Volvo V60 Cross Country
Veilig op avontuur
De "Cross Country" is inmiddels een traditie bij Volvo. Al vele generaties lang biedt Volvo van bestaande modellen een extra ruige variant aan. Net als iedere andere Cross Country is ook de V60 herkenbaar aan stootranden rondom. Daarbij heeft deze variant een unieke grille, voor- en achterbumper. De raamomlijsting is bij een gewone V60 in chroom uitgevoerd en bij deze Cross Country in zwart.
Binnenin kost het iets meer moeite om de verschillen te ontdekken. Op het eerste gezicht is dit een standaard Volvo-interieur waarbij luxe wordt gecombineerd met Scandinavische nuchterheid. Alleen de optionele lederen bekleding is afgewerkt met stiksels die uniek zijn voor de Cross Country.
Ongeacht de bekleding zitten de stoelen voortreffelijk. Alleen dat is al een reden om voor Volvo te kiezen! De ruimte voorin is prima, waarbij opvalt dat het dashboard nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heen is gebouwd. De zit is relatief diep en daarom is de beweegruimte voorin gering. Dit is een duidelijk verschil met een SUV, die dankzij de hoogte een machtig en tegelijkertijd ruimtelijk gevoel geeft. De ruimte achterin de V60 is voldoende, ook voor volwassenen. De V60 heeft de grootste bagageruimte in zijn klasse en mede daardoor kan deze stationcar de vergelijking met menig SUV gemakkelijk aan. Zo biedt Volvo's eigen XC60 zelfs een fractie minder bagageruimte, zij het dat die SUV wel hogere objecten kan vervoeren.
Uitrusting
Volvo gaat in de trend mee om zoveel mogelijk functies te bedienen via een centraal beeldscherm. Het aantal knoppen en hendels in het interieur is daarom gering. Volvo is eigenwijs in de keuze van de oriëntatie van het beeldscherm: dat wordt namelijk staand en niet liggend gemonteerd. In de praktijk biedt dat een aantal voordelen. Volvo wil het gevoel van een tablet-computer benaderen en door te kiezen voor een staand beeldscherm met daaronder één enkele (home)knop is de gelijkenis inderdaad groot. Bovendien kunnen veel functies middels "swipen" worden bediend en daarom kan iedereen die met een tablet-computer kan werken ook met de V60 werken.
Een ander voordeel van een staand beeldscherm blijkt bij het navigeren: dan is beter te zien hoe de route voor de auto zich ontwikkelt en dat is veel zinniger dan het tonen van de wegen naast de auto (zoals op een horizontaal gemonteerd beeldscherm). Wanneer gebruik wordt gemaakt van Apple Carplay of Android Auto, dan wordt dit weergegeven op de onderste helft van het beeldscherm. Op de bovenste helft verschijnen nog steeds Volvo's eigen vertrouwde functies en dat werkt in de praktijk heel prettig. Optioneel is de V60 te voorzien van een audiosysteem van Bowers & Wilkins. De klank daarvan is glashelder en de plaatsing van het geluid in de auto natuurlijk. Ongeacht het volume of de muzieksoort klinkt dit audiosysteem daarom bijzonder aangenaam.
Als het gaat om de veiligheid is helemaal niets optioneel: iedere Volvo is standaard voorzien van alle veiligheidssystemen die het merk in huis heeft. Dat betekent dat de V60 de bestuurder kan assisteren in het remmen, sturen en gasgeven. Uniek voor Volvo is, dat de computer de auto in bepaalde situaties automatisch laten uitwijken als remmen niet meer mogelijk lijkt. Ondanks het feit dat de V60 slechts een jaar op de markt is, is deze op het gebied van semi-zelfrijdende functies nu al ingehaald door de concurrentie. Zo haalde de testauto rechts in bij gebruik van de adaptieve cruise-control en wordt de snelheid niet automatisch aangepast bij het lezen van een verkeersbord met een snelheidsbeperking. Ook vermindert de V60 niet automatisch vaart bij het naderen van een scherpe bocht of een gevaarlijke verkeerssituatie.
