Publicatiedatum: 15 augustus 2002
Alfa Romeo 166
Autotest

Alfa Romeo 166

Schot in de roos

Autotest - Met de komst van de Alfa Romeo 156 is het Italiaanse liefhebbersmerk in een heel ander daglicht komen te staan. De 156 is niet alleen stijlvol en sportief maar ook praktisch, zakelijk en betrouwbaar. Toch heeft Alfa Romeo nog een heel ander model in het programma. De Alfa Romeo 166 is slanker, volwassener, completer en vooral véél aantrekkelijker. Tijd voor een kennismaking met het fijnste dat Alfa Romeo op dit moment levert.

De test van de Alfa Romeo 166 is in feite een hernieuwde kennismaking, want de auto is al enkele jaren op de markt. Een paar maanden geleden heeft de 166 echter enkele kleine wijzigingen ondergaan. Het woord "facelift" wordt hier bewust niet gebruikt, want de wijzigingen hebben vooral betrekking op de techniek en uitrusting. Op het gebied van vormgeving zag Alfa Romeo namelijk geen kans tot verbetering! Want de 166 is absoluut een adembenemende verschijning zoals alleen Alfa Romeo die kan maken.

Alfa Romeo 166

Het is duidelijk dat er een exotisch tintje in de familie zit, dat voor een unieke aantrekkingskracht zorgt. Toch is deze grootste Alfa Romeo tevens de slankste dankzij kleine koplampen en hollingen aan de zijkant die een "slanke taille" maken. Verchroomde strips lopen door van de onderkant van de voorruit tot het einde van het dak en accentueren de ranke vorm.

Interieur

Het portier ploft na het sluiten dicht met een solide geluid. Wie denkt dat de afwerkingskwaliteit bij Alfa Romeo te wensen over laat, heeft nog geen kennis gemaakt met de 166. Daar waar een Duitse auto steriel aan doet, geeft deze Italiaan een gevoel van warmte en aandacht voor details. De lederen zetels zien er zo fraai uit dat het loont ze even rustig te bekijken alvorens in te stappen.

Alfa Romeo 166
Alfa Romeo 166

Voor een auto in deze klasse is ook de ruimte op de achterbank van groot belang. De achterbank heeft een nadrukkelijke kuipvorm waar twee inzittenden afhankelijk van de stand van de voorstoelen voldoende tot royaal kunnen zitten. De achterbank is helaas niet opklapbaar, maar de 490 liter metende bagageruimte met ski-luik slikt voldoende bagage voor vier personen.

Progression

Zoals aangegeven is de vernieuwde 166 luxueuzer dan voorheen. De hier gereden diesel-variant is leverbaar in slechts één uitvoering en dat is de "Progression"-uitvoering.

„Het handje vol slimme kopers voelt zich niet alleen heel gelukkig met hun keuze, maar dankzij de exclusiviteit ook bevoorrecht“

In die versie biedt de auto niet alleen alles wat in deze prijsklasse mag worden verwacht, maar meer! Zo heeft de 166 Progression standaard elektrisch verstelbare voorstoelen (met verwarming), volledig automatische klimaatcontrole (niet links/rechts gescheiden), een hands free telefoon, ruitenwissers met regensensor, cruise control (bijzonder makkelijk te bedienen), een boordcomputer en optioneel een prima werkend navigatiesysteem dat ook op een lastig traject als de Amsterdamse binnenstad prima de weg weet. Jammer is wel dat het navigatiesysteem de cassette of cd niet stilzet tijdens het uitspreken van een instructie.

Ook de boordcomputer kent enkele kleine schoonheidsfoutjes. De tripcomputer geeft wel het gemiddelde brandstofverbruik weer, maar niet het huidige. De klank van het audiosysteem tenslotte, bestaande uit radio, cassette én CD, scoort voor een auto als deze maar net een magere voldoende.

Alfa Romeo 166

Op het gebied van veiligheid is de 166 voorzien van brandpreventiesysteem (FPS), remmen met ABS en elektronische remkrachtverdeling EBD, zes airbags, anti-slip regeling (ASR) en een prima werkend tractiecontrolesysteem (TCS).

