BMW 3-Serie EDE
Deftig doen
Wanneer een nieuwe auto in productie wordt genomen, begint de fabriek in de regel met de meest populaire uitvoering. Op die manier wordt de grootste groep klanten het snelst tevreden gesteld. De Nederlandse klant heeft echter een iets andere voorkeur dan de gemiddelde Europeaan. In Nederland is één ding nog belangrijker dan rijeigenschappen, veiligheid, uiterlijk of prestaties en dat is het verbruik.
20% bijtelling
In de meeste gevallen is dat niet uit idealisme, maar puur uit economische overwegingen. Een laag verbruik wordt door de overheid beloond met een lagere belasting bij de aanschaf. Zo kunnen twee even grote en even snelle auto's enorm in prijs verschillen als het verbruik verschilt. Uiteraard is het prijsverschil aan de pomp nog veel groter.
Wie een zuinige auto niet koopt maar least, wordt beloond met een lagere bijtelling. De "BMW 3-Serie 320i Efficient Dynamics Edition" (EDE) verbruikt volgens fabrieksopgave gemiddeld 1 op 19.6 en heeft een uitstoot van 124 gram CO2 per kilometer. Daarmee valt de auto precies in de 20% categorie. De enige andere royaal bemeten sedan op benzine die eenzelfde belastingvoordeel biedt is de Kia Optima Hybrid, maar die biedt niet de prestige van een BMW 3-Serie.
Iedere BMW 3-Serie is standaard voorzien van vele technieken om het verbruik te verlagen. Vrijwel alle uitvoeringen hebben een optimale stroomlijn, suggereren wat het beste moment is om een volgende versnelling te kiezen en schakelen de motor automatisch uit zodra de auto tot stilstand komt. Bij de "Efficient Dynamics Edition" zijn al die maatregelen nog verder doorgetrokken. Zo staat de auto niet alleen op de gebruikelijke banden met lage rolweerstand, maar is de bandenspanning verhoogd om de auto nog makkelijker te laten rollen.
Economisch
Anders dan de naam doet vermoeden, wordt de "320i EDE" niet aangedreven door een 2.0 liter motor. In plaats daarvan heeft BMW de 1.6 liter motor uit de MINI voorzien van een ander motormanagement en in de 3-Serie gelegd. In deze 3-Serie levert de kleine motor nu een grootse 170 pk / 250 Nm.
Daarvan is in eerste instantie weinig te merken. De meeste van de beloofde 170 paardenkrachten lijken permanent op stal te staan. Dat komt doordat de 320i EDE standaard voor een extra efficiënte modus kiest. De reactie op het gaspedaal is dan minder direct en de bestuurder wordt op alle mogelijke manieren aangespoord om het kalm aan te doen. Al bij een zeer laag toerental verschijnt de tip om een hogere versnelling te kiezen. Wie toch hard rijdt wordt gecorrigeerd met allerhande tips in het centrale display.
In de meest efficiënte modus komt de 320i EDE probleemloos mee met de verkeersstroom. Omdat het toerental zeer laag blijft, lijkt deze uitvoering zelfs nog stiller dan de andere 3-Series. Zowel de vijfde als de zesde versnelling zijn zo gekozen dat bij een laag toerental relatief hoge snelheden kunnen worden aangehouden. Met name op de snelweg is het daarom makkelijk om brandstof te besparen.
Omdat de 320i absoluut niet uitnodigt tot hard rijden, zal menigeen als vanzelf zuinig rijden. Met enige goede wil is het zelfs mogelijk om zuiniger te rijden dan fabrieksopgave!
Prestaties
Wie toch harder wil rijden, wordt keihard met de neus op de feiten gedrukt. Kleine stadsautootjes en dieselende bestelbusjes gaan de 320i EDE niet alleen moeiteloos voorbij, ze geven zelfs lichtseintjes om aan te geven dat het best vlotter mag. Meer gasgeven heeft weinig zin: het motormanagement kiest voor efficiency en dat gaat ten koste van de prestaties.
Op de snelweg moet regelmatig van de zesde naar de vierde (!) versnelling worden teruggeschakeld om vlot te kunnen passeren. Ook buiten de snelweg moet de 320i EDE nadrukkelijk worden aangespoord om te presteren.
Alleen wanneer expliciet wordt gekozen voor de "sport"-stand, levert de 320i de prestaties die horen bij een auto als deze. Voor een 1.6 liter benzinemotor zijn de prestaties zelfs opmerkelijk goed. Op dat moment loopt het verbruik echter hard op en is het met het economische karakter gedaan.
Aan het weggedrag is geen enkele concessie gedaan. De wegligging is even goed als die van iedere andere 3-Serie. Dat betekent dat de besturing exact is. Dankzij de achterwielaandrijving wordt het gevoel in het stuurwiel nooit verstoord door de aandrijfkrachten. Het onderstel is niet te stug op slecht wegdek en niet te zacht om bochten meer dan sportief te kunnen sturen.
Uitrusting
Ook op de uitrusting is niet bezuinigd. De "Efficient Dynamics Edition" haalt de brandstofbesparing puur uit technische aanpassingen, niet uit gewichtsbesparing. De Efficient Dynamics Edition is daarom leverbaar met alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die ook leverbaar zijn op alle andere 3-Series.
Met name BMW's gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem genaamd "iDrive" is een aanrader. Dit systeem is in de loop der jaren steeds krachtiger geworden en biedt inmiddels zelfs integratie met Internet. Zo kunnen op het centrale beeldscherm nieuwsberichten, beurskoersen en weersvoorspellingen worden getoond. Ook kan Google worden geraadpleegd om een adres in te voeren (door bijvoorbeeld op een bedrijfsnaam te zoeken).
Conclusie
De BMW 3-Serie is nu ook leverbaar als "320i Efficient Dynamics Edition". Dankzij vele brandstofbesparende technieken is deze uitvoering zuiniger dan de andere versies van de 3-Serie. Bovendien biedt BMW daarmee de enige "premium" sedan met benzinemotor die in aanmerking komt voor een lagere bijtelling.
De lagere uitstoot gaat echter wel ten koste van de prestaties. Standaard kiest de 320i EDE voor een extreem efficiënte modus waarmee de auto op zijn zachtst gezegd tam is. Alleen wanneer expliciet wordt gekozen voor de sportstand, presteert ook deze 3-Serie zoals mag worden verwacht van een auto als deze. Het verbruik loopt dan echter zo sterk op, dat het toch weer even hoog is als bij vergelijkbare auto's van andere merken.
De BMW 3-Serie Efficient Dynamics Edition wordt daarom vooral gekocht om het imago. Vele andere auto's zijn nog zuiniger, maar stralen dat ook uit. Bovendien biedt de Efficient Dynamics Edition ondanks de matige prestaties wel de sublieme rijeigenschappen van een echte BMW.
- Comfortabel en zuinig
- Even luxueus als iedere andere 3-Serie
- Matige prestaties
- Mag geen aanhanger trekken