Weggedrag
De V60 Cross Country biedt veel meer dan alleen een stoere aankleding. Deze avontuurlijke V60 heeft 60 mm meer bodemvrijheid dan een gewone V60 en daarmee komt het totaal op 21 cm (een waarde waar lichte terreinwagens zich niet voor zouden schamen). De doorwaaddiepte bedraagt 30 cm, tegenover 25 cm voor een standaard V60. Om dit te bereiken staat de Cross Country op een op maat gemaakt onderstel met een unieke wielophanging. Tevens is de spoorbreedte iets vergroot, zodat de balans in de auto behouden blijft. De V60 Cross Country is standaard voorzien van het zogenaamde "Touring Chassis", waarbij comfort voorop staat. Dit in tegenstelling tot het meer dynamisch afgestelde chassis van de gewone V60. De Cross Country heeft standaard vierwielaandrijving.
Dankzij al deze aanpassingen heeft de V60 Cross Country een ander karakter dan de alledaagse V60. De Cross Country is goedmoediger, reageert minder scherp op het stuurwiel en helt een fractie over in de bocht. Daarmee benadert de Cross Country het gevoel van een SUV, maar dan met behoud van een laag zwaartepunt en daarmee een veiliger weggedrag.
Bij iedere V60 kan met een druk op de knop worden gekozen voor een economisch, comfortabel of sportief karakter. Voor de Cross Country komt daar een "off road" modus bij. Het verschil tussen alle standen is in de praktijk gering, ook na het inschakelen van de off-road stand lijkt er weinig te gebeuren. In feite wordt het elektronische stabiliteitssysteem ingesteld op terreinrijden. Het laat meer slip toe voor meer grip in zand of modder. Tijdens afdalen is een afdaalhulp beschikbaar die voorkomt dat de auto gaat schuiven mocht de bestuurder te hard remmen.
Diesel
Volvo heeft als één van de eerste automerken aangekondigd te gaan stoppen met dieselmotoren. Dat was de ontwerpers van de Cross Country even ontgaan, want de eerste exemplaren van deze avontuurlijke V60 worden alleen geleverd met dieselmotor. Dus die is voor deze gelegenheid gereden en dat vormt een groot contrast met de huidige generatie benzinemotoren van Volvo! Die zijn stuk voor stuk overbemeten, waardoor ze hun werk met heel veel gemak doen. Daarbij hebben ze een enorme reserve en zelfs wanneer die niet wordt benut geeft dat een superieur gevoel.
De 190 pk / 400 Nm sterke "D4" daarentegen is precies op zijn taak berekend. De krachtbron komt nooit vermogen tekort en nooit hoeft de motor hard te werken om te presteren, maar de overmacht en daarmee het grootse gevoel van de benzinemotoren is ver te zoeken. Wanneer wordt gekozen voor de dynamische modus houdt de computer het toerental kunstmatig hoog en daardoor reageert de auto veel gretiger, maar in feite blijven de prestaties vrijwel gelijk.
Tegenover het ingetogen karakter van de D4-diesel staat een belangrijk voordeel. Terwijl de huidige generatie benzinemotoren van Volvo in de praktijk een (veel) hoger verbruik laten noteren dan de folder belooft, is de diesel in de praktijk aangenaam zuinig. Een testrit bestaande uit lange afstanden op de snelweg en een langdurige fotosessie in het terrein koste gemiddeld 5.7 liter per 100 km.
Conclusie
Maakt de Volvo V60 Cross Country de keuze tussen een stationcar en een SUV makkelijker? Ja, zeker. De Cross Country doet precies wat een auto als deze moet doen: het beste van twee werelden combineren zonder nieuwe nadelen te introduceren.
Net zoals een standaard Volvo V60 is deze Cross Country ruim, praktisch en luxueus. Op het gebied van veiligheid biedt de V60 alles wat Volvo in huis heeft, maar de concurrentie loopt inmiddels een aantal stappen voor als het gaat om semi-zelfrijdende functies. Omdat het uitrustingsniveau en de aankleding van het interieur gelijk zijn aan die van iedere andere V60, werd de Cross Country niet ervaren als de ultieme uitvoering van de auto. Dit is simpelweg een variant die op maat is gemaakt voor wie geregeld buiten de gebaande paden komt.
De Cross Country is iets hoger dan een standaard V60 en dat is merkbaar in de zit, het weggedrag en de besturing. Dat maakt de Cross Country een fractie minder scherp dan een gewone V60, maar veel alerter (en veiliger!) dan een doorsnee SUV. Dat laatste geldt ook voor de motoren: de hier gereden D4 diesel is stil en sterk, waarbij het verbruik beduidend lager ligt dan bij een SUV die soortgelijke prestaties biedt.
- Ruim en praktisch
- Prima rijeigenschappen
- Sterke, stille D4 dieselmotor
- Blijft iets achter op gebied van semi-zelfrijdende functies