Toyota Yaris Cross
Deugniet of deugwel?
Al enige tijd biedt Toyota diverse modellen aan in de GR-Sport uitvoering. Deze naam wijst naar Toyota's activiteiten in de autosport onder het label "Gazoo Racing" (GR). De aanpassingen zijn er daarom op gericht om een auto sportiever te maken.
En dat is een uitdaging in het geval van de Yaris Cross! Die is in de hoogte gebouwd, waardoor er meer gelijkenis is met een terreinwagen dan met een sportwagen. De Yaris Cross ziet er daarom stoer uit, maar niet noodzakelijkerwijs sportief.
Om de gewenste sportiviteit toe te voegen heeft de Yaris Cross GR-Sport een unieke grille met zogenaamd "hot stamp" patroon in het pianozwart. Aan de achterwijze is een diffuser te vinden en de auto staat op 18 inch 10-spaaks velgen. De hier getoonde kleur "Dynamic Grey" is kenmerkend voor de GR-sport, maar misschien iets te tam voor het beoogde karakter. De testauto is voorzien van het optionele zwarte dak met zwarte stijlen.
Ruimte
De reden om de Cross te verkiezen boven een gewone Yaris is de hogere bouw en daarmee de eenvoudige instap. Dit is zeker geen hoge SUV, maar het verschil met een standaard Yaris is wel degelijk merkbaar. De ruimte voorin is goed, waarbij de sportstoelen extra zijdelingse steun bieden zonder de auto oncomfortabel te maken. Echter, ondanks de hoge blijft de beperkte lengte van de Yaris te gering om achterin veel beenruimte te bieden. Alleen als de bestuurder en bijrijder inschikken, is er achterin voldoende ruimte voor volwassenen.
De bagageruimte is met 397 liter significant groter dan die van de Yaris hatchback (286 liter) en zelfs flink groter dan gemiddeld in dit segment. De testauto is voorzien van een elektrisch bediende achterklep en dat is wat Autozine betreft overdreven. Een dergelijke voorziening is bedoeld als hulp bij het openen en sluiten van de grote en zwarte achterklep van dito auto's. Echter, de Yaris Cross is klein en de achterklep is licht. Dit is een oplossing voor een probleem waar niemand mee zit, terwijl het de auto wel duurder en zwaarder maakt.
Uitrusting
Het interieur van de GR-Sport is aangekleed met rode stiksels op het stuurwiel en de versnellingshendel. Daarnaast heeft Toyota gestrooid met het GR-logo, want het is terug te vinden op de hoofdsteunen, de startknop, de klokken, het stuur en de portieren!
Omdat de GR-Sport is bedoeld voor de autoliefhebber die iets bijzonders zoekt, heeft de GR een rijke uitrusting. Daartoe behoren diverse zaken uit een hoger segment, want naast de eerder genoemde elektrisch bediende achterklep heeft de GR-Sport bijvoorbeeld ook een head-up display. Op het gebied van veiligheid heeft Toyota een eenvoudig beleid: hierop mag nooit bezuinigd worden en daarom heeft de compacte Yaris (voor zover technisch mogelijk) dezelfde veiligheidsvoorzieningen als bijvoorbeeld een veel duurdere Toyota Camry of Land Cruiser.
Toyota heeft de laatste jaren grote stappen gezet op het gebied van infotainment, want dat is nu modern en flexibel. Dat laatste betekent dat er diverse mogelijkheden zijn om smartphones te koppelen en om updates uit te voeren (dealer-bezoek niet nodig). In de praktijk functioneert dit audio-, communicatie- en navigatiesysteem keurig. Toch is ook de eigen smartphone via Apple CarPlay / Android Auto gebruikt omdat de telefoon contactgegevens heeft en dat maakt het makkelijker om een bestemming in te voeren.
