Fiat 500C
In de wolken met de Fiat 500C
Grote auto's kunnen machtig, imposant of elegant zijn. Dat maakt ze hoogstens begeerlijk. Het is een kleine auto als die Fiat 500 die daadwerkelijk harten kan veroveren. Deze kleine Italiaan is tegelijkertijd vertederend en dapper. Bovendien heeft de 500 zo'n lange geschiedenis dat de auto bij menigeen mooie herinneringen losmaakt.
Cabriolet
Als cabriolet heeft de 500 nog meer karakter. De kap is uitgevoerd in een kleur die contrasteert met de lak en daarmee is meteen duidelijk dat dit de cabriolet is. Het dak is uitgevoerd in stof, net als bij de open variant uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Bij deze moderne incarnatie is de kap echter geheel elektrisch bedienbaar. Met de knoppen in de dakrand kan het dak traploos worden geopend en gesloten, desnoods bij een snelheid van 60 km/u.
Wanneer het dak geheel is geopend, ligt het als een pakketje op de hoedenplank en daardoor wordt het zicht in de binnenspiegel geblokkeerd. In deze stand is de turbulentie ("bulderende wind") in het interieur het geringst. Voor de achterpassagiers (en het zicht in de binnenspiegel) is het het prettigst het dak te sluiten tot net achter de voorstoelen, maar dan ontstaat weer extra turbulentie. Als tussenoplossing kan een kleine windbreker boven de voorruit omhoog worden geklapt, hiermee neemt de wind het interieur sterk af maar de spoiler zelf zorgt voor veel extra rijgeluid.
De prettigste stand van het dak en de windbreker is afhankelijk van de situatie (snelheid, weersomstandigheden, aantal inzittenden). Bovendien wordt een minder handige combinatie nooit als "verkeerd" ervaren, want de 500C heeft zo'n vertederend karakter dat iedereen de auto als vanzelf alles vergeeft.
Fiat gaat de term "cabriolet" zorgvuldig uit de weg, want de 500C is in feite slechts een auto met open dak. Wanneer de kap wordt geopend, blijven de balken boven de zijruiten op hun plaats. Deze constructie is vergelijkbaar met die van een Citroën 2CV, of voor de jongere lezers met een Smart Cabrio (alhoewel bij deze laatste de balken boven de ruiten wel kunnen worden uitgenomen). De inzittenden van de Fiat 500C kunnen wel volop genieten van de zon, maar hebben geen gevoel van vrijheid zoals een echte cabriolet dat wel biedt.
Ruimte
Met gesloten kap zijn in het interieur veel meer rijgeluiden te horen dan in een gewone Fiat 500. Dit is overduidelijk een eenvoudige cabriokap, maar daar is de prijs van de auto dan ook naar.
De bagageruimte meet altijd 185 liter, zowel met gesloten als met geopend dak; dit is precies voldoende voor twee boodschappenkratten. Bijzonder is dat de achterklep naar boven scharniert, op die manier kan de klep niet beschadigen bij het laden van zware bagage.
De 500C biedt ruimte aan twee volwassenen en twee kinderen. Het interieur is al even creatief vormgegeven als het exterieur. Vooral de metallic rode baan over het dashboard staat geweldig. Dit is een prachtig dashboard om iedere dag op uit te mogen kijken! Vorm ging zeker niet voor functie, want het interieur is royaal voorzien van vele bakjes, vakjes, haakjes en andere praktische zaken.
Uitrusting
De hier geteste "Rock" uitvoering is bijzonder compleet uitgevoerd gezien de prijs. Zo zijn een audiosysteem met subwoofer(tje), met leder beklede stoelen, xenon koplampen, 16 inch lichtmetalen velgen en ESP allemaal standaard! Een kleine smet op de feestelijkheden is dat de beide displays bij het openen van het dak op slag onleesbaar worden. Gelukkig tonen deze geen essentiële informatie (de snelheidsmeter blijft altijd leesbaar), maar het is wel onprettig.
De 500C is ook voorzien van "Blue&Me". Dit systeem kan MP3 bestanden afspelen van USB-geheugen en koppelt de mobiele telefoon aan de carkit via Bluetooth.
