Jaguar XF (2007 - 2015)
Herensociëteit wordt hippe club
De reden waarom Jaguar een nieuwe weg is ingeslagen is eenvoudig: oude heren overlijden vroeg of laat en kunnen dan geen auto meer kopen. Met andere woorden: de clientèle stierf uit. De nieuwe generatie welgestelden is niet opgegroeid in conservatieve kringen, omringd door eikenhout en jachttrofeeën.
Verwennerij
Tegelijkertijd stelt ook de nieuwe generatie luxe en comfort op prijs. Ook zij willen niet alleen vervoer van A naar B, maar een auto om puur van te genieten. Dat hebben de ontwerpers van de Jaguar XF maar al te goed begrepen. Precies op de juiste plaatsen zijn oude tradities in ere gehouden, waar mogelijk heeft nieuwe techniek zijn intrede gedaan.
Zowel het dashboard als de stoelen zijn bekleed met leder in warme kleuren. De XF biedt volop binnenruimte, zowel voor- als achterin. Dat laatste is bijzonder omdat de XF achterwielaandrijving heeft en dat gaat vaak ten koste van de ruimte op de achterbank. Helaas zijn de hoofdsteunen onvoldoende verstelbaar en leveren daarom voor lange bestuurders geen bijdrage aan de veiligheid. Het interieur voelt robuust en degelijk, en dat was bij de voorgaande modellen van Jaguar wel eens anders.
Show
De echte show begint bij het plaatsnemen achter het stuurwiel. De auto wordt gestart met een knop die pulserend als een hartslag oplicht. Na een druk op die knop start de motor en ondergaat het dashboard een ware transformatie. Uit het schijnbaar gesloten dashboard draaien luchtroosters tevoorschijn. Uit de middenconsole komt een grote draaiknop omhoog die de automatische versnellingsbak bedient. Het geheel wordt verlicht met een illustere fosfor tint die een lust voor het oog is. Dit lijkt misschien allemaal overbodige show, maar het geeft juist het bevoorrechte gevoel dat rijden in een Jaguar bijzonder maakt.
De rest van het vermaak komt van het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Dit wordt bediend via een aanraakgevoelig beeldscherm midden op het dashboard. De graphics zijn fraai verzorgd en de menu's zijn logisch ingedeeld. Helaas reageert het systeem vaak traag op commando's en dat wekt in de praktijk de nodige ergernis.
De klank van het audiosysteem van de hier gereden "Premium Luxury"-uitvoering is uitstekend. Dankzij de samenwerking met specialist Alpine is het geluid strak en zeer gecontroleerd, zelfs op maximum volume blijft het geluid beheerst klinken. Deze "Jag" swingt! De optionele iPod-interface is uiterst kostbaar, maar werkt perfect.
Een klein, maar fraai, detail is de interieurverlichting. Deze wordt aan- en uitgeschakeld door er met de hand naartoe te bewegen; aanraken is niet nodig. Een aan te bevelen optie is de "Blind Spot Monitor": in de buitenspiegels geven lampjes weer wanneer zich een voertuig in de dode hoek bevindt. Geen aanrader is de achteruitrijdcamera, door het ontbreken van hulplijnen over het beeld is deze minder zinvol.
Motor
De testauto is voorzien van een 3.0 liter zescilinder benzinemotor. Deze is goed voor 238 pk / 293 Nm. Dit vermogen komt pas beschikbaar bij een zeer hoog toerental. Een tikje op het gas volstaat daarom niet om met alle grandeur die hoort bij een Jaguar weg te zoeven.
De XF is sneller dan het overige verkeer, maar om echt spannende prestaties te leveren moet de auto zeer nadrukkelijk worden aangespoord. Het superieure gevoel dat een auto in dit segment zo aantrekkelijk maakt, ontbreekt daarom. De XF 3.0 is zeker niet traag, maar het terughoudende karakter zal niet iedereen aanspreken.
Iedere XF is standaard voorzien van een automatische zestraps versnellingsbak. Die wordt bediend met de eerder genoemde draaiknop en dat is in de praktijk prettiger dan de meer gebruikelijke hendel.
Wel bestaat het risico dat de knop te snel gedraaid wordt en het mechaniek dat niet kan bijhouden. Het resultaat is een foutmelding en een auto die blijft stilstaan. Ook bestaat de kans dat de bestuurder al gas geeft terwijl de versnelling nog niet is ingelegd, met een bruuske beweging als gevolg. Dit is echter een kwestie van gewenning. Bovendien is het ook mogelijk om zelf sequentieel te schakelen.
De XF is niet voorzien van nieuwe brandstofbesparende technieken, maar gebruikt bestaande Jaguar-motoren. Het beloofde verbruik van 10,5 liter per 100 km voor deze 3.0 V6 is in de praktijk goed haalbaar. Gezien de prestaties en de omvang van de auto is dit verbruik echter niet meer dan gemiddeld goed.
Weggedrag
De vorige generaties Jaguar wisten zich te onderscheiden door een combinatie van comfort en een sportieve ondertoon. Bij de nieuwe XF speelt sportiviteit de boventoon. Het onderstel is gebaseerd op de S-TYPE met achterwielophanging van Jaguar's sportcoupé: de XK. Met name het dynamische karakter van de XK komt terug in de XF. Het onderstel is aangenaam stevig. Mede dankzij de achterwielaandrijving is het gevoel in het stuurwiel prima. De forse omvang zorgt ervoor dat de XF altijd rustig en stabiel op de weg ligt.
Het nodige comfort komt vooral van de serene rust in de XF. Zijwindgevoeligheid is de auto vreemd. Ook geluiden van (rij)wind of regen dringen niet of nauwelijks tot het interieur door. De XF behoort zelfs tot de allerstilste auto's in z'n klasse!
Tegelijkertijd voelt deze luxe reisauto leniger en minder kolossaal dan de meeste andere auto's in dit segment. Deze grote sedan voelt zich prima thuis op kronkelige binnenwegen en nodigt zelfs uit tot vlot bochtenwerk. De statige reislimousine van weleer heeft definitief plaatsgemaakt voor een nieuwe, hippe generatie!
Conclusie
Tijd voor een vreugdedansje! Jaguar heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en met succes. Een Jaguar was als een rijdende heren-societeit. Een kleine, conservatieve doelgroep stelde dat zeer op prijs. Maar een nieuwe generatie kopers stelt prijs op een hippere, modernere uitstraling. De XF is de tweede Jaguar van deze nieuwe generatie. Wat is gebleven zijn het vakmanschap en de luxe die horen bij een Jaguar.
De vormgeving is modern en de techniek is volgens de laatste stand van zaken. De XF is een fraai gelijnde reisauto geworden. De binnenruimte is prima, de uitrusting laat weinig te wensen over. Helaas zijn de motoren niet nieuw en daarmee loopt deze Jaguar iets achter op de vernieuwingsdrang van de concurrentie. Het weggedrag is vooral sportief en daarmee maakt de oude garde plaats voor een dynamische nieuwkomer!
- Uitstekende rijeigenschappen
- Bijzonder stil en comfortabel
- Unieke combinatie van moderne techniek en Britse traditie
- Hoofdsteunen te laag
- Trage werking navigatiesysteem
- Matig functionerende regensensor / bijgeluiden ruitenwissers