Toyota iQ
Blog

Blog

2024

26 januari: meer te vergelijken

De vergelijk-functie kan nu vanuit de icons ("toolbox") op veel pagina's direct worden opgeroepen. Op veler verzoek is de vergelijk-functie nu ook beschikbaar op mobiele toestellen.

De plekken van diverse advertenties zijn herzien om dubbele weergave te voorkomen. Dankzij een intern fout-logboek zijn diverse bugs gevonden en opgelost. De autobanden-adviseur is (tijdelijk) uitgeschakeld bij gebrek aan bron-informatie (KwiktFit en Profile stoppen ermee, EuroMaster biedt een onbruikbare feed aan).

16 januari: Nieuw cookie-dialoog, nieuwe advertenties

Google verzorgt de advertenties op Autozine.nl. Vanaf 16 januari 2024 vereist Google dat hun cookie-dialoog wordt getoond. Dit heeft grote gevolgen voor Autozine omdat een deel van het CMS (content management system) aanhaakte op het in huis ontwikkelde cookie-dialoog. Nu dat niet meer kan, moeten diverse functies worden uitgeschakeld of herschreven. Het nieuw dialoog betekent ook dat er meer advertenties moeten worden getoond, want alleen als er een advertentie op een pagina staat verschijnt ook het verplichte dialoog. Na 24 jaar een advertentievrije voorpagina te hebben gehad, verschijnen er met grote tegenzin nu ook advertenties op de voorpagina. Het staat hebberig, het is hebberig, maar het is vanaf 2024 helaas ook contractueel verplicht.

Omdat een deel van het CMS is herschreven, zijn andere problemen en knelpunten (o.a. foutafhandeling) ook meteen aangepakt. Bovendien zijn aanpassingen gemaakt om gebruik te kunnen maken van nieuwe versies van de gebruikte programmeertaal. Kortom: als iets opeens niet meer functioneert, laat het ons weten!

2023

31 december: Terugblik op 2023

Het begin van een nieuw jaar is tijd voor lijstjes over het vorige jaar. Enkele statistieken van de database over 2023. Het aantal Chinese merken is sterk toegenomen, daardoor ook de modellen en uitvoeringen. De spelletjes waren populairder dan ooit met een toename van bijna 1.000% in gebruik.

Met 14 miljoen gelezen tests is ook het gebruik van Autozine sterk toegenomen in 2023. Opmerkelijk zijn de veelgelezen verslagen van facelifts (Toyota Corolla, Mazda CX-5 en zelfs Alfa Romeo Giullia. Zoals ieder jaar is Dacia zeer geliefd online. Opvallend is het totale gebrek aan auto's van de VAG groep in de lijst van meest gelezen tests van nieuwe auto's. Dit wordt verklaard door het uitblijven van nieuws rondom Volkswagen, Audi, Seat en Skoda in 2023.

Meest gelezen nieuwe auto's 2023:
  1. Mazda CX-5
  2. Toyota Corolla Touring Sports
  3. Mazda MX-30
  4. Alfa Romeo Giulia
  5. Renault Austral
  6. DS 7
  7. Dacia Sandero
  8. Toyota Corolla
  9. Dacia Jogger
  10. Dacia Jogger
Meest gelezen gebruikte auto's 2023:
  1. Citroën C4 Cactus
  2. BMW 2-Serie Active Tourer
  3. Volkswagen Tiguan
  4. BMW 3-Serie
  5. Mercedes-Benz E-Klasse
  6. Kia Cee'd
  7. Volkswagen Passat
  8. Toyota C-HR
  9. Renault Captur
  10. Peugeot 108

9 november: dealer-data opgeschoond

De gevens van auto-bedrijven zijn op een logischere manier opgeslagen. Tegelijkertijd zijn dealers van niet langer bestaande merken (Daihatsu, Saab, etc.) verwijderd. Een script test voortaan periodiek of websites van dealers nog online zijn. Bij storing op de dealer-site wordt de betreffende garage voortaan automatisch uit de database verwijderd. Dit maakt de gegevens betrouwbaarder en het onderhoud eenvoudiger.

