Smart ForTwo Cabrio
Plezier voor twee
Rijplezier in een auto van nog geen drie meter lang? Zeker! Dankzij de compacte afmetingen is de Smart ForTwo namelijk de onbetwiste kampioen onder de stadsauto's. Geen enkele andere auto is zo wendbaar, laat zich zo watervlug door het verkeer sturen en laat zich zo makkelijk parkeren.
Vergelijk het met een sportwagen die in zijn element is op het circuit of een terreinauto die schittert buiten de gebaande paden. Het grote verschil is: hard rijden mag nergens, off-road rijden kan nergens maar iedereen te slim af zijn in het verkeer kan iedere dag! Die merknaam is niet voor niets gekozen...
Cabriolet
En het plezier wordt alleen maar groter met de ForTwo Cabrio! Het verschil tussen een cabriolet en een auto met een vast dak is als het verschil tussen zwart/wit televisie en kleuren-tv. Of, om het moderner uit te drukken, als het verschil tussen video en virtual reality. Met een cabriolet is de beleving van het autorijden intenser. De bestuurder heeft meer gevoel met het mechaniek. Beiden inzittenden zien, horen, ruiken en beleven de omgeving.
De ForTwo Cabrio biedt maximale vrijheid wanneer het dak is geopend en de spanten boven de zijruiten zijn verwijderd. Het verwijderen van de spanten gebeurt handmatig. De vereiste procedure is eenvoudig en kost weinig kracht. Wel is het opbergvak in de achterklep wat onhandig. Om ruimte te besparen is gekozen voor een "sandwich"-constructie waarbij spanbanden worden gebruikt om het hele pakket samen te drukken. Wanneer de achterklep stevig dicht wordt gegooid, springen de spanbanden los en liggen de dakspanten los in de bagageruimte.
Er kan ook voor worden gekozen om de dakspanten op hun plaats te houden en alleen het (stoffen) dak te openen. Omdat de dakspanten slechts in de rand van het blikveld zitten, is het verschil met of zonder dakspanten gering. Bovendien is het stoffen dak elektrisch te openen en te sluiten (al rijdende, ongeacht de snelheid) en dat geeft meer gemak.
Afhankelijk van de situatie kan ervoor worden gekozen om alleen het dak te openen of om het dak inclusief achterruit te openen. Op de snelweg zorgt dit voor minder turbulentie in het interieur. In de stad is het juist prettig rijden met alleen het dak open (en de achterruit op zijn plaats) voor beter zicht in de binnenspiegel.
Met gesloten dak is het comfort iets minder dan in de Smart ForTwo met vast dak, maar aangezien beide auto's niet de stilste in hun soort zijn is het verschil te verwaarlozen.
Nieuwe Smart
Tot zo ver is de Smart ForTwo een ideale stadsauto en een heerlijke cabriolet, maar dat gold ook al voor de voorgaande generaties. Het grote verschil tussen deze derde generatie van de ForTwo en de voorgaande versies is dat het concept sterk verfijnd is.
Smart heeft goed geluisterd naar de klant en heeft de ForTwo op exact de juiste punten aangepast. Nog steeds heeft de ForTwo een lengte van 2 meter 70. Maar doordat de techniek in de loop der jaren kleiner is geworden en de constructie slimmer is geworden, blijft meer binnenruimte over. Bovenal is de ForTwo meer volwassen aangekleed. Voorheen wist Smart eenvoud tot een kunst te verheffen, nu probeert Smart uit minimale ruimte maximaal comfort te halen.
Dat geldt ook voor het uitrustingsniveau. Zo is de testauto voorzien van een compleet audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Het hart van de snelheidsmeter bevat een display waarin gegevens van de boordcomputer worden getoond.
Ruimte
Dankzij de keurige afwerking en mooie materialen geeft de ForTwo veel minder het gevoel een kleine of goedkope auto te rijden dan voorheen. Dat wordt nog eens versterkt door de grote stoelen en de royale hoofd- en beenruimte.
