Publicatiedatum: 17 maart 2009
Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)
Autotest

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Onthaasten

Autotest - Onthaasten is niet langzamer of minder werken dan een ander. Onthaasten is goed plannen, zorgvuldig te werk gaan en op die manier zorgen voorkomen. Zoiets geldt ook voor de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse. Deze auto maakt het leven makkelijker en vergroot de veiligheid dankzij vele technische innovaties. Bovendien is de E-Klasse zo comfortabel dat lange reizen minder vermoeiend worden. Ga er rustig voor zitten en maak ontspannen kennis met de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse.

Het is druk in autoland. De ene na de andere auto wordt gepresenteerd en het is hard werken om het allemaal bij te houden. Dan gaat de haast in het lijf zitten en is er geen tijd meer om tot rust te komen. Tot ondergetekende in de nieuwe E-Klasse stapt.

Comfort

De testauto is een "Elegance"-uitvoering die de inzittenden verwelkomt in een rustgevende ambiance van warme kleuren, afgewisseld met echt, ruw hout. Daarnaast is de E-Klasse ook leverbaar als "Avantgarde" met het traditionele, glimmende eucalyptushout, afgewisseld met zwarte of aluminium panelen.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)
Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

De voorstoelen zitten voortreffelijk en zijn op alle manieren verstelbaar om de meest uiteenlopende posturen perfect te ondersteunen. Zeker voor een auto als deze, die veelal intensief wordt gebruikt, is dat van groot belang. Een heel prettige optie is de "multicontourzitting", waarbij de wang van de stoel kortstondig wordt opgeblazen om extra zijdelingse steun te bieden in de bocht.

Ook achterin biedt de E-Klasse volop ruimte. Ten opzichte van de voorganger is de daklijn verder doorgetrokken, zodat achterin meer hoofdruimte ontstaat. De bagageruimte is enorm en voorzien van een handig, uitneembaar bakje zodat tere spullen kunnen worden gescheiden van de rest van de bagage.

Motoren

Eenmaal onderweg met de E-Klasse valt op dat de auto alles met ongekend gemak doet. Voor deze test is met drie verschillende motoren gereden. Alleen het absolute instapmodel ("E200 CDI") heeft bij lage toeren een enkele keer een fractie te weinig vermogen, maar zelfs deze eenvoudigste "E" biedt de prestaties en het comfort dat mag worden verwacht van een auto als deze.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Zowel de "E250 CDI" (diesel) als "E250 CGI" (Charged Gasoline Injection, ofwel direct benzine inspuiting) zijn echte aanraders. Deze viercilinder motoren vervangen de zescilinders uit de vorige generatie. Dankzij twee turbo's leveren ze toch bij ieder toerental volop vermogen en dat geeft de "E" eenzelfde grandeur. De E-Klasse laat zich desgewenst genadeloos hard rijden, terwijl de rust in het interieur altijd gewaarborgd blijft.

De turbotechniek maakt de E-Klasse significant zuiniger dan voorheen en ook in vergelijking met de concurrentie behoort de E-Klasse tot de meest efficiënte modellen. Zeker op de lange afstand scheelt dat veel geld.

Weggedrag

Een grote auto is dankzij de lange wielbasis en forse breedte als vanzelf stabiel. Met een lengte van 4 meter 87 en een breedte van 1 meter 85 is de "E" zeker geen kleintje. Maar toch geeft de E-Klasse een veel minder kolossaal gevoel dan de meeste tegenstrevers, wat vooral in de stad erg prettig is.

Zoals gebruikelijk bij Mercedes-Benz ligt de nadruk bij de E-Klasse op comfort, maar bij deze nieuwste generatie is meer ruimte voor dynamiek.

Nog steeds is van oneffenheden in het wegdek vrijwel niets voelbaar, maar de auto helt veel minder over en "deint" minder dan voorheen. Bochten kunnen desnoods met zeer hoge snelheid worden genomen, maar wederom doet de E-Klasse alles met zo'n gemak dat het allemaal heel kalm lijkt te gaan.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Veiligheid

Alle veiligheidssystemen die Mercedes-Benz beschikbaar heeft, zijn leverbaar op de E-Klasse. Deze zijn niet langer alleen voorbehouden aan het topmodel: de S-Klasse. In tegenstelling tot wat Mercedes-Benz belooft is geen van deze systemen nieuw of uniek in de autowereld. Het feit dat alle systemen voor het eerst op één auto leverbaar zijn is wel bijzonder.