Gegevens over openingstijden en socialmedia van autobedrijven zijn verwijderd omdat het te veel onderhoud vereiste. Het faxnummer was al enige tijd geleden komen te vervallen.

13 maart: uitbreiding naar Italië

Autozine breidt uit naar het tiende land: Italië. Met terugwerkende kracht zijn de eerste 30 tests naar het Italiaans vertaald. Steeds wanneer tests worden toegevoegd, zal ook de database met prijzen en specificaties worden aangevuld.

2022

31 december: Terugblik op 2022

Het begin van een nieuw jaar is tijd voor lijstjes over het vorige jaar. Enkele statistieken van de database over 2022:

Autozine richt zich op autokopers die op zoek zijn naar advies bij de aanschaf van hun volgende auto. Dat blijkt ook uit het overzicht van de meest gelezen tests, want het zijn de gangbare modellen die ook populair zijn onder de lezers. De vraag naar kleine auto's is sterk afgenomen, terwijl elektrische auto's en hybrides de standaard zijn geworden. En terwijl een hatchback ooit de gewoon was, is dat nu de SUV en crossover. De meest gelezen tests van 2022:

Nieuwe auto's
  1. Skoda Karoq
  2. Volkswagen ID.3
  3. Opel Mokka
  4. Audi A6 Avant
  5. Suzuki Ignis
  6. Ford Focus Wagon
  7. Volkswagen Golf
  8. Toyota C-HR
  9. Peugeot 208
  10. Nissan LEAF
Gebruikte auto's
  1. Kia Cee'd
  2. Mercedes-Benz GLC
  3. BMW 1-Serie
  4. Opel Karl
  5. Volvo V70
  6. Mazda3
  7. Nissan Qashqai
  8. Volvo V50
  9. Peugeot 108
  10. BMW i3

1 juni: van Superbase tot NoSQL

De techniek achter Autozine is gebouwd rond een database met merken, modellen en uitvoeringen. Daaraan wordt alles gekoppeld, van testverslagen tot verkoopcijfers. Het zaadje achter die database is al voor het bestaan van Autozine geplant, namelijk in 1993. Toen had onze hoofdredacteur een kennis met een snelle auto (eerst Opel Kadett GSi, later Opel Omega 3000). De kennis had als enige doel in het leven iedereen en alles zoek te rijden. Een snellere auto tegenkomen betekende een slechte dag. En dus bouwde onze hoofdredacteur in spe een applicatie met gegevens van alle auto's op de markt. De data was afkomstig van alle denkbare bronnen, van folders tot autobladen. Door eerst op te zoeken waartoe de uitdager in staat zou zijn, was het makkelijk om te bepalen of het een glansrijke overwinning of kansloze strijd zou worden.

De applicatie draaie destijds in Superbase op de Commodore Amiga 3000. Omdat onze hoofdredacteur in de tussentijd was opgeleid tot Oracle-specialist, draaide Autozine in het prille begin op Oracle. Met enige handigheid konden de auto-gegevens van het hobby-project van weleer worden geconverteerd van Superbase III naar Oracle 7. Echter, gezien de bijna bizarre kosten en matige betrouwbaarheid werd Oracle al na een jaar ingeruild voor een open source database. Gelukkig was die conversie-stap een stuk eenvoudiger en bleef de data behouden.

