Citroen C3 Aircross
Ruimer en avontuurlijker
Ook de nieuwe C3 AirCross is onmiskenbaar het avontuurlijke broertje van de C3 (lichtblauwe auto in de achtergrond). De AirCross volgt de huisstijl van de gewone C3, die wordt aangevuld met details die zorgen voor een stoerdere uitstraling. Bovendien heeft de C3 AirCross een bovengemiddeld grote bodemvrijheid (20 cm), waarmee het een echte SUV is.
De hoekige vormgeving dient meer dan alleen de uitstraling en een lage prijs (platte / hoekige panelen zijn eenvoudiger te produceren dan ronde / golvende vormen). De C3 AirCross is namelijk leverbaar als zevenzitter. Om ruimte te maken voor een derde zitrij is de AirCross langer, breder en hoger dan de standaard C3. De wielbasis is langer en een zeer groot achterportier zorgt voor goede toegankelijkheid tot de achterste zitplaatsen.
Ruimte
Een derde zitrij is mogelijk, maar niet standaard. Standaard wordt de C3 AirCross als vijfzitter geleverd en dan zorgen de toegenomen buitenmaten voor merkbaar meer ruimte in de cabine. Wanneer wordt gekozen voor de derde zitrij komt de achterbank 6 cm naar voren (niet op rails, dus niet verstelbaar) voor de broodnodige beenruimte. Echter, ondanks alle aanpassingen is de ruimte op de achterste plekken minimaal. Volwassenen moeten zich opvouwen als in een vliegtuig van een budget-maatschappij en alleen kinderen zitten redelijk.
Twee waarschuwingen: met de derde zitrij in gebruik is de bagageruimte nihil (40 liter) en daarom heeft de auto op de foto's een dakkoffer. De vraag is daarom: hoe vaak is het nodig om zeven personen zonder enige bagage te vervoeren?
Daarbij is het belangrijk om te weten dat de tweede achterbank alleen leverbaar is in combinatie met een benzine- of hybridemotor. Voor de derde zitrij wordt namelijk een "kuiltje" in de vloer gemaakt voor de voeten van de achterpassagiers en dat is bij een elektrische auto niet mogelijk vanwege de batterijen in de vloer. Bovendien zou het gewicht van twee extra inzittenden te hoog zijn voor de achterwielophanging.
Uitrusting
Ook voorin biedt de C3 AirCross merkbaar extra ruimte dankzij de bredere en hogere cabine. De opzet van het dashboard is gelijk aan die van de standaard C3. Dat wil zeggen: met uiterst eenvoudige middelen komt Citroën tot een concept dat tegelijkertijd eigenzinnig, doordacht en heel voordelig is. Aanvankelijk lijken knoppen en zelfs een snelheidsmeter te ontbreken. De functies worden echter overgenomen door een projector en/of de smartphone van de bestuurder. Want, net als bij de standaard C3, draait alles bij de C3 AirCross om de prijs en die is inderdaad heel scherp.
Alhoewel het haaks staat op een scherpe prijs, belooft Citroën ook maximaal comfort. Dat komt onder andere van de stoelen, die dankzij een combinatie van zachte en stevige vulling een goede pasvorm hebben en comfortabel zijn op de lange afstand. Daarnaast meldt Citroën trots dat de C3 AirCross van vele veiligheidssystemen is voorzien, maar het vergeet te melden dat het grootste deel daarvan sinds 2024 verplicht wordt door de Europese Unie.
Weggedrag
Wat ook bijdraagt aan het comfort is het onderstel. Tijdens deze eerste kennismaking kon nog niet worden gereden, maar het effect van "Progressive Hydraulic Cushions" is inmiddels bekend van proefritten met andere modellen van Citroën. Het onderstel reageert anders op korte en lange oneffenheden, bij hard en bij kalm rijden.
Alhoewel de werking van dit systeem sterk afhankelijk is van het wegdek, weet het in gunstige gevallen inderdaad voor extra comfort te zorgen. Vooral lange, golvende bewegingen worden effectief opgevangen. Zeer plotselinge obstakels, zoals een te snel genomen verkeersdrempel, kunnen net zo hard worden doorgegeven als in een conventionele auto. Zoals in andere testverslagen al opgemerkt: Citroëns beloofde "zwevende tapijt"-gevoel blijft uit, maar het eigenzinnige onderstel geeft wel meer rust en dat zorgt voor een grootser en meer volwassen gevoel.
Motoren
Citroën kiest niet voor aparte elektrische en niet elektrische modellen, maar levert alle modellen met zoveel mogelijk verschillende motoren. Daarom is de C3 AirCross leverbaar als benzine, hybride en elektrische auto. Deze aandrijflijnen worden gedeeld met de C3, met één verschil: de elektrische C3 krijgt een versie met een batterij met minder capaciteit om elektrisch rijden bereikbaarder te maken (de basis e-C3 is goedkoper dan een vergelijkbare auto met benzinemotor). De C3 AirCross daarentegen krijgt later een batterij met een grotere capaciteit om langere reizen mogelijk te maken.
Conclusie
Is de nieuwe C3 AirCross even innovatief als de standaard C3? Ja, maar wel op een eigen manier. De vorige C3 AirCross was slechts een SUV-versie van de C3. De nieuwe C3 en C3 AirCross zijn ronduit vernieuwend. Dat danken ze echter niet aan baanbrekende of nieuwe techniek. Wat de auto's bieden, is unieke ergonomie die de auto beduidend goedkoper maakt, terwijl de bediening ook nog eens handiger is.
Wat de C3 AirCross innovatief maakt, is het concept. Het is een compacte SUV die dankzij een doordacht ontwerp toch ruimte aan vijf volwassenen en twee kinderen biedt (zonder bagage!). Wanneer wordt gekozen voor de variant zonder derde zitrij, is de C3 AirCross een zeer ruimte SUV met een eigenzinnig karakter.
Het sterkste punt van de C3 en C3 AirCross is de prijs. Dankzij de doordachte opzet, een gering aantal uitvoeringen en de samenwerking met het moederbedrijf is de prijs ronduit laag.
- Zeer scherpe prijs
- Doordachte ergonomie
- Compact en toch zeven stoelen
- Bagageruimte nihil wanneer derde zitrij in gebruik is
- Derde zitrij niet mogelijk i.c.m. elektrische aandrijving