Opschieten

Één optie kent een sportieve auto als deze heel bewust niet: een automaat. In plaats daarvan is de 166 voorzien van een subliem schakelende zesversnellingsbak die gekoppeld is aan de fijnste dieselmotor die de redactie tot nu toe heeft mogen testen. Deze motor is een 2,4-liter common rail vijfcilinder met turbo en intercooler. Alfa Romeo heeft bewust voor een vijfcilinder gekozen omdat een motor met deze inhoud betrouwbaarder is dan een viercilinder met dezelfde inhoud en tegelijkertijd levendiger dan een zescilinder.

Al vanaf de eerste meter toont deze diesel meer temperament en gewilligheid dan sommige sportwagens met benzinemotor! Deze diesel houdt duidelijk van opschieten. Het gaat hier overigens vooral om een gevoel van snelheid, want de sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 9,7 seconden is heel netjes maar geen recordtijd.

Alfa Romeo 166

Toch is het subliem rijden met de 166, want tijdens de eerste dagen van de testperiode was de auto steeds weer sneller dan verwacht. Op ieder moment maakt het sportieve karakter even gemakkelijk plaats voor een kalme en waardige rijstijl. Dan hangt de naald van de toerenteller lui bij 1800 toeren in de zesde versnelling, terwijl het gezelschap in bijna volmaakte stilte (vooral in vergelijking met de voorganger) met 100 km/u reist.

Het testverbruik zou mede dankzij dit dualistische karakter een keurige 1 op 16,2 bedragen over een traject van bijna 1000 km met evenredig veel stadsverkeer, buitenweg en snelweg. Wat de omstandigheden ook zijn, de chauffeur geniet iedere kilometer van het gemak en de rust waarmee de 166 prestaties levert.

Weggedrag

Ook het onderstel verraadt de afkomst van de 166 niet. De testauto is voorzien van een inch grotere velgen en is daarmee nog steviger dan gebruikelijk, overigens zonder ooit opdringerig of hard te worden als een pure sportwagen. Het gevolg is dat bijvoorbeeld op de snelweg iedere oneffenheid op het wegdek nadrukkelijk voelbaar is. Daarmee onderscheidt de 166 zich duidelijk van andere reisauto's, die vaak hun uiterste best doen ieder gevoel met het wegdek juist weg te nemen.

Alfa Romeo 166

Terwijl de ene bestuurder dit als minder comfortabel kan ervaren, staat de 166 hiermee juist bovenaan aan het lijstje van favoriete reisauto's van ondergetekende. Het levendige onderstel zorgt er bovendien voor dat de 166 zich minder gedraagt als een grote limousine, maar bijna als een lichtvoetige maar opvallend dociele sportwagen.

Mede dankzij de (voor deze klasse) directe besturing laat de 166 zich prima aanvoelen om ook in de bochten het rijplezier verder te vergroten. Alhoewel Alfa Romeo hier heel anders over zal denken is het eigenlijk heel leuk dat de 166 zo'n weinig geziene verschijning op de Nederlandse wegen is. Het handje vol slimme kopers voelt zich niet alleen heel gelukkig met hun keuze, maar dankzij de exclusiviteit ook bevoorrecht.

Alfa Romeo 166

Conclusie

Dit soort dingen gebeuren wanneer dat het meest onverwacht komt. Wat zomaar een andere kennismaking lijkt, blijkt al snel de fijnste zakenauto in een lange tijd te zijn. Voor wie een auto niet alleen zakelijke degelijkheid is, maar ook durf, emotie en uitstraling schiet de Alfa Romeo 166 regelrecht in de roos. Tijdens de testperiode wist deze auto niet alleen te overtuigen, maar werden de verwachtingen keer-op-keer overtroffen!

De dieselmotor toont meer karakter dan menig sportwagen, de stoelen zijn zo fijn dat de bestuurder liever niet uitstapt op de eindbestemming en de vormgeving zo fraai dat menigeen de auto als kunstwerk in de huiskamer zou willen parkeren. Deze "Alfa Romeo 166 2.4 JTD Progessive" is het bewijs dat zaken en plezier wel degelijk samen kunnen gaan ...

plus
  • Elegante vormgeving
  • Fantastische dieselmotor
  • Luxueus, comfortabel en compleet
min
  • Storend grote draaicirkel
  • Schoonheidsfoutjes boordcomputer
  • Derde remlicht reflecteert in achterruit