In de loop der jaren werden databases slimmer en veelzijdiger. Er zijn inmiddels NoSQL databases die data in vrije vorm kunnen opslaan. Traditionele relationele databases kunnen tegenwoordig flexibele structuren zoals JSON en arrays opslaan (doorzoekbaar en indexeerbaar!). Na vele jaren is het Superbase-gebaseerde schema daarom eindelijk aangepast en wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die moderne RDBMS'en (Relational DataBase Management Systems) bieden. Dat betekent meer gegevens per auto en gegevens op maat (i.e. grondspeling en doorwaaddiepte bij een terreinwagen, laadsnelheid en batterijchemie bij een elektrische auto). Het zou te veel werk zijn om dit met terugwerkende kracht toe te voegen, maar vanaf nu zullen van nieuwe auto's meer technische specificaties bekend zijn.

3 mei: Android app versie 1.2.9

De Android app is voorzien van het nieuwe logo. Nooit eerder heeft het zo veel moeite gekost om een app goedgekeurd te krijgen door Google. Na maanden werk, voorleggen, afkeuren en opnieuw aanbieden, voldoet de app eindelijk aan alle nieuwe voorwaarden. Het lag niet achteraf gezien niet aan de techniek, maar aan de steeds gekker wordende juridische eisen!

Tevens is een nieuw spel toegevoegd: "Roest in vrede". Wie herkent de meeste auto's die "over hun hoogtepunt" heen zijn?

maart: Nieuwe layout, versie 6.0

Vanwege corona kunnen we niet reizen, dus is het tijd voor kantoorwerk! De layout van de website is compleet herzien en het achterliggende "content management system" is geheel herschreven. Het doel was de website overzichtelijker te maken, beter leesbaar te maken (geen kleine of lichte letters meer) en nog meer rekening te houden met gebruik op mobiele media.

Vanuit technisch opzicht hebben HTML tables plaats gemaakt voor flexboxes en grids. HTML5 en CCS3 worden volop benut. Het content management system volgt voortaan de opzet van mobiele apps waarbij data, logica en vormgeving strikt worden gescheiden (model-view-controller model). Daardoor zijn aanpassingen in de toekomst sneller en eenvoudiger te maken. Alleen de achterliggende database is gelijkgebleven.

Voor de derde keer in zijn bestaan heeft Autozine een nieuw logo. Of eigenlijk, voor de tweede keer. Het eerste logo was namelijk simpelweg "Autozine" in een courier lettertype en was de naam logo daarom nauwelijks waard. Meerdere vormgevers hebben zich op het nieuwe ontwerp gestort. Het uiteindelijke logo is een combinatie van het tekst-logo van de ene vormgever en het grafische logo van een andere, gecombineerd met een vleugje eigen inzicht.

26 januari: Android app versie 1.2.8

De Android app is aangepast op aanwijzing van Google. De app is opnieuw gecompileerd om te voldoen aan de nieuwe standaarden van de nieuwste Android versies.

De dealer-locator is komen te vervallen omdat de software-componenten voor het gebruik van GPS en tonen op Google Maps waren verouderd. Bovendien worden speciale (en onredelijke) jurisische eisen gesteld door de nieuwe "Google Play Policy" voor gebruik van GPS, waardoor het eenvoudiger was om de functie te laten vervallen.

2021

december: iOS app versie 2.3

De app voor iPhone, iPad en iPod Touch is aangepast voor verise 15 van iOS. Hierbij zijn kleine visuele wijzigingen gemaakt, maar de functionaliteit is gelijk gebleven.

september: Spotify playlist

Veel lezers valt het op: Autozine heeft bovengemiddelde aandacht voor het audiosysteem in de testauto's. De verklaring: onze hoofdredacteur was al tijdens zijn studietijd actief als redacteur voor hifi-bladen en is nog steeds een groot liefhebber van high-end audio. Om te delen hoe een car audio systeem is getest, is de "Car Audio Demo"-playlist op Spotify gemaakt:

2020

5 juli: Android app versie 1.2.7

De Android app is vernieuwd. De pagina's met technische specificaties hebben nu meer foto's per model. Daarnaast heeft de app het nieuwe Autozine-logo in het icon en zijn andere kleine visuele aanpassingen gemaakt.