Modern, maar minder zinvol, is de camera die de belijning op de weg leest en waarschuwt wanneer de bestuurder per ongeluk (lees: zonder richting aan te geven) een doorgetrokken streep overschrijdt. Wie dit systeem nodig heeft kan beter geen auto gaan rijden.

Dat geldt ook voor de automatische herkenning van verkeersborden. Hoe geavanceerd het systeem ook is, een goed automobilist kan zelf de borden lezen en heeft geen computer nodig die ze vervolgens in een display toont.

Licht in de duisternis

Wat ook heel mooi lijkt is de nachtzichtcamera. In de praktijk blijkt dit echter meer een speeltje dan een nuttig hulpmiddel. Deze camera was eerder al beschikbaar in de S-Klasse en werd over de snelheidsmeter heen geprojecteerd.

In de E-Klasse verschijnt het beeld op een aparte display, zodat de bestuurder 's avonds op het verkeer moet letten én de snelheidsmeter in de gaten moet houden en ook nog eens naar het camerabeeld moet kijken. In de pratijk is dat te veel en leidt de nachtzichtcamera alleen maar af.

Bovendien biedt Mercedes een hulpmiddel voor het rijden in het donker dat in de praktijk veel nuttiger blijkt te zijn. De grootlicht-assistent past de lichtbundel automatisch aan aan de omstandigheden. In vergelijking met soortgelijke systemen van andere fabrikanten werkt "Adaptive Highbeam Assist" flexibeler en effectiever. Op donkere buitenwegen wordt de luchtbundel automatisch, traploos verlengd (tot 300 meter!) en bovendien verhoogd zodat het zicht in het donker ongekend goed is.

Zodra de elektronica een andere auto detecteert, wordt het grootlicht automatisch gedimd. Alhoewel de E-Klasse soms een lichtbundel vooruitwerpt waar de gemiddelde vuurtoren jaloers op zou worden, reageerde het tegemoetkomende verkeer nooit met lichtseintjes, waaruit mag worden afgeleid dat de computer de lichtbundel op tijd beperkt.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Koffietijd

Ook heel prettig is de dodehoek detectie: een waarschuwingslampje in de buitenspiegel geeft aan of zich objecten in de dode hoek bevinden ("Blind Spot Assist").

"Attention Assist" "bestudeert" het rijgedrag van de bestuurder bij aanvang van de rit. Wanneer de bestuurder na vele uren rijden onregelmatiger gaat rijden, concludeert deze assistent dat de bestuurder vermoeid raakt en suggereert een rustpauze in te lassen.

Mercedes-Benz E-Klasse (2009 - 2016)

Het zijn allemaal systemen die het leven met de E-Klasse nog makkelijker maken. De wetenschap dat de computer mede waakt over de veiligheid zorgt ervoor dat de bestuurder zich net zo zorgeloos en onthaast voelt als thuis.

Conclusie

"Welkom thuis", is het credo van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse. Een uitgebreide proefrit verklaart waarom: de E-Klasse doet alles met zo'n gemak, dat de bestuurder en passagiers tot rust komen en hetzelfde veilige, vertrouwde gevoel hebben als thuis.

De E-Klasse presteert uitstekend, heeft een prima wegligging, een uitgebreide uitrusting en is zeer veilig. De motoren zijn stuk voor stuk significant zuiniger dan voorheen. Ze zijn ook in vergelijking met de directe concurrentie zeer zuinig, wat bij intensief gebruik een enorm financieel voordeel oplevert.

Kortom: de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse is een oase van rust in de hectiek van het dagelijkse leven en een heerlijke manier om op weg van en naar het werk te onthaasten.

plus
  • Sterke, zuinige motoren
  • Volop ruimte, ook achterin
  • Legt met groot gemak enorme afstanden af
min
  • Buitenspiegels te klein
  • Sommige veiligheidssystemen vooral leuk speelgoed