Hybride
Een kenmerk van een GR-Sport uitvoering is dat deze wel sportief is aangekleed, maar geen extra sterke motor heeft. De GR-Sport beschikt daarom over dezelfde hybride-motor als iedere andere Yaris Cross. En daar is niets mis mee! Toyota heeft dit concept in de loop der jaren verfijnd, waardoor het samenspel tussen de benzine- en elektromotor harmonieus is. Wel heeft de Yaris Cross merkbaar weinig geluidsisolatie, want wanneer de driecilinder benzinemotor werkt is dat duidelijk hoorbaar aan een roffelend geluid. Zodra de gewenste snelheid eenmaal is bereikt, zakt het toerental en loopt de motor rustig.
De prestaties zijn goed, alhoewel de Yaris Cross GR-Sport nooit uitgesproken snel is. Indien gevraagd is de nodige reserve beschikbaar, waardoor de auto nooit teleurstelde. Zelfs in de eco-modus zijn de prestaties nog ruim voldoende en die stand is daarom het grootste deel van de tijd gebruikt. Voor de test is zowel in de stad als op de snelweg gereden en daarmee kwam het testverbruik na een week rijden uit op 4.1 liter per 100 km. Dat is niet alleen zuinig, maar zelfs zuiniger dan de vorige generatie compacte hybrides van Toyota!
Toch een waarschuwing: Toyota schermt met termen als "80% elektrisch rijden". In de auto is zelfs een meter aangebracht die aangeeft hoeveel op benzine en elektriciteit wordt gereden. Echter, dit betreft niet de afstand, maar de tijd. Bovendien geeft het niet aan hoe lang de elektromotor de auto aandrijft, maar hoe lang de benzinemotor uit is. Daarom schiet deze waarde omhoog in de file (80% of meer is geen uitzondering) en daalt de waarde dramatisch op de lange afstand (tot 10% of minder). Accepteer deze waarden dus niet als verkoopargument!
Weggedrag
Aanpassingen aan de motor zouden de GR-Sport onnodig duur maken. Desondanks heeft Toyota een manier gevonden om deze bijzondere uitvoering sportiever te laten rijden. Het onderstel en de besturing zijn namelijk wel aangepast. De GR-Sport maakt gebruik van dezelfde componenten als de gewone Yaris Cross, deze zijn echter anders afgesteld en dat maakt een groot verschil. De standaard Yaris Cross is vrijwel even stabiel als de lagere Yaris hatchback. Beide hebben daarom ook hetzelfde, weinig uitgesproken, weggedrag.
De GR-Sport daarentegen heeft beduidend meer gevoel in de besturing en meer leven in het onderstel. Alhoewel de aanpassingen in technisch opzicht klein zijn, zijn ze in de praktijk groot. De GR-Sport heeft een meer vertrouwenwekkend karakter omdat duidelijker merkbaar is wat er gaande is tussen die wielen en het asfalt. De balans tussen comfort en dynamiek blijft goed, want de GR-Sport is zeker niet hard als een sportwagen. De GR geeft echter wel de voldoening en het rijplezier die ontbreken bij de standaard Yaris Cross.
Conclusie
De Yaris Cross is een groot succes voor Toyota. Sinds de compacte crossover werd geïntroduceerd is het grootste deel van de verkopen van de Yaris voor deze nieuwe versie. Dat is te danken aan het stoere uiterlijk, de extra ruimte (vooral voor bagage, minder voor passagiers), de slimme hybride-aandrijving en de uitstekende rijeigenschappen.
Daarmee deugt de Yaris Cross in alle opzichten, maar dat maakt de auto ook (te) braaf. En daarom is er nu ook een GR-Sport versie. Dankzij de aankleding heeft deze iets meer karakter, waarbij vooral de sportstoelen als aangenaam zijn ervaren. De uitrusting is rijker, alhoewel sommige onderdelen een oplossing bieden voor een probleem waar (bijna) niemand mee zit. Het blijft niet alleen bij een sportieve aankleding, want aanpassingen aan het onderstel zorgen voor meer gevoel, meer karakter en meer rijplezier. Zo maakt Toyota van een deugdelijk braaf autootje een beetje een deugniet. En dankzij het uitdagende karakter geldt dat ook voor de bestuurder!
- Prima rijeigenschappen
- Moderne, rijke uitrusting
- GR-versie geeft echt meer rijplezier
- Roffelend geluid van motor
- Elektrisch bedienbare achterklep wellicht wat overdreven?