30 juni: import auto's

Vanaf nu kent de database behalve occasions ook import-auto's. Zo kan eenvoudig worden vergeleken wat voordeliger is: een nieuwe auto kopen, een occasion kopen of een auto uit het buitenland halen.

4 juni: subsidie elektrische auto's

De kilometerkostencalculator houdt nu rekening met subsidie op elektrische auto's. In de aanschafkosten wordt de subsidie verwerkt om de berekening exacter te maken.

8 april: occasions met generaties

Bij het bladeren door occasions kan nu van generatie worden gewisseld. Is bijvoorbeeld een Volkswagen Golf V te kostbaar? Spring dan eenvoudig naar het overzicht van occasions van de Golf IV.

3 maart: occasions

Het systeem kan nu ook occasions van aangesloten aanbieders tonen. Deze verschijnen ook in de auto-adviseur, zodat gericht kan worden gezocht.

18 januari: webserver aangepast

De webserver kon het aantal bezoekers niet meer verwerken. Daarom is de webserver aangepast om tot 256 bezoekers per seconde en 512 simultane bezoekers te verwerken.

17 januari: specials

Naast autotests en nieuwsberichten kent het systeem nu ook "specials". Dit zijn korte artikelen die niet de diepgang van een redactioneel stuk hebben, maar veel meer zijn dan een nieuwsbericht. De specials zijn te vinden in het overzicht van de achtergrondverhalen onder het kopje "Specials".

2018

maart: vaarwel kolmmen, layout versie 5.0

Na 19 jaar hebben we afscheid genomen van de layout met dubbele kolommen. De dubbele kolom zorgde voor korte regels en dus eenvoudige leesbaarheid op een beeldscherm. Het zorgde echter ook voor een hopeloos ouderwetse aanblik. Naast iedere tekst zijn voortaan icons te vinden waarmee direct gerelateerde informatie kan worden opgevraagd.

Alle URLs zeggen voortaan iets over de inhoud, dus geen nietszeggende database-keys of namen van interne scripts meer in de URLs. Uiteraard werken alle oude URLs nog wel, zodat oude verwijzingen en bookmarks gewoon blijven functioneren.

3 maart: API (Application Programming Interface)

Om gegevens uit te kunnen wisselen met externe partijen heeft Autozine nu een API middels XML en JSON. Hiermee kan iedereen naar wens onze database van merken, modellen, uitvoeringen en testverslagen integreren in eigen systemen. Zie de link naar de documentatie op de contactpagina.

2016

20 november: samenwerking met Finnik.nl

Finnik is een nieuw platform voor kenteken-informatie. Autozine gaat daar kwalitatieve informatie in de vorm van autotests aan toevoegen. Met andere woorden: aan ieder opgevraagd kenteken bij Finnik wordt een testverslag van Autozine toegevoegd.

22 april: 10.000e nieuwsbericht gepubliceerd

In 2001 begon Autozine met het publiceren van autonieuws. Nu is het 10.000e Nederlandse nieuwsbericht gepubliceerd. Het is zowel een triomf voor Autozine als voor Skoda: Skoda Superb is Leaseauto van het Jaar 2016.

2015

juli: responsive layout

Voortaan past de layout van de website zich aan bij de omvang van het beeldscherm van de gebruiker. Iedere pagina past zich aan aan desktop, tablet en telefoon. De apps voor iPhone en Android blijven superieur, maar voor wie geen app wil installeren is de responsive layout een alternatief.

2014

oktober: nieuwe layout, versie 4.0

De website is in een nieuw jasje gestoken! Versie 4.0 van het CMS (content management system) geeft de website een modernere aanblik en maakt navigeren eenvoudiger. Autozine wordt veelal een "oase van rust" genoemd en dat gevoel wordt nu versterkt met lichte kleuren, dunne lijntjes en subtiele graphics.

