto wiebelde al toen het werd gevuld met flessen water en enkele kleine spullen..

Net als de andere elektrische auto's van Volkswagen kiest de ID.Buzz voor een minimalistische bediening. Het dashboard telt weinig knoppen en de klokken achter het stuurwiel zijn vervangen door een klein beeldschermpje waarop alleen de hoogstnodige informatie is te vinden. Deze opzet wordt echter niet als armoedig ervaren, maar juist als doordacht omdat het rust en overzicht geeft.

„Wie voorrijdt met een ID.Buzz Cargo geeft meteen een visitekaartje af“

En ondanks het beperkte aantal knoppen en beeldschermen is de uitrusting wel degelijk modern en compleet. In de lange aanloop naar de introductie van de ID.Buzz heeft Volkswagen beloofd dat dit het eerste volledig zelfrijdende model zou worden. Van die belofte is weinig terecht gekomen. Net als veel andere moderne auto's kan de ID.Buzz de bestuurder attenderen op gevaar of ingrijpen wanneer dat nodig is, maar daar blijft het bij.

Volkswagen ID.Buzz Cargo

Ruimte

De ID.Buzz Cargo is significant kleiner dan de huidige generatie van de Transporter en is daarom niet bedoeld als vervanger. Omdat een elektromotor veel kleiner is dan een verbrandingsmotor en omdat de batterijen zijn verwerkt in de vloer, kon Volkswagen echter wel maximale binnenruimte uit de buitenmaten halen.

Dat geldt zowel voor de laadruimte als de cabine. Vanwege de ontspannen zithouding (wel hoog, niet rechtop) geeft de ID.Buzz meer het gevoel van een personenauto dan van een busje. En ondanks de wand tussen de cabine en de laadruimte kunnen de stoelen voldoende naar achteren om de nodige beenruimte te geven. Ook deze compleet andere zithouding draagt ertoe bij dat de ID.Buzz een liefhebbersauto kan zijn en niet alleen een bedrijfswagen.

Volkswagen ID.Buzz Cargo

De laadruimte heeft een inhoud van 3.900 liter (volgens SAE V6) en ruimte voor twee Euro-pallets. De Cagro heeft een maximum laadgewicht van 650 kg (totaal wagengewicht: 3.000 kg). Aan de zijwanden zijn de nodige rails en bevestigingspunten te vinden om een eigen opbouw aan te bevestigen. De laadruimte is bereikbaar via twee (handbediende) schuifdeuren en een omhoog scharnierende achterklep.

Elektrische auto

De vormgever stemt de bestuurder al vrolijk voor aanvang van de rit en de binnenruimte is prima voor een auto van deze omvang. Toch zit de echte vooruitgang in de elektrische aandrijving. De ID.Buzz is een volledig elektrische auto die dankzij een forse batterij een actieradius van 424 km heeft. Dankzij warm en zonnig weer kon dit bereik tijdens de testrit eenvoudig worden gerealiseerd. Daarna laadt de ID.Buzz zo snel (170 kW), dat ook langere ritten geen probleem vormen.

Volkswagen ID.Buzz Cargo

De ID.Buzz rijdt moeiteloos, is comfortabel en stil. Doordat alles zo moeiteloos gaat, realiseert de bestuurder zich niet direct hoe bijzonder de ID.Buzz Cargo is. Een elektromotor levert de maximale trekkracht vanaf stilstand en doet bijna vergeten dat een dieselmotor daarvoor eerst toeren moet opbouwen. Daarbij heeft de ID.Buzz Cargo hetzelfde verfijnde karakter als een elektrische personenauto. Ook dat lijkt niet meer dan logisch, tot men zich realiseert dat op de meeste bedrijfswagens wordt bezuinigd op comfort om tot een scherpe prijs te komen. Echter, een elektrische auto is van nature verfijnd en dat kost niets extra.

Het onderstel van de Cargo heeft een iets andere afstelling dan die van de ID.Buzz gezinsauto. De gezinsauto moet goed rijden onder uiteenlopende beladingen, terwijl bij de Cargo de nadruk ligt op rijden met zware belading. In de praktijk zijn de verschillen klein en hebben alle versies een goedmoedig en vertrouwenwekkend weggedrag. Met het superieure weggedrag én de souplesse van de elektromotor is de ID.Buzz Cargo daarom echt de bus van de toekomst.

Volkswagen ID.Buzz Cargo

Conclusie

Weet de Volkswagen ID.Buzz Cagro werk en plezier te combineren? Ja, en zelfs meer dan dat. Eerst de zakelijke kant. De ID.Buzz is een prima bus die dankzij elektrische aandrijving heel veel binnenruimte uit bescheiden buitenmaten haalt. De elektrische aandrijving zorgt voor een lage kilometerprijs (lage afschrijving, weinig onderhoud).

Vanaf de bestuurder gezien is de elektrische aandrijving een enorme sprong vooruit ten opzichte van een verbrandingsmotor. De ID.Buzz Cagro presteert met gemak en biedt een rust en souplesse die tot nu toe alleen was weggelegd voor personenauto's. Dankzij het lage zwaartepunt is de wegligging bovendien prima.

Maar de ID.Buzz is meer dan alleen aantrekkelijk en verstandig! Wie voorrijdt met een ID.Buzz Cargo geeft meteen een visitekaartje af. De ID.Buzz is een auto die met de techniek en de vormgeving heel veel positieve aandacht trekt en daar kunnen bedrijven met de Cargo slim op meeliften. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

plus
  • Prima weggedrag
  • Geslaagde vormgeving
  • Comfortabeler, schoner en voordeliger per KM dan een bus met verbrandingsmotor
min
  • Goedkoop plastic in interieur
  • Sombere kleuren interieur bij Cargo-versie
XLLease