Lexus GS (2005 - 2012)
Levensgenieter
Saint-Tropez is een typisch Frans stadje, maar tegelijkertijd straalt de weelde er vanaf. De mensen lijken zich ervan bewust op een bijzondere plaats te wonen. Ook het verkeersbeeld maakt duidelijk dat dit de keuze van de elite is. In de haven varen enorme motorjachten van de groten der aarde af en aan. De nieuwe Lexus GS hoort hier helemaal thuis; zeker de hier gereden "GS430 President". "430" verwijst naar de 4,3-liter 8-cilinder motor. "President" staat voor de meest luxe uitvoering.
Vormgeving
Ongeacht de uitvoering heeft de GS een uitstraling die duidelijk maakt dat dit veel meer is dan de zoveelste luxe reisauto. Helaas is ook meteen duidelijk dat dit veel meer auto is dan gemiddeld. Vooral de forse overhang achter met veel metaal en weinig glas, zorgt voor een wat zwaarlijvige uitstraling. De Europese flair die de concurrentie wel biedt is hier vervangen door een zekere Amerikaanse lompheid.
Uit de reacties van de omstanders in de diverse dorpjes blijkt echter dat de auto positief opvalt en steeds als stijlvol wordt ervaren. Menigeen gunt de auto een tweede blik waardig en maakt een goedkeurend gebaar naar de bestuurder om duidelijk te maken dat de keuze wordt bewonderd.
President
Het is nog maar het begin van het bevoorrechte gevoel dat de nieuwe GS weet te geven. Dat gaat veel verder dan alleen het uiterlijk, want ook aan details als het geluid van het dichtvallen van de portieren is gedacht. Zelfs het gevoel dat het aanraken van bijvoorbeeld de knoppen geeft, maakt duidelijk dat tot in het laatste detail is gepland hoe een auto het beste kan behagen. Lexus maakt er werk van steeds een stap verder te gaan dan de koper verwacht. Mede daarom is de President-uitvoering voorzien van de nieuwste vindingen die de fabrikant in huis heeft. Daarmee gaat dit topmodel uit de GS-serie zelfs een stap verder dan het huidige topmodel, de LS.
Bijzonder, maar niet uniek, is behalve stoelverwarming ook stoelkoeling. De cruise-control is voorzien van radar, zodat de auto zelf de snelheid kan aanpassen aan het overige verkeer. Een eventuele Bluetooth-telefoon wordt automatisch gekoppeld aan de handsfree-kit, wat betekent dat de telefoon van de eigenaar in jas of tas kan blijven en draadloos communiceert en integreert met de auto. Parkeerhulp is niet alleen voor en achter te vinden, maar is voorzien van een camera die met behulp van patroonherkenning zelf parkeervakken herkent. Met symbolen wordt vervolgens aangegeven hoe ver het stuurwiel moet worden gedraaid om exact in dat vak te parkeren.
Audio
Het audiosysteem bestaat uit een radio, 6 CD-wisselaar in het dashboard en een cassettespeler. De klank van dit speciaal door audiospecialist Mark Levinson op maat gemaakte systeem is uitmuntend en komt beter tot zijn recht dan in de andere Lexus-modellen. Wel jammer is dat het volume niet wordt aangepast op het moment dat het navigatiesysteem instructies uitspreekt, zodat de aanwijzingen onhoorbaar zijn als de bestuurder de volumeknop eens goed opendraait.
Zijn al die knoppen te overweldigend, dan kan iedere functie door middel van stemherkenning worden bediend. "Airco on" is bijvoorbeeld voldoende om de (links/rechts gescheiden) airconditioning aan te schakelen. In de praktijk wordt daarbij zo'n 50% van de commando's correct herkend, wat met de huidige stand van de techniek een nette score is.
Veiligheid
Niet te zien, maar wel uniek is het nieuwe veiligheidssysteem. Tot nu toe kunnen dergelijke systemen ingrijpen op de remmen en de motor om slippartijen te voorkomen. Lexus gaat nu een stap verder en laat de auto zelf kleine stuurcorrecties toepassen!
Wanneer de radar "ziet" dat een object wordt genaderd, wordt de remkracht vergroot en worden de gordels alvast aangespannen om een eventuele crash zo goed mogelijk op te vangen. En ... in tegenstelling tot andere systemen kon dit worden gedemonstreerd! Op een verlaten vliegveld mocht een auto tegen een object van piepschuim worden gereden om zelf het effect te ondervinden. De conclusie is simpelweg: zeer effectief! Slippartijen worden nog beter voorkomen en het "Pre-Crash"-systeem weet letsel te beperken.