2013

9 september: Android app

Ontwikkelen voor Android is een stuk ingewikkelder dan ontwikkelen voor iOS. Door de wildgroei aan Android-varianten en de vele verschillende toestellen, is de broncode veel complexer. Bovendien is Java een inefficiente programmeertaal die onnodig ingewikkeld is. Maar... versie 1.0 van de Autozine app voor Android is een feit!

6 augustus: iPad app versie 2.1

De iPad app heeft een grondige update gekregen. De layout lijkt nu nog meer op die van een traditioneel tijdschrift. Voortaan worden ook iPads met zogenaamd Retina beelscherm ondersteund, voor haarfijne foto's. Dankzij moderner geheugenbeheer is de app betrouwbaarder geworden. Zie voor meer details het persbericht

2012

19 mei: iPad app versie 2.0

De iPad app is vrijwel geheel herschreven en opnieuw ontworpen. De app biedt daarom niet alleen de nieuwste tests en het laatste nieuws, maar biedt ook toegang tot het gehele archief (dat teruggaat tot 1999). Nog steeds kan het digitale tijdschrift op maat worden gemaakt, maar bij gebrek aan nieuw materiaal kan nu ook archief-materiaal in het tijdschrift op maat worden getoond. Lees voor meer informatie het persbericht

19 januari: test nummer 1.000!

De duizendste test is aan de database toegevoegd! Het is de Audi A1 Sportback. Met duizend tests in 12 jaar zitten we op een gemiddelde van zo'n 85 tests per jaar. Overigens zijn er veel meer dan duizend auto's gereden, want voor veel tests worden meerdere uitvoeringen gereden om motoren en uitrustingen onderling te kunnen vergelijken. De duizendste testauto is dus al lang gepasseerd!

2011

4 oktober: meer SmartTV!

Na Philips zullen ook de nieuwe SmartTV's van Sharp en Loewe Opta standaard worden geleverd met een ingebouwde Autozine app.

10 juli: iPhone en iPad apps

Autozine is voortaan ook beschikbaar op de iPhone en iPad met op maat gemaakte apps. Hiermee worden de tests, nieuwsberichten en technische specificaties optimaal weergegeven op deze toestellen. Uniek voor mobiel gebruik zijn de spelletjes, waarbij de autokennis van de spelers op de proef wordt gesteld. Zie voor details het nieuwsbericht

31 maart: uitbreiding naar Frankrijk

Autozine in het Frans vertalen is zo moeilijk niet. Een Frans domein registreren wel! Met een officiële locatie in Frankrijk is Autozine.fr een feit.

11 januari: uitbreiding naar Spanje

Puur geluk: een Nederlandse autojounalist emigreerde naar Zuid-Amerika om daar met een nieuwe partner een nieuw leven op te bouwen. Na vele jaren keert hij terug in Nederland en spreekt hij vloeiend Spaans. Hij zoekt een baan. Autozine heeft dé ideale kandidaat gevonden om Autozine.es te verzorgen!

2010

11 juni: uitbreiding naar België

De uitbreiding naar het buitenland verloopt gestaag. Echter, Autozine.be is in gebruik door een andere partij. Na lange onderhandelingen is er eindelijk een accoord en is Autozine in het Vlaams beschikbaar op Autozine.be. Een Waalse versie was al eerder te vinden op Auto-zine.be.

2009

november: Twitter

Autozine is aanwezig op Twitter. Twitter is een zogenaamde "social media"-toepassing die het makkelijker moet maken voor uitgevers om te communiceren met hun lezers. Dus wie daar de voorkeur aan geeft, kan ons nu ook bereiken via Twitter. Wij horen graag van u!

27 april: Philips NetTV

Philips heeft Autozine gekozen als exclusief partner om een auto-kanaal aan te bieden op slimme televisies. Alle autotests en nieuwsberichten zullen op de SmartTV met de afstandsbediening zijn te raadplegen. Speciaal voor gebruik op de televisie worden spelletjes ontwikkeld die de autokennis van de gebruiker op de proef stellen. Leuk tijdens lange reclameblokken op televisie?

