Kia Optima
Nieuw en toch vertrouwd
Kijk naar de foto's en het wordt al snel duidelijk welke keuze Kia heeft gemaakt. Kia wilde geen enkel risico nemen met het bewezen succesnummer en houdt vast aan het bekende recept. De Optima is in alle richtingen een paar centimeter gegroeid, maar de verhoudingen en het lijnenspel zijn gelijk gebleven.
Als vanouds oogt dit topmodel van Kia groot en belangrijk! Dankzij een hoge schouderlijn, vrijwel ononderbroken metaal (hier geen vouwlijnen of frivoliteiten) en een boos kijkend front straalt de Optima zelfvertrouwen uit. Tegelijk ontbreekt de flair die kenmerkend is voor Europese auto's. De Optima is te glad, te veel ontworpen volgens het boekje en heeft daarom wederom te weinig persoonlijkheid.
Ruimte en uitrusting
Dat geldt ook voor het interieur. De opzet is logisch en doordacht, waardoor iedereen zich meteen thuisvoelt. Alles voelt degelijk en de afwerkingskwaliteit is prima. Tegelijkertijd is er geen enkele ruimte voor originaliteit of innovatie.
Vanwege het optionele zonnedak van de testauto laat de hoofdruimte te wensen over. Met de royale beenruimte, met name achterin, valt de Optima juist positief op.
Andere auto's in dit segment koketteren met hun uitrusting. Nieuwe functies worden bediend met knoppen die prominent in het zicht zijn geplaatst. Complete dashboards worden soms vervangen door beeldschermen. In vergelijking met de nieuwste modellen van de concurrentie schittert de Kia Optima juist door bescheidenheid. Alle moderne luxe- en veiligheidsvoorzieningen zijn beschikbaar, maar Kia presenteert het allemaal een stuk bescheidener.
Dankzij camera's rondom en vele sensoren kijkt de Optima met de bestuurder mee (snelheid, verkeersborden, rijstrook) en kan de elektronica waarschuwen of zelfs ingrijpen wanneer dat nodig is. De rijstrook-assistent is zowel actief of passief te gebruiken. Dat wil zeggen: naar keuze kan de Optima zelf sturen wanneer dat nodig is, of klinkt slechts een waarschuwing wanneer de bestuurder de lijnen op het wegdek onbedoeld overschrijdt.
Het door Harman Kardon verzorgde audiosysteem (incl. DAB+ tuner) heeft een rijke en heldere klank. Echter: het geluidsbeeld ("ruimtelijkheid") laat veel te wensen over. Standaard klinkt het audiosysteem als een grote echoput omdat er te veel geluid van achteren komt. Na enige fijnregeling klinkt het audiosysteem uiteindelijk heel aangenaam.
Diesel
De nieuwe Optima is voorzien van de inmiddels bekende 1.7 liter dieselmotor uit de vorige Optima. Het vermogen is echter toegenomen tot 141 pk (+5 pk) en de zestraps automaat is vervangen door een zeventraps exemplaar met dubbele koppeling.
Na een koude start kan de dieselmotor de eerste minuut wat onrustig lopen. Daarna is de "1.7 CRDi" juist soepel en sterk. Eenmaal warmgereden is de motor stil, maar nooit onhoorbaar.
In de stad reageren de dieselmotor en de automaat alert; de twee zijn welhaast perfect op elkaar ingespeeld! Op de snelweg vallen de goede tussenacceleraties op. Dankzij de lange zevende versnelling is het toerental op hoge snelheid aangenaam laag (120 km/u is 2.200 tpm).
Helaas is het door Kia opgegeven verbruik van 1 op 22.7 in de praktijk onhaalbaar; reken op 1 op 20 met een kalme rijstijl. Dit is echter een grote verbetering ten opzichte van de vorige Optima en vergelijkbaar met soortgelijke auto's met soortgelijke vermogens van andere merken.
Weggedrag
In vergelijking met de vorige Optima heeft de nieuwe generatie een sterker frame. Dankzij het gebruik van nieuwe danwel samengestelde metaalsoorten werd het koetswerk steviger en toch lichter. Dat zorgt voor meer stabiliteit in de bocht en minder trillingen op hoge snelheid.
De nieuwe Optima rijdt daarom ontegenzeglijk beter dan de vorige, maar slechts gemiddeld goed voor een moderne zakenauto. Immers: alle fabrikanten voeren bovengenoemde verbeteringen door en daarom houdt Kia slechts gelijke tred met de ontwikkelingen.
De Optima heeft geen enkele moeite met vlot bochtenwerk en ook een uitwijkmanoeuvre wordt probleemloos afgehandeld. Op hoge snelheid komt de Optima nooit tot leven en sportief rijden geeft daarom geen enkele voldoening. Wanneer juist kalm wordt gereden, is de Optima uiterst comfortabel en leent de auto zich bij uitstek voor lange afstanden. Ook op dit punt is de nieuwe Optima heel vertrouwd.
Conclusie
Kia introduceert de nieuwe Optima en borduurt daarmee voort op de sterke punten van de vorige generatie. Dat wil zeggen: prima rijeigenschappen en heel veel binnenruimte. Voor de nieuwe generatie komen daar moderne veiligheidstechnieken bij. De prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend, want in de basis is de Optima al voordeliger dan veel tegenstrevers terwijl de uitrusting ook nog eens rijker is.
Wat is gebleven, is het gebrek aan durf en uitstraling. Alhoewel de Optima verre van lelijk is, heeft het model wederom geen sterke persoonlijkheid. Ook technisch is de Optima niet innovatief, Kia volgt slechts de trend. Om toch het nodige succes in Europa te boeken, zijn een economische (plug-in) hybride-uitvoering, een sportieve GT én een stationcar in aantocht.
- Moderne techniek
- Prima rijeigenschappen
- Veel beenruimte achterin
- Geen emotie
- Verbruik 1.7 CDTi mag lager
- Matige hoofdruimte i.c.m. panoramadak