Op weg
Toch was het doel niet deze hagelnieuwe Lexus te crashen, maar te genieten van het luxeleven aan de Cote d'Azur. Al tijdens de eerste kilometers werd direct duidelijk hoe ook de rijeigenschappen verschillen van die van de concurrentie. Lexus weet namelijk als één van de weinige schijnbare tegenstrijdigheden op te lossen. De GS is stevig afgeveerd en de bestuurder voelt daarom direct aan wat in de bochten wel en niet kan. Toch is de auto zeer comfortabel en glijdt over de weg als de beste limousine, die in regel zo zacht geveerd is dat alle communicatie juist zoek is.
Wat Lexus niet kan verhullen is de omvang van de GS, want de bestuurder is zich er ook direct van bewust dat dit een brede auto is. Zelfs in grote steden lijken de rijbanen onhandig smal en vragen inritten meer behendigheid dan gewoonlijk. Hoe mooi steden als Nice en Saint-Tropez ook zijn, een grote auto als deze hoort niet thuis in een drukke binnenstad.
Sport / Comfort
Op de buitenweg toont de GS twee karakters. Het eerste is dat van een glijdende zoemende cocon van chroom en leder waarvoor iedere snelheid wandeltempo is. De motor loopt zo mooi en soepel, dat het lijkt alsof er geen ordinaire benzine, maar een chemisch wondermiddel als pure zijde-olie wordt verbrand. Wat niet inspannend is voor de auto, is niet vermoeiend voor de bestuurder. Grote afstanden worden daarom met ongekend gemak overbrugd en de diverse Franse badplaatsen worden in rap tempo gepasseerd.
Wordt het gas diep ingetrapt, dan komen bijna 300 paardenkrachten los die deze statige reisauto transformeren tot een sensationele sportwagen. De tussenacceleraties zijn indrukwekkend en ongeacht de snelheid is altijd een enorme reserve beschikbaar om er nog eens flink wat bovenop te doen. De bestuurder moet ver, heel ver, voor zich kijken om rekening te houden met de enorme versnellingen.
Op de bochtige binnenwegen bewijst Lexus opnieuw dat comfort en sportiviteit geen tegenpolen zijn. Met grote precisie en het plezier van achterwielaandrijving laat de grote GS zich heerlijk over de bergweggetjes sturen. Een druk op de knop zou daarbij zowel de besturing als het onderstel nog sportiever moeten maken, maar hier is in de praktijk niet veel van merkbaar.
Wel is in deze omgeving duidelijk dat dit een zware auto is. Als een dergelijke massa eenmaal in beweging is, is deze niet zomaar te stoppen zodat het ABS-systeem meer dan eens ingreep bij niet meer dan stevig remmen voor een haarspeldbocht. De wegligging is onder alle omstandigheden subliem. Onderstuur (wegglijden over de voorwielen) is nauwelijks mogelijk. Overstuur (uitbreken van de achterkant) wordt door de elektronica gecorrigeerd. Een kleinere auto, zoals de Lexus IS is nog altijd levendiger, maar de combinatie van comfort en sportiviteit van de GS is er één om vaak en lang van te genieten.
Conclusie
Lexus heeft ambitieuze groeiplannen en de nieuwe GS is de eerste auto waarmee dat moet worden gerealiseerd. Dat doet de nieuwkomer op overtuigende wijze. Op een aantal schoonheidsfoutjes in de ergonomie na, is het enige echte nadeel de beperkte hoofdruimte (voor- en achterin). Daarbuiten behoort de GS430 op alle punten tot de absolute top in zijn klasse. Met de vele elektronische vindingen op het gebied van luxe en veiligheid is de GS zelfs koploper.
Het sterkste punt is dat de auto de inzittenden een bevoorrecht gevoel geeft. Niet voor niets heeft Lexus "the art of perfection" als credo. Dit is niet zomaar een grote luxe auto, maar één om iedere kilometer mee van te genieten van het leven.
- Sublieme rijeigenschappen
- Overtreft alle verwachtingen
- Vooruitstrevende bruikbare techniek
- Weinig hoofdruimte
- Kleine ergonomische missers
- 3e remlicht zichtbaar in binnenspiegel