Lexus GS450h
Anders denkend
Hoe zuinig de Lexus GS450h is? Volgens fabrieksopgave verbruikt deze 345 pk sterke, superdeluxe reisauto 5,9 liter per 100 km (1 op 16.9). Dat is grofweg vergelijkbaar met het verbruik van een alledaagse, 101 pk sterke Toyota Auris. Ook de CO2-uitstoot van beide auto's is vrijwel gelijk.
Lexus bereikt deze uitzonderlijke waarden dankzij "hybride"-aandrijving. Onder de motorkap zijn zowel een benzinemotor (3.5 liter zescilinder) als een elektromotor te vinden. De benzinemotor is het meest efficiënt op hoge, constante snelheden. De elektromotor is vooral geschikt voor korte afstanden bij lage snelheden. Door beide te combineren daalt het verbruik sterk. Opladen aan het stopcontact hoeft niet, de GS laadt de accu's op tijdens remmen en uitrollen.
Hybride
In de stad kan de 450h enkele kilometers lang geheel elektrisch rijden. Terwijl het verbruik van traditionele auto's juist in de stad exponentieel kan oplopen, verbruikt deze hybride Lexus hier nul-komma-nul. Een bijkomend voordeel is dat de GS volmaakt stil is omdat de benzinemotor is uitgeschakeld op lage snelheid.
Zodra de snelheid boven de 50 km/u komt, springt de benzinemotor onhoorbaar en onmerkbaar bij. Tijdens tussenacceleraties assisteert de elektromotor opnieuw, omdat het verbruik dan sterk zou oplopen. Wederom biedt de hybride-aandrijving een tweede voordeel: wanneer beide motoren tegelijk actief zijn, zijn de prestaties subliem.
Prestaties en verbruik
De GS450h accelereert vanuit stilstand in 5.9 seconden naar de 100 km/u. De beloofde topsnelheid van 250 km/u wordt eenvoudig gehaald. Alleen wanneer het uiterste wordt gevraagd, klinkt een machtige brul uit het vooronder. Bij het rijden op constante snelheid is de GS juist uitzonderlijk stil. Menigeen dempt de stem als vanzelf om de welhaast serene rust in het interieur niet te verstoren.
Voor deze test zijn diverse proefritten gemaakt. Zelfs wanneer ronduit hard wordt gereden, is het vrijwel onmogelijk om meer dan 10 liter per 100 km te verbruiken. Over de gehele test (van Oostenrijk naar München via bergweggetjes en Autobahn) kwam het verbruik uit op een welhaast bewonderenswaardige 6.4 liter per 100 km. Dat is niet alleen zuiniger dan menig kleine auto, zelfs vergelijkbare auto's met dieselmotor verbruiken meer!
Weggedrag
Ondanks het enorme snelheidspotentieel is de GS450h absoluut geen sportwagen. De GS leent zich vooral om in alle rust enorme afstanden af te leggen. De wetenschap dat een voorzichtig tikje op het gaspedaal al voldoende is voor een machtige versnelling, is voldoende om ook op beschaafde snelheden een superieur gevoel te geven.
Het onderstel onderstreept dat. Standaard is de GS iets zachter geveerd dan gebruikelijk in dit segment. In snelle bochten of op slecht wegdek kan de auto daarom wat gaan deinen. Met een druk op de knop kan de "Sport+"-modus worden ingeschakeld, waarop de auto beduidend strakker stuurt. Ook dan is de GS450h geen sportieve auto, maar de bestuurder heeft wel veel meer gevoel met het mechaniek en dat geeft zekerheid.
In vergelijking met de vorige GS voelt deze vierde generatie leniger en stabieler. De GS laat zich rijden met het gemak van een kleine auto, maar heeft daarom ook minder grootsheid. Uiteindelijk nodigt de GS vooral uit tot het sturen van mooie lijnen en dat geeft minstens zo veel voldoening als hard rijden.
Ruimte
De vorige generatie van de Lexus GS was ook al leverbaar met hybride-aandrijving. Een veel gehoorde klacht was dat de accu's een te grote aanslag op de kofferruimte deden. Deze vierde generatie van de GS bedient zich van veel modernere accu's en daarom meet de bagageruimte nu 482 liter. Dat is nog steeds iets onder het gemiddelde voor een auto van deze omvang, maar 61% ruimer dan voorheen!
De ruimte voorin is en blijft prima. De voorstoelen hebben, naast de gebruikelijke verstelmogelijkheden, een in lengte instelbaar zitvlak en in breedte verstelbare rugleuning en zitten mede daarom heerlijk. De ruimte op de achterbank oogt royaal, maar door de vorm van de voorstoelen zijn de achterpassagiers welhaast verplicht wijdbeens te zitten. De GS is daarom geen auto die zich leent voor gebruik met chauffeur.
Uitrusting
De GS is leverbaar met alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die van een auto in deze prijsklasse mogen worden verwacht. Het meest opvallend is het audiosysteem van specialist "Mark Levison". Dit systeem weegt minder en verbruikt beduidend minder energie dan voorheen en draagt op die manier bij aan het verlagen van het verbruik. De klank is iets minder warm dan in de Lexus LS, maar blijft zeer aangenaam.
De informatie van het gecombineerde audio- en navigatiesysteem wordt getoond op een enorm (12.3 inch) beeldscherm. Ondanks de fraaie, geanimeerde menu's is de bediening ronduit onhandig. Lexus kiest voor een muis op de middentunnel waarmee opties uit menu's kunnen worden gekozen. De muis is echter zo gevoelig dat als het wegdek niet volmaakt glad is de bestuurder alles kiest, behalve het bedoelde.
Onzichtbaar, maar niet minder bijzonder, is het klimaatcontrolesysteem. Ook dat bespaart brandstof en wel door plekken waar niemand zit ook niet te bedienen van warme, danwel koude lucht. Het "Nanoe"-systeem blaast vochtige deeltjes het interieur in die niet alleen de lucht, maar zelfs de kleding van de passagiers van vieze geurtjes ontdoen. Een test met een met sigarettenlucht doordrenkte lap bewijst dat dit zeer effectief is. Ook dat is een heel andere manier om na te denken over frisse lucht.
Conclusie
Terwijl menigeen kleinere auto's met kleinere motoren bouwt, denkt Lexus heel anders over de zaken na. Lexus levert niet in op ruimte of prestaties, maar maakt een luxe reissedan slimmer dankzij hybride-aandrijving. Dat maakt de "GS450h" niet alleen snel en comfortabel, maar vooral bijzonder zuinig. Dankzij het lage verbruik wordt de GS bovendien veel minder zwaar gestraft dan andere auto's in dit segment en daarom ligt de aanschafprijs veel lager.
Ook het karakter van de GS450h is anders dan anders. Lexus kiest niet voor brute paardenkrachten, maar weet met een enorme vermogensreserve en een uiterst verfijnd onderstel een gevoel van superioriteit op te roepen. Daar kan iedere rit opnieuw voluit van worden genoten.
- Uiterst comfortabel
- Sportieve ondertoon
- Razendsnel, onwaarschijnlijk zuinig
- Ruimte achterin matig
- Bandenspanningsmonitor onbetrouwbaar
- Onhandige muis-bediening audio- en navigatiesysteem