BMW 5-Serie (2003 - 2010)
Kleine moeite, groot plezier
De uiterlijke verschillen tussen de oude en 5-Serie modeljaar 2007 zijn in een paar woorden te omschrijven. Subtiele wijzigingen aan het front doen de auto breder lijken. In het interieur zijn chiquere materialen gebruikt die een kwalitatief hoogwaardiger uitstraling geven. Het is allemaal geen reden om meteen naar de BMW-dealer te rennen.
Veiligheid
Wie is geïnteresseerd in veiligheid, heeft juist wel een reden om de BMW dealer met een bezoekje te vereren (wie niet zit te wachten op nog meer veiligheid leest verder bij "het echte nieuws"). De vernieuwde 5-Serie is voorzien van een aantal voorzieningen die tot nu toe waren voorbehouden aan het absolute topsegment.
De eerste daarvan is het "Night Vision"-systeem dat beelden van een warmtegevoelige camera toont op het centrale beeldscherm van het dashboard. Een korte nachtelijke test leert dat dit systeem het best is te gebruiken als een binnenspiegel: de bestuurder houdt de ogen op de weg, maar kijkt af-en-toe kort op het beeldscherm om nog meer te zien van de omgeving. Dan helpt "Night Vision" om in het donker details te zien die het blote oog zouden zijn ontgaan.
Ook handig in het donker zijn de meesturende koplampen en de speciale hoek-lampen die kortstondig een lichtbundel op de berm richten nog voordat een bocht is genomen.
Een andere camera houdt de lijnen op het wegdek in de gaten. Wanneer de bestuurder buiten de belijning komt (zonder richting aan te geven), gaat het stuurwiel trillen alsof de witte lijnen op het asfalt dikke ribbels zijn. Het blijft bij deze waarschuwing, BMW gaat niet zo ver als Lexus waar de auto daadwerkelijk een stuurcorrectie uitvoert. De hulpmiddelen in het donker zijn nuttig, maar de vraag is voor wie deze binnen-de-lijntjes-camera is. Wie niet binnen de rijstrook kan blijven, kan beter niet in een auto stappen.
Naast de extra veiligheidsvoorzieningen biedt de 5-Serie zeer geavanceerde techniek op het gebied van luxe en gemak. Head-up display, iPod-koppeling, stoelen met elektrisch verstelbaar zitvlak (breedte en lengte) en natuurlijk iDrive zijn allemaal leverbaar op de 5-Serie. iDrive combineert navigatie, telefonie, radio en klimaatbeheersing in één systeem dat wordt bediend met één druk/draai-knop en is nog steeds het beste op de markt. Met de aangepaste optielijst doet de 5-Serie qua uitrusting nauwelijks meer onder voor de grote broer, de 7-Serie.
Het echte nieuws
Niet alleen de elektronica is verfijnd, ook de mechanica is verfijnd en daar zit het echte nieuws. Bij BMW staat rijplezier centraal en daarvan biedt de frisse 5-Serie nu nog meer. Tegelijkertijd is het milieu ontzien en dat is een unieke combinatie. Het achterliggende idee is even eenvoudig als effectief: alle functies die niet worden gebruikt, moeten worden uitgeschakeld. De functies die wel worden gebruikt, moeten zo efficiënt mogelijk werken.
Onderdelen die meestal mechanisch zijn, zoals de waterpomp, stuurbekrachtiging, etc. zijn nu elektrisch uitgevoerd. Daardoor is het makkelijker om deze onderdelen alleen in te schakelen wanneer ze daadwerkelijk nodig zijn en dat bespaart energie.
De energie die nog wel nodig is, komt van een speciaal ontwikkelde accu. De dynamo vult die accu onder normale omstandigheden tot tweederde van de capaciteit. Daarna stopt de dynamo met opladen, wederom om energie te besparen (de dynamo wordt immers aangedreven door de motor en dat kost brandstof).
Wanneer de bestuurder remt of uitrolt wordt de energie die daarbij normaalgesproken verloren gaat, nu omgezet in elektriciteit en opgeslagen in de accu. Met deze "gratis" energie wordt de accu voor het laatste deel geladen. Alle onderdelen die voorheen mechanisch en nu elektrisch zijn, halen hun energie uit de accu en daarmee is de uiterst efficiënte cirkel van BMW rond.
Lichtgewicht
De motor is van het type "lean burn", wat er kortweg op neer komt dat de verbranding nog beter wordt gecontroleerd waardoor de krachtbron efficiënter met brandstof omspringt. Alle interne delen hebben minimale wrijving, wat wederom energie bespaart. Tenslotte is het hele motorblok lichter gemaakt, zodat minder gewicht hoeft te worden verplaatst.
Gewichtsbesparing is het laatste "geheim" van de 5-Serie, maar wel het belangrijkste. De 5-Serie is bepaald geen kleintje, maar de auto voelt absoluut niet groot of zwaar. De besturing is lekker zwaar en deze comfortabele reisauto communiceert prima met de bestuurder. Mede dankzij de achterwielaandrijving laat deze BMW zich desgewenst rijden met de precisie en het genoegen van een sportwagen.
Een lichte auto is eenvoudig tot stilstand te brengen en daarom is ook de remkracht enorm. De remkracht is perfect te doseren en vanaf hoge snelheden is de 5-Serie tot op de millimeter op het gewenste punt tot stilstand te brengen. Wederom voelt de 5-Serie minder groot dan hij eigenlijk is.
De testauto is voorzien van een drie liter zescilinder benzinemotor. Al bij lage toeren is deze motor zeer sterk. Zodra de naald van de toerenteller 6.000 rpm aanwijst, komt het volle vermogen van 272 pk los. Het lichte gewicht zorgt ervoor dat de motor dan een enorme overmacht heeft. De BMW 530i is dan een ronduit snelle auto.
Conclusie
Hulde aan BMW! Zoals bij zo veel slimme vindingen, had achteraf iedereen het kunnen bedenken. Maar BMW komt voor 2007 met een opgefriste 5-Serie die lichter is dan ooit waardoor de rijeigenschappen fenomenaal goed zijn.
Tegelijkertijd zijn de motoren efficiënter dan ooit, waardoor de auto nog sneller is geworden. Alle bewegende delen die op een bepaald moment niet nodig zijn, worden uitgeschakeld waardoor de 5-Serie zuiniger is dan ooit. Het is allemaal een kleine moeite, maar het testrijden met de vernieuwde 5-Serie was een groot plezier!
- Zeer luxueus
- Sublieme rijeigenschappen
- Relatief zuinig, absoluut snel
- Geen koopje