Jaren na introductie lijkt Blue&Me nog steeds in de kinderschoenen te staan. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid (zo kunnen SMS berichten worden voorgelezen!), maar de bediening is onhandig en ondoordacht (mp3-speler begint steeds opnieuw bij track #1 na starten van de motor). Een lang lopend probleem is wel opgelost: dankzij een speciale adapter-kabel kan de iPod nu probleemloos met Blue&Me worden gebruikt.
Motor
De testauto is voorzien van een 1.2 liter motor met 69 pk / 102 Nm. Deze is voor de gelegenheid gekoppeld aan een "Dualogic" versnellingsbak. Alleen in deze combinatie neemt het verbruik sterk af en daardoor valt de 500C in een gunstig belastingtarief (geen BPM, geen wegenbelasting en slechts 14% bijtelling voor zakelijke rijders).
Het vermogen van de 1.2 liter motor is net voldoende. De 500C is bepaald geen sprinter, maar komt wel moeiteloos mee met de verkeersstroom. Op de snelweg is 120 km/u geen probleem, toch voelt de auto zich het prettigst bij een gangetje van een kleine 100 km/u. Voor sportief rijplezier is meer vermogen gewenst; voor dagelijks woon-werk verkeer of koketteren langs de boulevard is de 1.2 liter motor een prima keuze.
Dualogic
Dualogic weet minder te overtuigen. Deze versnellingsbak kan op twee manieren worden gebruikt: als volautomaat of als sequentieel geschakelde handbak zonder koppelingspedaal. De automaat voelt de bestuurder helaas niet goed aan en schakelt regelmatig op verkeerde momenten. Bovendien schakelt de automaat zo traag, dat de auto bij iedere gangwisseling merkbaar inhoudt. Vooral met koude motor is dit storend. Als alternatief is een "e"-modus beschikbaar waarmee de auto zuiniger wordt door iets subtieler te schakelen.
Het advies is de automaat alleen te gebruiken in de file en in alle andere situaties zelf sequentieel te schakelen. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. De intuïtie zegt dat een tikje voorwaarts een volgende versnelling kiest en een tikje terug de vorige. Fiat heeft dit echter omgedraaid en dat is de eerste dagen uiterst onwennig!
Wegligging
Ook het trage schakelen zal menigeen de auto vergeven. Dat is niet alleen te danken aan het uiterlijk, maar vooral aan de laatste troef: het weggedrag. De Fiat 500C stuurt zoals een kleine auto moet sturen: direct en bijzonder levendig. Het onderstel is zacht genoeg om comfort te bieden in de stad en tegelijk zo stevig dat bochten met (zeer) hoge snelheid en zonder overhellen kunnen worden genomen.
Zoals het een echte Italiaan betaamt, rijdt de 500C prima als het rustig moet, maar komt de auto past echt tot leven als het harder mag. De wegligging is uitstekend en in geval van de testauto glijdt de bestuurder eerder weg op het gladde leder van de stoelen dan de banden de grip verliezen. Het open dak maakt de rijervaring intenser en daarmee het rijplezier nog groter.
Conclusie
Is de Fiat 500C een perfecte auto? Wie bij de diverse testritten aanwezig was zou denken van wel. Tijdens iedere testrit had iedere bestuurder de hele rit lang een brede grijns op het gezicht. Dit is een auto die met de geslaagde vormgeving en de uitstekende rijeigenschappen ieder hart weet te veroveren.
En toch valt er wel degelijk heel wat aan te merken op de 500C: de Dualogic versnellingbak schakelt traag en schakelt op de verkeerde momenten, de 1.2 liter motor levert maar net voldoende vermogen en de binnenspiegel is onbruikbaar met geheel geopend dak. Bovendien is de 500C slechts een Fiat 500 met open dak en geen volwaardige cabrio (Fiat belooft dit ook niet). Daarmee is de 500C bepaald niet perfect, maar menigeen vergeeft de auto alle fouten dankzij de lage prijs en natuurlijk het innemende karakter.
- Nette prijs
- Innemend uiterlijk
- Uitstekende wegligging
- Displays onleesbaar bij geopend dak
- Matig schakelende Dualogic versnellingsbak
- Geheel geopend dak blokkeert zicht in binnenspiegel