2008

Nieuwe layout, versie 3.0

Het is tijd voor een frisse nieuwe layout! Nog meer dan voorheen ligt de nadruk op kleur, waarbij de layout meekleurt met de geteste auto. Dankzij het gebruik van tabbladen zijn relevante gegevens snel en eenvoudig op te vragen.

2007

11 april: uitbreiding naar Zweden

Nu de techniek er klaar voor is, maken een land en een taal meer of minder niet meer uit. Het was dus een kleine stap om uit te breiden met Autozine.se.

2005

8 juni: uitbreiding naar Duitsland en Engeland

In Nederland kan Autozine niet meer groeien. Met dik 750.000 bezoekers per maand bereikt Autozine alle autokopers en -liefhebbers van Nederland. Het is dus tijd om over de grens te kijken. De eerste stappen: Autozine.de en Autozine.co.uk

2004

december: CD-ROM uitgebracht

De gedrukte bladen geven jaarboeken uit, Autozine volgt die trend nu met een digitaal jaarboek: een CD-ROM. De CD-ROM bevat de prijzen en specificaties van alle auto's op de markt in 2004. Uiteraard zijn testverslagen toegevoegd inclusief foto's op hoge resolutie (hoger dan op de website).

De CD-ROM (ISBN 90-5947-051-6) is te koop bij de meeste boekwinkels en functioneert met Microsoft Windows, Apple MacOS X en vrijwel alle versies van Linux.

2003

28 november: iMode

Autozine en KPN zijn een samenwerking aangegaan om een auto-magazine aan te bieden op i-mode. i-mode, een vorm van Internet op de mobiele telefoon, is een snel groeiende dienst van KPN. Met Autozine zijn i-mode klanten altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op autogebied. Zo kunnen zij onder andere autotests, -nieuws en een database van technische gegevens gemakkelijk vinden.

juni: Nieuwe layout: versie 2.0

De vormgeving en de opzet zijn aangepast. Autozine is begonnen als e-zine en bestond daarom uit losse uitgaven met daarin meerdere artikelen. Dat is het meest logisch voor een nieuwsbrief per e-mail, maar niet voor een website. En nu webbrowsers voor steeds meer computers beschikbaar zijn, wordt het tijd om de nadruk te leggen op de website. Tests en nieuwsberichten worden daarom voortaan individueel gepubliceerd.

2001

27 februari: WAP

WAP (Wireless application protocol) is een manier om data op de mobiele telefoon te ontvangen. Autozine opent een WAP-site die speciaal op maat is gemaakt voor het kleine beeldscherm van een mobiele telefoon. De WAP-site omvat ingekort nieuws en samenvatting van het laatste nummer van Autozine. Speciaal voor mobiel gebruik is een kenteken-database toegevoegd.

1999

16 november: eigen domein!

Autozine ging van start op "http://www.casema.net/~kroone/autozine", niet de meest eenvoudige URL! Vanaf nu heeft Autozine een eigen domein: Autozine.nl

Start!

Autozine gaat van start. Computer-specialist Ivo Kroone vindt lease-auto's veel interessanter dan de bijbehorende kantoorbaan en besluit de rollen om te draaien. De technische kennis wordt ingezet om een website te ontwikkelen, de autokennis wordt gebruikt om auto's te recenseren.

Maar er is meer! De kwaliteit van de bestaande auto-media laat te wensen over en het moet beter kunnen. Een auto met veel paardenkrachten die veel lawaai maakt is niet noodzakelijkerwijs de beste, maar dat vinden de huidige autobladen wel. Autozine gaat zich richten op de autokoper die op zoek is naar deugdelijke voorliching, niet de liefhebber die op zoek is naar vermaak.