Skoda Superb (2001 - 2008)
Tsjechische fabrikant bouwt limousine
Het onderzoek begint bij het uiterlijk van de Skoda Superb. Wie na het lezen van dit artikel weet wat het topmodel van Skoda allemaal te bieden heeft, zal beamen dat de uitstraling simpelweg te bescheiden is. De vormgeving is het best te omschrijven als die van een grote Octavia met de daklijn van een Volkswagen Passat en -dankzij een hoge verchroomde taillelijn en brede wielkasten- de waardigheid van een grote Audi. De lichtmetalen wielen met slechts vijf grote spaken staan de testauto bijzonder goed. Tijdens de testrit viel op dat deze wielen onder diverse auto's van het moederbedrijf zijn te vinden, maar onder de Superb staan ze het beste!
Binnenruimte
Voor wie nog twijfelt: met de lengte van 480 cm is de Superb 25 centimeter langer dan een Audi A4. De wielbasis van 280 cm is zelfs 4 centimeter groter dan die van een Audi A6! Die ruimte is vooral terug te vinden op de achterbank. De beenruimte op de geheel met creme-kleurig leder beklede achterbank is ongekend groot.
Alleen de absolute topklasse van de Duitse limousines kan hier aan tippen, maar dan heeft de Skoda nog een troef in handen. Diverse uitvoeringen zijn voorzien van een luikje in de rugleuning van de bijrijdersstoel waarmee (uiteraard zonder bijrijder) de beenruimte achterin alleen overtroffen kan worden door die van een verlengde Amerikaanse limousine!
Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de Skoda Superb ook is bedoeld voor de gelukkigen die zich regelmatig laten rijden. Met elektrisch bedienbare ramen, doorgevoerde ventilatie-openingen van de airconditioning en zelfs verwarming in de zitting van de achterbank zit het achterin simpelweg beter dan voorin! In de achterdeur is nog een handig paraplu-vak inclusief paraplu met de complimenten van Skoda te vinden.
Met alleen een passagier rijdt de Superb echter niet, zodat de verslaggever zich toch genoodzaakt ziet achter het stuurwiel plaats te nemen, alwaar het ook "lang niet armoedig" is. Ook hier veel leder (geheel leder is optioneel, half stof/leder is standaard), chroom en hout waarbij de bovenkant van het dashboard bestaat uit donker kunststof. Het is juist dit deel waarin de band met Volkswagen duidelijk is terug te vinden, want de ventilatieroosters, de hendels aan het stuur, de display van de boordcomputer en de bediening van de airconditioning lijken direct overgenomen van de weinig nobele Passat.
Gelukkig doet het geen afbreuk aan de sfeer en zijn de klokken weer heel fraai uitgevoerd met witte wijzers en witte opdruk op een zwarte achtergrond. De bediening van Volkswagen betekent helaas ook een onhandige cruise-control met een hendel op een hendel en een wat laag geplaatste bediening van het klimaatcontrolesysteem (niet links/rechts gescheiden).
Turbomotor
De Skoda Superb weet zich direct te onderscheiden van andere grote auto's door een bescheiden uitstraling en overweldigende ruimte, maar dat is allerminst het enige. Rijden met de Skoda Superb is echt bijzonder. Terwijl de meeste auto's in dit segment groot, solide en geborgen aanvoelen, heeft de Superb door een hoge zit en goed zicht rondom meer een gevoel van vrijheid en totale controle over de auto. Helaas betekent de wat hoge zit ook minder hoofdruimte voor lange bestuurders.
Eenzelfde verschil wordt gemaakt door de motor. De "eenvoudigste" Superb wordt geleverd met 2-liter motor, maar het hier gereden duurdere model heeft een kleinere 1.8-liter motor. De meerwaarde zit in de turbo.
Omdat de meeste auto's in dit segment minimaal een 3-liter motor hebben, gedragen dergelijke auto's zich als gespierde krachtbundels die veel overmacht en enorme souplesse tonen. Daarmee is het aangenaam en zeer ontspannen rijden met een zeker gevoel van superioriteit.
Alhoewel de Superb ook met een 2.8 liter V6 krachtbron leverbaar is, maakt juist de 1.8-liter turbomotor de Superb tot een unieke auto. Deze turbomotor heeft onderin de kracht van iedere andere 1.8-liter motor, maar al snel springt de turbo bij waarmee de Superb levendig en uitdagend wordt.
Wanneer gevraagd kan nog steeds beheerst, waardig en kalm worden gereden, maar het is heerlijk om de kracht van de turbo steeds verder op te laten bouwen en de grote Superb als een lenige sportwagen te rijden. Vooral op de snelweg reageert de auto direct op de kleinste beweging van de rechtervoet en is het steeds weer genieten van de manier waarop de kracht wordt opgebouwd en de grote limousine "superbsnel" koers zet richting de horizon. Dit gedrag geeft de Superb het gevoel van dynamiek van een sportcoupé terwijl de waardigheid en rust van een limousine worden behouden.
Zoals de motor is afgestemd op zowel kalm als sportief rijden, heeft ook het onderstel een tweeslachtig karakter. En dat is jammer. Want terwijl de motor beide perfect combineert, geeft het onderstel steeds een "net niet"-gevoel. Op verkeersdrempels en bij stevig remmen gaat de Superb nadrukkelijk door de veren, terwijl op slecht wegdek het veercomfort minder is dan dat van vergelijkbare grote reisauto's. Hier was een duidelijke keuze of een zelf in te stellen veerkarakteristiek beter geweest.
Gevaarlijk of zelfs maar onprettig is het rijden met de Superb nooit, alleen in enkele gevallen dringt het gevoel zich op dat dit nog beter had gekund. De gehele combinatie van remmen, sturen, onderstel en uiteraard de turbomotor maken de Skoda Superb tot een uitermate plezierige reisauto die zich van de massa onderscheidt door een buitengewoon levendig rijgedrag.
Meneer of mevrouw achterin zal echter in veel gevallen de doorslag moeten geven, maar dat is snel geregeld als de Skoda-dealer de Skoda-prijs noemt van deze limousine. De prijs ligt gemiddeld een kwart tot een derde lager dan die van vergelijkbare luxe-auto's.
Conclusie
Na een zeer aangename zoektocht luidt de conclusie dat de Tsjechische fabrikant van weleer een volwaardige limousine heeft gebouwd die iedere vergelijking met de concurrentie aan kan. De ruimte achterin is uitzonderlijk, de afwerking keurig, het uitrustingsniveau prima en de testauto heeft dankzij de turbomotor een hoogst ongebruikelijk levendig en sportief gedrag.
Wie dit alles aanspreekt heeft wellicht nog twee redenen om niet naar de Skoda-dealer te gaan: de bescheiden uitstraling of de dito prijs. Voor alle anderen moet het raadsel hierbij zijn opgelost (Ivo Kroone).
- Fijne turbomotor
- Relatief goedkoop
- Uitzonderlijk ruim achterin
- Geluid radio te veel van achteren
- Onhandige bediening cruise-control
- Bijgeluiden wanneer maximaal ingestuurd