De bagageruimte meet 340 liter. Dat is genoeg voor een grote koffer of twee boodschappentassen. In tegenstelling tot veel andere cabriolets is de bagageruimte (260 liter) ook beschikbaar wanneer het dak is geopend. Ook heel handig: de bagageruimte staat in open verbinding met het passagierscompartiment, al rijdende kunnen de bestuurder en bijrijder daarom bij de bagage (de optionele scheidingswand is wat Autozine betreft geen aanrader).
Motor
De motor ligt onder de bagageruimte. Wees gerust: deze is zo goed geïsoleerd dat de bagageruimte er niet door wordt opgewarmd. Het motorgeluid komt logischerwijs van achteren, maar is niet nadrukkelijker aanwezig dan in traditionele auto's met de motor voorin.
De ForTwo is op het moment van schrijven leverbaar met twee benzinemotoren, de ene levert 52 kW de andere 66 kW. De testauto is voorzien van de 52 kW motor omdat dat simpelweg voldoende vermogen is.
Twinamic
Misschien wel de belangrijkste verbetering ten opzichte van de vorige Smarts betreft de versnellingsbak. Voorheen was een automatische versnellingsbak standaard. Vanwege de trage werking en het houterige schakelen was er veel kritiek op deze automaat. De nieuwe ForTwo is daarom ook leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. De ervaring leert dat dat een dankbare keuze is, want hiermee heeft de bestuurder de controle die voorheen ontbrak.
Maar... inmiddels voorziet Smart in een geheel nieuwe automaat die alle fouten van weleer goed zou maken. Deze zogenaamde "Twinamic" automaat wist tijdens een eerdere test in combinatie met de 66 kW sterke motor helaas niet te overtuigen (bruusk schakelen, schakelen op het verkeerde moment).
De Twinamic in combinatie met de 52 kW motor blijkt juist een perfecte combinatie! Alleen het start/stop-systeem zorgt voor enige vertraging, daarna komt de auto moeiteloos van de plek waarna de elektronica vlot en soepel schakelt. Bovendien weet de elektronica nu perfect de "sweet spot" te vinden, waarbij de motor optimaal presteert en minimaal verbruikt. Het testverbruik kwam daarom uit op 4.6 liter per 100 km en dat is heel veel gunstiger dan dat van de andere uitvoeringen van de ForTwo.
Weggedrag
Niet alleen de aandrijving is volwassener geworden, ook het weggedrag verraadt minder dat de ForTwo een miniatuurtje is. Ten opzichte van de voorgaande generaties is het weggedrag veel verfijnder. Op slecht wegdek is de auto minder "springerig", terwijl de wegligging uitstekend is.
Alhoewel nog steeds bovengemiddeld veel stuurcorrecties nodig zijn, leent de ForTwo zich nu beter voor lange afstanden. Misschien een mooie reis richting de zon?
Conclusie
Imago, idealisme, financieel voordeel, wendbaarheid. Uiteindelijk blijken het allemaal excuses te zijn om een leuke auto te kunnen rijden. Hoe verstandig of slim Smart ook is: na een proefrit is het vooral het rijplezier waarmee de ForTwo overtuigt. Bovendien rekent deze derde generatie van de ForTwo af met alle problemen van de voorgaande modellen (onrustig onderstel, traag schakelen) waardoor deze tweezitter nu nog meer geaccepteerd zal worden als dagelijks vervoer.
De cabriolet voegt echt een dimensie aan het rijden toe. Met het dak gesloten biedt de Cabrio (vrijwel) evenveel ruimte en comfort als de ForTwo met vast dak. Met het dak geopend is het gevoel van vrijheid compleet. Daarmee wordt niet alleen de dagelijkse rit leuker, maar is de ForTwo ook een uitgelezen vakantie-auto.
- Extreem wendbaar
- Doordacht concept
- Als cabriolet nog leuker
- Start/stop-systeem werkt storend traag
- Gammele constructie voor opbergen dakspanten
- Niet zuiniger dan vierzits stadsauto's van andere merken